اچ پی وی در مردان چگونه به وجود می آید؟

اچ پی وی در مردان

زگیل تناسلی در مردان نوعی بیماری عفونی و مسری محسوب می‌ شود که ناحیه تناسلی مردان را درگیر می کند. عامل اصلی به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان، ویروس پاپیلومای یا اچ پی وی است که در اکثر مواقع هیچگونه علائمی از خود نشان نمی دهد، به همین دلیل این نوع بیماری به راحتی به شریک جنسی فرد منتقل می شود. از علائم اچ پی وی در مردان می توان به ضایعات پوستی همراه با درد اشاره کرد که معمولا بین چند هفته یا چند ماه بعد از ابتلا خود را نشان می دهند. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

مردان چگونه به HPV دچار می شوند؟

عامل اصلی زگیل تناسلی، ویروس اچ پی وی است که از راه های مختلفی فرد را دچار می کند. این بیماری معمولا در مردان به صورت رابطه جنسی دهانی و مقعدی منتقل می شود. عوامل اصلی که باعث به وجود آمدن این بیماری می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا روابط جنسی متعدد
  • انتقال از طریق پوست به پوست
  • انتقال در دوران بارداری توسط مادر به کودک

بیشتر بخوانید: آزمایش hpv برای چیست و چه اهمیتی دارد؟

احتمال HPV در مردان چقدر است؟

تقریبا 80 درصد از افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به ویروس اچ پی وی دچار می شوند. به طورکلی، مواردی وجود دارند که احتمال ابتلای مردان به ویروس HPV را افزایش می دهند که عبارتند از:

  • داشتن تعداد شرکای جنسی زیاد، احتمال ابتلای ویروس را افزایش می دهد.
  • افرادی که همجنس گرا هستند، بیشتر به این ویروس مبتلا می شوند.
  • آقایانی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، زودتر به این بیماری دچار می شوند.
انواع ویروس HPV
انواع ویروس HPV

علائم اچ پی وی در مردان چیست؟

اکثر بیماری های عفونی هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند. ویروس اچ پی وی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی محسوب می شود که معمولا اکثر عفونت های این ویروس هیچگونه علائمی ندارند و خود به خود برطرف می شوند، بدون اینکه هیچگونه مشکلی برای سلامت فرد به وجود بیاورند. توجه داشته باشید، انواع خاصی از این نوع ویروس وجود دارند که به عنوان سرطان شناخته می شوند و باید سریعا درمان شوند. معمولا برای ویروس پرخطر اچ پی وی، برای مردان یا زنان واکسن تزریق می کنند.

بیشتر بخوانید: تست hpv و ضرورت انجام آن

علائم اصلی ویروس HPV زگیل تناسلی است که معمولا خود را به صورت یک خوشه کوچک برروی پوست نشان می دهد و اگر درمان نشود، می تواند رشد کند؛ اما در برخی مواقع این بیماری خود به خود از بین می رود. معمولا این زگیل ها  برروی آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، دهان، گلو، زبان دیده می شوند. اگر در این قسمت ها هرگونه زخم، تغییرات پوستی غیر عادی یا توده های مختلفی دیده شد، سریعا به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

عوارض ویروس‌ ‌HPV در مردان
عوارض ویروس‌ ‌HPV در مردان

عوارض ویروس اچ پی وی در مردان

‌عوارض ویروس اچ پی وی به نوع عفونت آن بستگی دارند. بیشتر عفونت های HPV هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند و معمولا بدون درمان برطرف می شوند. در برخی مواقع بعضی از عفونت های اچ پی وی می توانند سلامت مردان را به خطر بیندازد. معمولا عفونت های HPV نوع 16 و 18 باعث ایجاد سرطان های مختلفی در مردان می شوند که برخی از آنها شامل سرطان آلت تناسلی، مقعدی، اوروفارنکس، سر و گردن هستند.

بیشتر بخوانید: انواع رایج HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

مردانی که به ویروس اچ پی وی دچار شده اند، معمولا در باروری دچار مشکل می شوند؛ زیرا اسپرم آلوده نسبت به اسپرم های سالم تحرک کم تری دارند. در صورتی که اسپرم آلوده به تخمک برسد، احتمال سقط جنین زودرس بسیار بالا است. حدود 90 درصد از مردان که به سرطان مقعد دچار می شوند، به دلیل ویروس HPV است. 60 درصد از مردانی که به سرطان آلت تناسلی مبتلا هستند، دچار ویروس پاپیلومای انسانی شده اند. توجه داشته باشید مردان هم جنس گرا معمولا بیشتر به سرطان مقعدی دچار می شوند.

روش پیشگیری ویروس اچ پی وی
روش پیشگیری ویروس اچ پی وی

مردان چگونه از این بیماری پیشگیری کنند؟

پیشگیری در تمام بیماری های عفونی بهترین راه حل محسوب می شود. برای اینکه آقایان کمتر به این بیماری دچار شوند می توانند از واکسن اچ پی وی (گارداسیل 9) استفاده کنند؛ این نوع واکسن، بدن را در برابر ویروس های پرخطر HPV که منجر به سرطان و زگیل تناسلی می شوند، حفظ می کند. واکسن گارداسیل 9 از بدن در برابر HPV های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 محافظت خواهد کرد.

یکی دیگر از راه حل ها برای جلوگیری از این ویروس، انجام رابطه جنسی ایمن است که برای این روش بهترین گزینه استفاده از کاندوم می باشد. از رابطه های جنسی با افراد متعدد خودداری کنید تا از این بیماری در امان باشید. برای تشخیص این نوع ویروس، مردان می توانند از تست های HPV استفاده کنند که این تست معمولا پاپ مقعدی نام دارد. این آزمایش بررسی می کند که آیا سلول های مقعد سرطانی هستند یا خیر، در صورت وجود سلول های سرطانی، آنها را حذف می کنند.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چیست؟ نحوه انجام آن چگونه است؟

درمان HPV در مردان به چه صورت انجام می شود؟

زمانی که هیچ نوع علامتی از این نوع بیماری وجود نداشته باشد، هیچ درمانی هم برای ویروس اچ پی وی در مردان وجود ندارد. در اصل پزشکان مشکلات سلامتی ناشی از ویروس HPV را درمان می کنند. زمانی که زگیل تناسلی برروی پوست ظاهر شد، می توانید از انواع درمان ها برای آن استفاده کنید که شامل درمان های خانگی، کرم های مخصوص و غیره می شوند.

اگر ویروس اچ پی وی باعث سرطان شده باشد، باید برای درمان آن از پرتو درمانی، شیمی درمانی یا جراحی استفاده کرد. اچ پی وی اگر در مرحله اول باشد، سریعا بهبود پیدا می کند.

درمان ویروس اچ پی وی
درمان ویروس اچ پی وی

کلام آخر

بیماری اچ پی وی معمولا برای آقایانی رخ می دهد که از نظر جنسی بسیار فعال هستند و در روابط جنسی خود از نکات بهداشتی پیروی نمی کنند. معمولا برای آقایان در سن 9 الی 21 سال، از واکسن گارداسیل استفاده می کنند تا از ویروس های خطرناک HPV در امان بمانند. توجه داشته باشید که افراد هم جنس گرا و آقایانی که شریک جنسی زیادی دارند نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض این نوع ویروس قرار می گیرند.

می توانید با کمک آنی آزما، در منزل خود تست مخصوص این بیماری را انجام داده تا به موقع از آن پیشگیری کنید. پیشگیری زودهنگام بهترین درمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.