علائم زگیل تناسلی چیست و چه راه هایی برای پیشگیری آن وجود دارد؟

علائم زگیل تناسلی

بیماری های مقاربتی، روز به روز در حال گسترش هستند و روزانه افراد زیادی را درگیر می کنند. این بیماری ها معمولا توسط ویروس های مختلفی از طریق تماس جنسی منتقل می شوند و می توانند، عوارض معمولی یا جدی داشته باشند. یکی از شایع ترین بیماری ها در این زمینه، بیماری زگیل تناسلی است که می تواند، افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر کند. اما علائم زگیل تناسلی چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ برای دانستن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع عفونت شایع مقاربتی است که هم در مردان و هم در زنان به وجود می آید. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی که همان HPV است، به وجود می آید. دو سویه H11 و H6 این بیماری، قدرت بیش تری نسبت به سویه های دیگر دارند و اکثر افراد مبتلا آلوده به این سویه ها بوده اند. ظهور علائم زگیل تناسلی در یک لحظه اتفاق نمی افتد و ممکن است، چندین ماه طول بکشد تا علائم، ظاهر شوند. علائم زگیل تناسلی تا حدودی توسط خود شخص نیز قابل تشخیص هستند و می توان، تشخیص زگیل تناسلی در خانه را انجام داد.

ویروس این بیماری از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل می شود و انتقال آن از چیزی که فکر می کنید، راحت تر است. اکثر افراد در طول زندگی خود به HPV مبتلا می شوند، اما موارد خاصی از آن ها به زگیل تناسلی تبدیل می شود. برخی از گونه های این بیماری، هیچ ضرری ندارند و خود به خود از بین می روند. وقتی به زگیل تناسلی مبتلا می شوید، زگیل های سفت و تاج مانندی روی ناحیه تناسلی شما به وجود می آیند. عفونت های ویروسی در این بیماری، معمولا در محیط مرطوب، پیشرفت کرده و باعث ایجاد ضایعات یا بافت های غیر طبیعی می شوند.

بیماری زگیل تناسلی، قابل درمان است، اما ویروس HPV، مادام العمر در بدن باقی می ماند. ویروس HPV دارای بیش از 40 نوع سویه مختلف است که از طریق تماس مستقیم با غشاهای مخاطی پوست فردی که ناقل هستند، منتقل می شود. در زنان باردار ابتلا به این ویروس، باعث آسیب به بافت ها، در روند زایمان طبیعی می شود.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

تشخیص علائم زگیل تناسلی در مردان

در مردان علائم زگیل تناسلی ممکن است، روی کیسه بیضه، آلت تناسلی یا اطراف مقعد ظاهر شود. در رابطه با تشخیص HPV در مردان، هیچ آزمایشی وجود ندارد. شما باید از پزشک بخواهید که با معاینات مشخص، تشخیص زگیل تناسلی را انجام دهد.

زگیل تناسلی می تواند به شکل صاف یا برجسته، کوچک یا بزرگ باشد. همچنین ممکن است، آن ها به صورت یک برآمدگی گروهی در ناحیه اطراف آلت تناسلی یا مقعد ظاهر شوند. این زگیل ها آسیب زیادی وارد نمی کنند، اما می‌توانند آزار دهنده باشند.

 HPV سرطان نیست، اما ویروس HPV می تواند، تغییراتی در بدن ایجاد کند که منجر به سرطان شود. پزشک ممکن است تا سال ها نتواند، این بیماری را تشخیص دهد، زیرا تغییرات در این بیماری به آهستگی ایجاد می شوند. سرطان های مقعد و آلت تناسلی می توانند، در اثر علائم زگیل تناسلی در مردان به وجود بیایند.

