تاثیر قابل توجه یک داروی ضد سرطانی در درمان کروناویروس

تاثیر قابل توجه یک داروی ضد سرطانی در درمان کروناویروس

ثبت آزمایش

  • YYYY slash MM slash DD

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند دارویی که برای درمان سرطان تجویز می‌شود، می‌تواند بر سمی‌ترین پروتئین‌های کروناویروس تاثیر بگذارد و در درمان کروناویروس نیز استفاده گردد. با شیوع ویروس کووید ۱۹ و افزایش مرگ و میر ناشی از آن، باعث اهمیت هر چه بیشتر درمان کروناویروس کرونا شده است. ویروس کووید ۱۹ یکی از پاندمی های تاریخ بشر است که تقریبا می توان گفت همه جوانب زندگی ما را درگیر خود ساخته است.

وضعیت اقتصادی، سلامتی جسم و روان انسان ها ، روابط اجتماعی همه و همه وابسته به این ویروس میکروسکوپی شده است! در این میان دانشمندان در تلاش هستند تا درمان های مؤثری برای این بیماری پیدا کنند.

روش های درمان کروناویروس مورد بررسی شامل داروهایی است که برای درمان مالاریا و بیماری های خود ایمنی استفاده می شود. داروهای ضد ویروسی که برای سایر ویروس ها ایجاد شده اند، و آنتی بادی های افرادی که از ویروس کرونا بهبود یافته اند، می باشد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا می تواندی به مقاله ویروس کرونا چیست و چه ویژگی هایی دارد مراجعه نمایید.)

نمونه گیری در منزل

پژوهشگران “دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، بالتیمور” (UMSOM)، سمی ‌ترین پروتئین‌ هایی را شناسایی کرده‌اند که توسط کروناویروس تولید می‌شوند و سپس از یک داروی سرطان که به تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) رسیده است، استفاده کردند تا اثرات مخرب پروتئین ویروسی را کاهش دهند. آنها در آزمایش ‌های خود که روی مگس‌های میوه و سلول‌ های انسانی انجام شدند، یک فرآیند سلولی را کشف کردند که کروناویروس آن را می ‌رباید. این پژوهش می ‌تواند داروهای جدیدی را نشان دهد که می‌توان آنها را برای درمان کروناویروس ۱۹ مورد آزمایش قرار داد.

دکتر “ژه زیون هان” (Zhe Zion Han)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که برای پیشگیری از آسیب رسیدن به بافت‌های بدن در اثر کووید-۱۹، راهی وجود دارد. در حال حاضر مؤثرترین دارو در برابر کووید-۱۹، “رمدسیویر” (Remdesivir‎) است که فقط ویروس را از تکثیر بیشتر بازمی‌دارد اما سلول‌هایی را که آلوده شده‌اند، در برابر آسیب‌های ناشی از پروتئین‌های ویروسی محافظت نمی‌کند. دکتر “هان” پیش از شیوع کروناویروس، از مگس‌های میوه به عنوان مدلی برای بررسی ویروس‌های دیگر مانند “اچ‌آی‌وی” (HIV) و “زیکا” (Zika) استفاده می‌کرد. “هان” و گروهش در فوریه سال ۲۰۲۰، بررسی در مورد کروناویروس را آغاز کردند.

کروناویروس پس از آلوده کردن سلول‌ها، آنها را به ساخت پروتئین‌های مورد نظر خود وادار می‌کند. دکتر “هان” و گروهش، ژن‌های کروناویروس را به سلول‌های انسانی وارد کردند و میزان سمی بودن آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین گروهی از مگس‌های میوه را مورد بررسی قرار دادند که پروتئین‌های کروناویروس را تولید می‌کردند.

پژوهشگران دریافتند که یک پروتئین ویروسی موسوم به “Orf6″، سمی‌ترین نوع پروتئین است که حدود نیمی از سلول‌های انسانی آزمایش را از بین برده است. دو پروتئین دیگر موسوم به “Nsp6” و “Orf۷a” نیز پروتئین‌های سمی بودند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سلول‌های انسانی را از بین بردند. مگس‌های میوه مبتلا به کروناویروس نیز با مشکلاتی مانند کاهش منابع تولید انرژی در سلول‌های عضله رو به رو شدند.

پژوهشگران در سایر آزمایش‌ها، تنها بر سمی‌ترین نوع پروتئین تمرکز کردند و بدین ترتیب توانستند فرآیند سلولی را که طی عفونت توسط ویروس ربوده می‌شود، شناسایی کنند. آنها دریافتند که پروتئین Orf6 طی روند عفونت، به پروتئین‌های انسانی که کار آنها انتقال مواد به بیرون از سلول است، می‌چسبد.

تاثیر داروی ضد سرطانی در درمان کرونا ویروس

“هان” و گروهش دریافتند که می‌توان یکی از این پروتئین‌ها را که مورد هدف ویروس قرار می‌گیرد، با داروی موسوم به “سلینکسور” (Selinexor) که برای درمان سرطان تجویز می‌شود، متوقف کرد. پژوهشگران به آزمایش سلینکسور روی سلول‌های انسان و مگس‌های میوه‌ای که پروتئین ویروسی سمی را تولید می‌کردند، پرداختند تا ببینند آیا دارو می‌تواند به برطرف کردن آسیب کمک کند یا خیر.

