علت زگیل تناسلی در زنان، راه های پیشگیری و درمان آن

علت زگیل تناسلی در زنان

متاسفانه اغلب مردم، حداقل یک بار با مشکلات پوستی و عفونی، رو به رو شده اند. تماس با آلودگی، سیستم ایمنی ضعیف و عدم رعایت بهداشت، از عوامل ابتلا به بیماری های پوستی و عفونی به شمار می روند. زگیل تناسلی، یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در بین زنان است؛ اما علت زگیل تناسلی در زنان و راه درمان آن چیست؟

قبل از پرداختن به علت زگیل تناسلی در زنان، شناخت این بیماری ضرورت دارد. زگیل تناسلی، برجستگی هایی هستند که در ناحیه مقعد و دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. این برجستگی ها معمولا به رنگ پوست یا سفید رنگ می باشند. زگیل های تناسلی، به صورت دسته ای یا تکی به وجود می آیند. این بیماری عفونی، با درد همراه نیست؛ اما می تواند باعث خارش در ناحیه تناسلی شود.

زگیل تناسلی، بیماری مخصوص زنان نیست و احتمال ابتلای مردان نیز وجود دارد. البته توجه داشته باشید که همه برجستگی های ناحیه تناسلی، زگیل تناسلی نیستند. به همین علت، شناخت علائم و علت زگیل تناسلی مهم است.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در زنان

علت زگیل تناسلی در زنان، ابتلا به hpv یا همان ویروس پاپیلومای انسانی است. برقراری روابط جنسی پرخطر، به عنوان مهم ترین دلیل ابتلا به این ویروس شناخته می شوند. البته، تماس با محیط آلوده به ویروس نیز می تواند عامل ابتلا به ویروس hpv باشد. علت زگیل تناسلی در مردان، مانند زنان، برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس hpv است.

ویروس hpv، با کوچک ترین تماس پوستی، از فرد مبتلا به شریک جنسی منتقل می شود. انواع مختلفی از ویروس hpv وجود دارند که اغلب آن ها خطرناک نیستند؛ اما برخی از انواع آن، می توانند به بیماری های دستگاه تناسلی منجر شوند.

موارد زیر، می توانند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در زنان را افزایش دهند:

  • برقراری رابطه جنسی در سنین پایین
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • عدم استفاده از کاندوم و برقراری روابط جنسی پر خطر
  • روابط جنسی فعال و متعدد

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل و جامع درباره تست پاپ اسمیر و hpv

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی، در بافت مرطوب ناحیه تناسلی رشد می کند و ظاهری شبیه به گل کلم دارد. همچنین می تواند، به صورت برجستگی های کوچک و گوشتی ظاهر شود. ویروس hpv، علائم خاصی ندارد. به همین دلیل، علت زگیل تناسلی در زنان، می تواند ویروسی باشد که مدت ها پیش به آن مبتلا شده اید. ممکن است زگیل تناسلی، هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد از ابتلا به ویروس hpv، به وجود بیاید.

از علائم ابتلا به زگیل تناسلی در زنان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • پیدایش تورم های گوشتی و کوچک روی فرج، دهانه رحم، دیواره های واژنو ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد
  • خونریزی با مقاربت
انواع زگیل تناسلی در زنان
انواع زگیل تناسلی در زنان

علت زگیل تناسلی بدون رابطه

همان طور که اشاره شد، علت زگیل تناسلی در زنان، برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس hpv است. علت زگیل تناسلی بدون رابطه، می تواند تماس با نواحی آلوده به ویروس باشد. استفاده از توالت فرنگی عمومی، یکی از عوامل ابتلا به hpv و در ادامه، زگیل تناسلی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون HPV در زنان، ابزاری قدرتمند برای تشخیص و پیشگیری از سرطان

راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

برای پیشگیری از زگیل تناسلی، می بایست از ابتلا به ویروس hpv که علت زگیل تناسلی در زنان است، جلوگیری شود. در همین راستا، انجام برخی مراقبت های پزشکی ضرورت دارد که عبارتند از:

  • استفاده از کاندوم
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی
  • انجام واکسیناسیون ویروس hpv
  • انجام مداوم آزمایش ویروس hpv و پاپ اسمیر
  • مراجعه به پزشک و انجام مراقبت های بهداشتی

واکسیناسیون ویروس hpv، بهتر است قبل از برقراری روابط جنسی، صورت بگیرد. آزمایش ویروس hpv نیز برای افراد بالای 30 سال، هر 3 تا 5 سال توصیه می شود.

به این نکته توجه کنید که ممکن است شریک جنسی شما به ویروس hpv مبتلا باشد؛ اما علائمی از خود بروز ندهد. با برقراری رابطه جنسی، ویروس به شما متنقل شده و به صورت زگیل تناسلی، ظاهر می شود. به همین علت، صرف برخورداری از ظاهر سالم دستگاه تناسلی در شریک جنسی، نمی تواند سلامت شما را تضمین کند. در نتیجه انجام پیشگیری های لازم، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس hpv ضرورت دارد.

انجام واکسیناسیون، یکی از راه های پیشگیری زگیل تناسلی
انجام واکسیناسیون، یکی از راه های پیشگیری زگیل تناسلی

آیا درمانی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

زگیل های تناسلی، گاها بدون درمان از بین می روند. البته در مواردی که زگیل تناسلی باعث ایجاد درد، خارش یا خونریزی می شود، درمان هایی وجود دارند. راه های درمان زگیل تناسلی، شامل موارد زیر هستند:

  • لیزر درمانی
  • استفاده از کرم، برای تحریک سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس hpv
  • عمل جراحی
  • کرایوتراپی یا منجمد کردن زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید: اگر ازمایش hpv مثبت باشد، چه کنیم؟

استفاده از روش های درمانی ذکر شده، درمان قطعی زگیل تناسلی را به دنبال دارند؛ اما درمان کامل ویروس hpv را تضمین نمی کنند. ویروس hpv، معمولا با گذر زمان و مقاومت سیستم ایمنی بدن از بین می رود. توجه داشته باشید که اگر علت زگیل تناسلی در زنان، از بین نرود، احتمال ابتلای مجدد به زگیل تناسلی وجود دارد.

جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی، در درمان آن موثر است. خودداری از انجام اپیلاسیون در ناحیه زگیل تناسلی، از گسترش آن جلوگیری می کند. عدم استفاده از روش های درمانی سایر زگیل ها نیز در جلوگیری از پخش شدن زگیل تناسلی، تاثیرگذار خواهد بود.

لیزر درمانی، برای درمان زگیل تناسلی در زنان
لیزر درمانی، برای درمان زگیل تناسلی در زنان

جمع بندی

در این مقاله به بررسی علت زگیل تناسلی در زنان، راه های پیشگیری و درمان آن پرداختیم. برقراری رابطه جنسی پر خطر، از مهم ترین دلایل ابتلا به زگیل تناسلی به شمار می رود. البته در موارد محدودی، تماس با محیط آلوده به ویروس hpv نیز، می تواند ابتلا به زگیل تناسلی را به دنبال داشته باشد.

پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv، مهم ترین عامل جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی است. ما در مجموعه آنی آزما، افتخار ارائه انواع آزمایشات، از جمله آزمایش hpv را به شما عزیزان داریم. مجموعه آنی آزما، با همکاری آزمایشگاه های مجهز و مطمئن، خدمات آزمایشگاهی و درمانی را با بالاترین کیفیت، ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.