نحوه انجام آزمایش hpv و ضرورت آن

آزمایش hpv

آزمایش hpv برای تشخیص ویروس های سرطانی انجام می شود و دقت بسیار بالایی در این کار دارد. از تست hpv اکثرا برای تشخیص سرطان دهانه رحم کمک می گیرند. در این مقاله سعی داریم نحوه انجام این تست و تمام آنچه که لازم است در مورد آن بدانید، برای شما توضیح دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با ویروس HPV

آزمایش hpv برای تشخیص ویروس هایی با همین نام انجام می شود. ویروس hpv یک ویروس مقاربتی یا جنسی است که اکثرا از طریق روابط محافظت نشده جنسی از بدن فرد بیمار به بدن فرد سالم منتقل می شوند. ویروس hpv به راحتی به بدن فرد سالم انتقال می یابد. از این رو به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می شود. شایان ذکر است که عفونت hpv از طریق خراش های پوستی به داخل بدن منتقل می شود. اما به طور کلی مهم ترین عامل انتشار این ویروس، رابطه جنسی پر خطر دانسته می شود.

چه زمانی باید آزمایش hpv انجام دهیم؟

خانم ها از دوران جوانی، در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. امروزه تعداد بسیار زیادی از زنان در سرتاسر جهان با بیماری سرطان دهانه رحم دست و پنجه نرم می کنند. از این رو بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که خانم ها از شروع سن 30 سالگی، نسبت به انجام تست hpv اقدام کنند و به طور تقریبی هر چند سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند.

بیشتر بخوانید: علائم و راه های انتقال زگیل تناسلی HPV در زنان و مردان

شایان ذکر است که جدا از شرایط سنی گفته شده اگر یکی از شرایط زیر را داشتید، حتما باید نسبت به انجام آزمایش hpv اقدام کنید. این شرایط عبارت اند از:

  • برقراری روابط جنسی گر خطر و محافظت نشده
  • برخورداری از شریک های جنسی متعدد
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن (تحت شیمی درمانی یا دارای سابقه پیوند عضو)
  • مصرف بی رویه سیگار
  • و…

شایان ذکر است که برای خانم هایی که سن آن ها از 65 سالگی بالاتر می رود، می توانند برای همه انجام این آزمایش را متوقف کنند و دیگر نیازی به انجام تست نخواهد بود. همچنین انجام این تست برای افراد زیر 30 سال، مفید نیست و اکثرا پزشکان برای خانم هایی که کم تر از 30 سال سن دارند این آزمایش را تجویز نمی کنند.

زمان مناسب برای تست hpv
زمان مناسب برای تست hpv

به طور کلی می توان گفت رنج سنی مناسب برای انجام تست hpv بین 30 الی 65 سالگی است. افرادی که در این بازه سنی قرار دارند بایستی هر چند سال یک بار نسبت به انجام این تست اقدام کنند.

اهمیت انجام تست hpv

انجام آزمایش hpv از این جهت اهمیت دارد که اگر یک فرد به سرطان گرفتار شده باشد، این موضوع توسط پزشک تشخیص داده شود تا وی بتواند پروسه درمانی خود را شروع کند. از طرفی دیگر حتی اگر فرد سرطان نداشته باشد اما سلول های وی نشان از احتمال وقوع سرطان در آینده را بدهند، پزشک می تواند با روش های مختلف از بروز چنین چیزی جلوگیری کند.

به طور کلی با استفاده از تست hpv افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، در زمان سریع تر وارد مرحله درمان می شوند و این فرایند برای آن ها راحت تر طی می شود. به همین خاطر است که پزشکان به انجام آزمایش hpv تاکید بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید: انواع رایج HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

نحوه انجام آزمایش hpv

برای انجام آزمایش hpv، پزشک متخصص با استفاده از ابزار مخصوص خود، دیواره واژن شما را به مقدار بسیار کمی تراش می دهد تا از سلول های دهانه رحم نمونه گیری کند. پس از انجام نمونه گیری، آن ها را داخل یک ظرف قرار داده و برای تحقیق بیشتر به آزمایشگاه ارسال می کند.

نحوه انجام تست hpv
نحوه انجام تست hpv

توجه داشته باشید که نمونه برداری از داخل واژن، هیچگونه دردی ندارد و به واژن شما نیز آسیبی نمی رساند. در بیشتر مواقع خود فرد اصلا متوجه این کار نمی شود. شایان ذکر است که پس از انجام تست شما می توانید کار های روزمره خود را انجام دهید و هیچ مشکل و محدودیتی از این جهت نخواهید داشت.

آمادگی قبل از انجام آزمایش hpv

هنگامی که برای انجام آزمایش hpv وقت رفتید، 2 روز قبل از مراجعه به مطب و انجام تست باید از هر گونه رابطه جنسی خودداری کنید. همچنین اگر در دوران قاعدگی به سر می بردی بهتر است تا انجام آزمایش را به بعد از اتمام این دوره موکول کنید تا نتایج آزمایش شما دقیق تر باشند.

همچنین 48 ساعت قبل از مراجعه به پزشک جهت انجام آزمایش بایستی دوش نگیرید. علاوه بر آن استفاده از داروهای واژینال، کرم یا ژل نیز ممنوع است. با رعایت نکات گفته شده نتایج آزمایش شما دقیق و قابل استناد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

بررسی نتایج آزمایش hpv

به طور کلی زمانی که نتایج این آزمایش را مشاهده می کنید، با یکی از دو حالت روبرو هستید. ما هر کدام از این حالت ها را به طور کامل برای شما توضیح داده ایم. تنها کافی است که ادامه این بخش را مطالعه کنید.

در حالت اول نتیجه آزمایش شما منفی است. این بدان معنی است که شما هیچ گونه علائمی از ویروس hpv را ندارید و می توانید با خیال راحت به زندگی روزانه خود برسید.

بررسی نتایج آزمایش hpv

در حالت دوم نتیجه آزمایش شما مثبت است. این بدان معنا است که شما به این ویروس مبتلا شده اید. اما مثبت بودن تست hpv اصلا و ابدا به معنا ابتلا شما به سرطان نیست. بلکه به عنوان یک هشدار جدی است که سریعا به درمان خود اقدام کنید تا در آینده به این بیماری مبتلا نشوید.

کلام آخر

آزمایش hpv برای همه خانم های 30 الی 65 سال یک مورد ضروری است. خانم ها بایستی نسبت به انجام این تست بسیار حساس باشند و آن را سرسری نگیرند. انجام به موقع این آزمایش می تواند شما را از ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم نجات دهد. به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین به یاد داشته باشید که انجام این تست هیچ گونه دردی ندارد و تنها چند دقیقه طول می کشد و پس از آن شما می توانید به انجام کار های روزمره خود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.