داروی سلینکسور مانند بسیاری از داروهای سرطان، سمی است؛ اما به رغم سمی بودن توانست نجات سلول‌های انسانی را تا حدود ۱۲ درصد بهبود ببخشد. این دارو توانست از مرگ زودرس حدود ۱۵ درصد از مگس‌های میوه که پروتئین ویروسی سمی را تولید می‌کردند، پیشگیری کند. سازمان غذا و داروی آمریکا، سلینکسور را برای درمان سرطان‌های ویژه خون تایید کرده است.

داروی “کورتیکوئید استروئید”، “داروی ضد انعقاد” و “اکسیژن” به عنوان سه داروی موثر در درمان کروناویروس:

همان طور که در بالا اشاره شد داروی “کورتیکوئید استروئید“، “داروی ضد انعقاد” و “اکسیژن” به عنوان سه داروی موثر در درمان کروناویروس هستند. اما سوالی که ممکن است برای شما در ارتباط با این موضوع ایجاد شده باشد این درمان ها ،چگونه باعث کاهش مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که برای درک بهتر از درمان با این دارو ها باید پیش تر از همه ، ساز و کار ویروس ها آشنا شویم. ویروس ها انگل های درون سلولی اجباری هستند. به طوری که در خارج از سلول میزبان توانایی تکثیر را ندارند. در ادامه به توضیح این سه دارو می پردازیم:

درمان کروناویروس با کورتیکوئید استروئید

گاهی متخصصان برای درمان کروناویروس ، مجبور به استفاده از دارو های “کورتیکوئید استروئید” می شوند. داروهای کورتیکواستروئیدها نوعی دارو هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. آن ها همچنین فعالیت سیستم ایمنی بدن، تورم، خارش، قرمزی و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهند.

به همین علت پزشکان اغلب پیش از این از کورتیکواستروئیدها را برای کمک به درمان بیماری هایی مانند آسم، آرتروز، لوپوس و آلرژی تجویز می کردند ولی اخیرا از این دارو برای کاهش اثرات التهابی ویروس کووید ۱۹ استفاده می شود. کورتیکواستروئیدها عملکردی شبیه هورمون کورتیزول دارند که به طور طبیعی توسط غدد آدرنال بدن تولید می شود. بدن برای سالم ماندن به کورتیزول نیاز دارد. کورتیزول در طیف وسیعی از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم، پاسخ ایمنی و استرس نقش دارد.

آن چه که در درمان کروناویروس مورد توجه قرار گرفته است این است که مخرب تر از عوارض خود ویروس ، واکنش بدن علیه کووید ۱۹ می باشد! در واقع بیشتر عوارض ویروس کووید ۱۹، همانند سکته قلبی و مغزی، تنگی نفس و غیره در آن ناشی از واکنش افسار گسیخته سیستم ایمنی بدن علیه این ویروس می باشد. متخصصان با توجه به این واکنش ، در موارد شدید تصمیم به استفاده از کورتیکوئید استروئید برای درمان آن می گیرند. واکنش التهابی بدن علیه ویروس کرونا توسط سایتوکاین ها اتفاق می افتد.

اصطلاحی که در درمان کروناویروس بسیار حایز اهمیت می باشد طوفان سایتوکاینی می باشد. در حقیقت واژه‌ سایتوکاین از ترکیب 2 کلمه یونانی سایتو به معنای سلول و کینوز به معنی حرکت، ساخته شده است. سایتوکاین ها نقش مهمی در سلامتی و بیماری ایفا می‌ کنند. این مولکول ها در واکنش های التهابی و عفونی، ترمیم آسیب های بافتی و مبارزه با برخی از سرطان ها نیز به بدن کمک می ‌کنند.

سایتوکاین ها به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می‌ کنند و اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی و واکنش های التهابی می ‌گذارند. با این وجود اگر بعضی از این مولکول ها به خوبی عمل نکنند یا بیش از حد تولید شوند که به اصطلاح به آن طوفان سایتوکاینی گفته می شود؛ می ‌توانند در افراد ایجاد بیماری بکنند. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سندروم یا طوفان سایتوکاینی در بیماری کرونا مراجعه فرمایید)

درمان کروناویروس با کورتیکوئید استروئید

درمان کروناویروس با دستگاه اکسیژن

گاهی به علت درگیری ریه در افراد مبتلا به این بیماری، دستگاه اکسیژن یا اکسیژن تراپی به عنوان درمان کروناویروس در نظر گرفته می شود. درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کرونا سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود. حدود ۲۰ درصد از بیماران دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این موضوع می‌تواند خود را به صورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون نشان دهد و ممکن است بیمار به دستگاه اکسیژن نیاز داشته باشد.

