انجام آزمایش hpv مردان به روش های گوناگون

آزمایش hpv مردان

ویروس پاپیلومای انسانی(hpv) از شایع ترین عفونت های مقاربتی به شمار می آید. 40 درصد از افراد 15 تا 59 ساله مبتلا به این عفونت هستند. این بیماری انواع مختلفی دارد که اغلب آن ها مشکل چندان زیادی را برای سلامتی ایجاد نمی کنند. آزمایش hpv مردان نشان می دهد که این عفونت در مردان سریع تر از زنان درمان می شود.

به طور کلی، سیستم ایمنی افراد مبتلا به این بیماری در یک دوره 6 ماهه تا 2 ساله ضعیف خواهد شد.  می توان  ویروس hpv را به دو دسته تقسیم کرد:

  • نوع اول، باعث پدیدار شدن زگیل هایی در سطح پوست و ناحیه تناسلی می شود که به راحتی درمان می شوند و احتمال سرطان در این نوع از hpv بسیار کم است. زگیل ها می توانند در شکل های مختلفی مانند مسطح، بزرگ، کوچک، گل کلم شکل، تک و یا گروهی باشند.
  • نوع دوم این ویروس ریسک بالایی دارد و در اغلب موارد باعث ایجاد سرطان در بدن می شود. شایع ترین سرطان ناشی از hpv، سرطان گردن رحم در زنان است. آلودگی بدن ناشی از ویروس hpv و بروز سرطان می تواند حتی تا سال ها مخفی بماند. در برخی موارد تغییر شرایط سیستم ایمنی می تواند وجود hpv را در بدن آشکار کند.

آمارها نشان می دهد از هر 10 نفری که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، 4 نفر دچار سرطان می شوند. hpv، سالانه 13000 مرد را درگیر سرطان می کند که از این تعداد 10000 نفر به سرطان گلو، 2000 نفر به سرطان مقعد و 800 نفر هم به سرطان سینه مبتلا می شوند.

نحوه آزمایش در مردان چگونه است؟

برای تشخیص hpv در مردان، پزشک ناحیه تناسلی مرد را معاینه کرده تا زگیل های تناسلی را به طور دقیق بررسی کند. تا به امروز هیچ آزمایش معمولی جهت شناخت سویه های پر خطر این بیماری که منجر به سرطان می شود، در مردان یافت نشده است. با این وجود، برخی از پزشکان با انجام آزمایش های خانگی پاپ تلاش می کنند مردانی را که در معرض ابتلا به سرطان مقعدی ناشی از این ویروس هستند، شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اچ پی وی در مردان چگونه به وجود می آید؟

در آزمایش anal pap سلول های ناحیه مقعد را در آزمایش مورد بررسی قرار می دهند تا ناهنجاری های موجود شناسایی شوند. از علائم hpv در مردان می توان به هر چیز غیر معمولی مانند زگیل، رشد غیر عادی و زخم بر روی آلت تناسلی، بیضه، مقعد، دهان و گلو اشاره کرد.

انجمن پزشکان آمریکا توصیه کرده است که هر 5 سال یک بار آزمایش انجام شود تا امکان تشخیص و شناسایی عفونت های ناشی از hpv فراهم شده و بتوان از آن‌ها پیشگیری نمود. اکثر مردانی که به این عفونت دچار می شوند، علائمی نداشته و به طور خودکار درمان می شوند.

عفونت ناشی از hpv
عفونت ناشی از hpv

نمونه گیری اچ پی وی

با اینکه آزمایش hpv همواره در دسترس است، اما نمونه برداری hpv هم به عنوان یک گزینه جهت بهبود غربالگری سرطان به شمار می رود. مردان برای انجام نمونه گیری در روز آزمایش، باید از شستن آلت تناسلی خود بپرهیزند و همچنین تا دو روز قبل از آزمایش تماس جنسی نیز نداشته باشند. برای نمونه برداری، از پوست نواحی آلت تناسلی، ختنه گاه، کیسه بیضه، دور مقعد، کانال مقعد، ترشحات مجرا، مایع منی و ادرار استفاده می شود.

تشخیص hpv با آزمایش ادرار
تشخیص hpv با آزمایش ادرار

برای نمونه گیری، از سوآب های استاندارد و مرطوب با نرمال سالین و جنس پنبه استفاده می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده از سوآب پلی استر و اسفنجی خشک هنگام نمونه برداری از ترشحات مجرا و پوست آلت، می تواند جواب بهتری را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم hpv در مردان که باید بدانید

تشخیص عفونت اچ پی وی

بیش از 40 نوع hpv می‌تواند از طریق تماس جنسی اتفاق بیفتد. برخی از انواع این بیماری باعث زگیل تناسلی شده و برخی دیگر که خطر بالایی دارند، باعث پدیدار شدن ضایعات سرطانی و سرطان تهاجمی می شود. عفونت های ناشی از hpv، تقریباً عامل تمامی سرطان های گردن رحم در زنان است؛ اما در پاسخ به اینکه آیا hpv برای مردان خطرناک است یا نه، باید گفت که این بیماری در اغلب موارد بدون هیچ مشکلی از بین می رود و تنها در برخی موارد باعث بروز سرطان می شود.

آزمایش hpv مردان
آزمایش hpv مردان

برای تشخیص ویروس hpv، روش های سنتی از جمله استفاده از میکروسکوپ الکترونی، کشت سلول و روش ایمونولوژی مناسب نیست. بهترین روش های تشخیص این عفونت عبارتند از:

  • اسید استیک: این روش قابلیت استفاده جهت غربالگری معمولی را ندارد. از آزمایش اسید استیک برای تجسم ضایعات وابسته به hpv، شناسایی ضایعات جهت نمونه برداری و همچنین برای علامت گذاری ضایعات در طول جراحی استفاده می شود.
  • پاپ اسمیر: در صورت حصول نتایج غیر طبیعی از آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش های بیشتری از جمله کولپوسکوپی، بیوپسی گردن رحم و تست دی ان ای نیاز است. نکته حائز اهمیت این است که به زنان زیر 30 سال انجام تست hpv توصیه نمی شود. در همین راستا برای این افراد از آزمایش پاپ اسمیر استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات درباره ویروس hpv

جمع بندی

مردان از طریق رابطه جنسی و مقعد، واژن و یا دهان طرف مقابل این ویروس را دریافت می کنند. علاوه بر رابطه جنسی، تماس مستقیم پوست به پوست می تواند باعث شیوع این عفونت مقاربتی شود. این بیماری می تواند حتی تنها با یک رابطه انتقال داده شده و تا سال ها علائمی نداشته باشد. انجام آزمایش hpv مردان کمک می کند تا وجود این ویروس تشخیص داده شود و از بروز مشکلات حاد جلوگیری کند.

با اینکه درمان قطعی برای hpv وجود ندارد ولی پزشکان مشکلات بهداشتی را که در اثر این بیماری ایجاد می شوند، درمان می کنند. از روش های رایج درمان این بیماری می توان به کرم های تجویزی، جراحی و منجمد کردن اشاره کرد. هزینه آزمایش hpv مردان بسته به عوامل گوناگون، متفاوت بوده و تقریباً در محدوده 200 تا 500 هزار تومان است.

آنی آزما هر آنچه را که لازم است درباره ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) بدانید، در اختیارتان گذاشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی در این زمینه می توانید با مشاوران متخصص ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.