علائم زگیل تناسلی
علائم زگیل تناسلی

 تشخیص علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم این بیماری در زنان کمی متفاوت تر از مردان است. در زنان، زگیل تناسلی در داخل و اطراف واژن، مقعد یا روی دهانه رحم ظاهر می شود. ممکن است، این ضایعات به رنگ سفید یا قرمز باشند. گاهی اوقات زگیل تناسلی در فرد به وجود می آید، اما هیچ علامتی ندارد. علائم زگیل تناسلی در داخل واژن نیز می توانند به وجود بیایند، به همین خاطر به سختی قابل تشخیص هستند.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده دارید، بهتر است که برای تشخیص و چکاپ به پزشک مراجعه کنید. زگیل ها ممکن است، ماه ها یا سال ها پس از تماس های جنسی ظاهر شوند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که از کجا بفهمیم، زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ برای تشخیص این مورد بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا به طور دقیق معاینه شوید.

آسیب های جسمی و روانی زگیل تناسلی

این بیماری علاوه بر آسیب های جسمی مانند اختلال در رابطه جنسی، ایجاد عفونت و موارد دیگر، می تواند آسیب های روانی مختلفی هم به وجود بیاورد. بیش ترین پیامدهای روانی مربوط به این بیماری افسردگی، استرس و اختلال در روابط است. زوجین در صورت ابتلا به این بیماری، مدام در حال مقصر شناختن یکدیگر هستند. این درگیری ها می تواند، روی رابطه طرفین اثر بگذارد و اگر به موقع به مشاور مراجعه نکنند، باعث جدایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه انجام آزمایش hpv و ضرورت آن

درمان زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک قبل از انجام آزمایشات و معاینه فیزیکی، از شما درباره موارد زیر سوال می کند:

  • آیا روابط جنسی شما، محافظت شده هستند؟
  • چه علائمی را در ماه های گذشته مشاهده کرده اید؟
  • آیا باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید؟
  • آیا شرکای جنسی متعدد دارید؟

همه این سوالات به پزشک کمک می کند که درباره شما اطلاعات زیادی به دست آورد. سپس نوبت به معاینات فیزیکی می رسد تا بررسی شود که در ناحیه تناسلی، هیچ گونه قرمزی یا برآمدگی وجود دارد یا خیر. اگر مدت زمان زیادی از ابتلای شما گذشته باشد، پزشک بیوپسی را برای شما توصیه می کند تا مطمئن شود که مبتلا به هیچ نوع سرطان نیستید.

علائم زگیل تناسلی در زنان
علائم زگیل تناسلی در زنان

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

اولین کاری که باید برای پیشگیری از HPV انجام دهید، رابطه جنسی محافظت شده است. واکسن HPV می تواند، از شما در برابر سویه هایی که عامل اصلی برای ابتلا به زگیل هستند، محافظت کند. اگر سن شما بیست و پنج سال به بالا است و فعالیت جنسی دارید، باید هر پنج سال یک بار نسبت به انجام غربالگری سرطان دهانه رحم اقدام کنید. با انجام این اقدامات می توانید تا حدی از ایجاد و مشاهده علائم زگیل تناسلی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: علت زگیل تناسلی در زنان، راه های پیشگیری و درمان آن

راهکارها و نکات لازم برای رعایت بهداشت تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است، نکات زیر را رعایت کنید:

  • از داشتن شرکای جنسی متعدد خودداری کنید.
  • اگر علائم عفونت دارید یا تحت درمان هستید، بهتر است که رابطه جنسی نداشته باشید.
  • در حین رابطه از وسایل مراقبتی استفاده کنید که این وسایل دشمن زگیل تناسلی محسوب می شوند.
زگیل تناسلی
زگیل تناسلی

سخن پایانی

مشاهده علائم زگیل تناسلی می تواند، هر فردی را نگران کند. بسیاری از افراد، تصور می کنند که ابتلا به این بیماری بسیار وحشتناک است و می تواند، منجر به مرگ شود. این تصور غلط است و اگر شما به موقع این بیماری را تشخیص دهید، می توانید، درمان آن را آغاز کنید. موثرترین کار در این مورد، انجام راه های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.