درمان کروناویروس با اکسیژن درخانه به تدریج در میان بیماران کووید-۱۹ با علایم خفیف به عنوان راهی برای ممانعت از بستری در بیمارستان و کاهش هزینه های درمان محسوب می شود. سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که اکسیژن درمانی در خانه اگر با نظارت پزشک و رعایت نکات ایمنی نباشد، ضرر آن بیشتر از سودش است.

نظارت بر اکسیژن تراپی در خانه با دستگاه پالس اکسی متر ایده خوبی است زیرا این دستگاه می تواند به بیمار در مورد بروز مشکلات هشدار دهد. هنگامی که میزان اشباع اکسیژن به زیر ۹۳ کاهش یابد، ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی باشد. غلیظ کننده های اکسیژن، دستگاه های پزشکی هستند که می توانند نیتروژن را از هوای اتاق فیلتر کرده و مقدار اکسیژن بیشتری را به بیماران ارائه دهند.

در صورت لزوم استفاده از اکسیژن تراپی در خانه برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ باید این کار به شیوه ای ایمن و طبق تجویز و تحت نظارت مستقیم پزشک انجام شود و راه اندازی آن نیز باید توسط یکی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی انجام شود. هنگام استفاده از دستگاه باید نکات ایمنی لازم را جهت پیشگیری از آسیب به بیمار و خطرات احتمالی دستگاه رعایت کرد.

درمان کروناویروس با دستگاه اکسیژن

درمان کروناویروس با داروهای ضد انعقاد

دارو های ضد انعقادی در روند درمان کروناویروس موثر هستند. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که علت این اثر بخش چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت متاسفانه افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ دچار طوفان سایتوکاینی می باشد که این مسئله با عوارض بسیاری همراه است که یکی از آن ها لخته خون در جریان و مسیر رگ ها می باشد. این لخته ها در قلب باعث سکته قلبی، در مغز سکته مغزی ، در ریه باعث تنگی نفس و ناتوانی در تنفس ودر نهایت در اندام ها باعث ایسکمی در آن عضلات همراه است.

همان طور که مسلم است داروهای ضد انعقادی به عنوان درمان کروناویروس با رفع لخته های خون و پیشگیری از آن ها ، در بهبود بیماران کرونایی و جلوگیری از سکته های قلبی، مغزی و ریوی موثر می باشد. در روند بررس ها پژوهشگران آلمانی در بررسی‌های جامع خود بر تأثیر مثبت داروهای رقیق ‌کننده خون در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ صحه گذاشته اند. همچنین در تحقیقات کالبد شکافی افراد کرونایی در هامبورگ مشخص شد که بیماری کووید ۱۹ در بسیاری موارد به ترومبوز (لخته شدن خون) و آمبولی ریه انجامیده است.

بهبود بیماران کرونایی با پیشگیری از لخته بستن خون توسط داروهای درمان کروناویروس ضد انعقادی به این علت امکان پذیر است که طی تحقیقی که مؤسسه پزشکی قانونی آلمان تمامی ۷۳۵ مورد مرگ ‌ومیر مرتبط با کووید ۱۹ در هامبورگ را در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. در ۶۱۸ مورد از این موارد علت مرگ، همین بیماری تشخیص داده شد. در ۷درصد از موارد که بالغ بر حدود ۵۰ مورد می‌شود، اگرچه آلودگی به ویروس کرونا وجود داشت اما عفونت عامل مرگ نبود.

نمونه گیری در منزل

همچنین مطالعه ای دیگر که روی 184 بیمار مبتلا به کووید-19 بستری در بخش مراقبت های ویژه در هلند برای بررسی درمان کروناویروس انجام شده است، نشان داده است که 27 درصد آنها دارای ترومبوآمبولی وریدی (VTE) هستند که تشکیل لخته خون در رگ های عمیق پاها، ران یا لگن گفته می شود. بیست و پنج درصد بیماران دارای آمبولی ریوی (PE) بودند که شرایطی بالقوه تهدیدکننده زندگی است و در نتیجه پاره شدن لخته خون از مکانی دیگر در بدن و ورود آن به ریه ها رخ می دهد.

به طور کلی، 31 درصد بیماران دارای نوعی عارضه لخته شدن خون بودند که به گفته پژوهشگران آمار بسیار بالایی برای بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه است. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تایید بهبود بیماران کرونایی با استفاده از داروهای ضد انعقادی مراجعه فرمایید)

اگر قصد انجام تست کرونا و هر گونه تست دیگری را دارید، می توانید آزمایش خود را در خانه یا محل کار انجام دهید. برای نمونه گیری در منزل و یا آزمایش کرونا دز منزل، وارد صفحه اصلی آنی آزما شوید و نوع تست و آزمایشگاهی را که مایل به انجام آزمایش در آن هستید را انتخاب کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با همکاران ما در این خصوص در ارتباط باشید. نمونه گیری در همان آدرسی که شما درخواست کرده اید، انجام خواهد گرفت. پس از نمونه گیری ، جواب آزمایشتان در سایت آنی آزما قرار می گیرد و شما با در دست داشتن شما کاربری خود می توانید جواب آزمایشتان را دریافت کنید.

درخواست آزمایش

  • YYYY slash MM slash DD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.