شکست سرطان دهانه رحم با واکسن hpv

واکسن hpv

همه افرادی که در زندگی خود رابطه جنسی را تجربه کرده اند، حتما در معرض مبتلا شدن به این ویروس قرار گرفته اند. گاهی در بدن زنان سیستم ایمنی این نوع ویروس را می تواند از بین ببرد، ولی اگر سیستم ایمنی بدن نتواند در از بین بردن این ویروس موفق بشود، باعث به وجود آمدن عفونت خواهد شد. این عفونت ها در گردنه رحم شروع به رشد غیر طبیعی می کنند و ضایعات اضافی را در رحم به وجود می آورند و در مدت زمانی به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند. در این مواقع و برای پیشگیری از ابتلا، این نوع واکسن به کمک سیستم ایمنی بدن می آید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

در مورد بیماری و ویروس hpv چه می دانید؟

ویروس hpv نوعی بیماری است که از راه تماس های پوستی و راه های مقاربتی انتقال داده می شود. تمام افراد ممکن است در طول زندگی از طرق مختلف مبتلا به ویروس hpv بشوند. برخی این نوع ویروس را بسیار کم خطر معرفی کرده اند؛ ولی باید توجه کنید که گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد. در نوع کم خطر آن، ویروس hpv به صورت زگیل تناسلی روی می دهد و گاهی در نوع پر خطر، به صورت سرطان های بدخیم نمایان می شود.

بیشتر بخوانید: بیماری hpv چه نوع بیماری است؟

واکسن hpv یا همان واکسن گارداسیل چیست؟

شیوه مقابله کردن واکسن hpv در بدن به این گونه است که از به وجود آمدن ویروس هایی که در دهانه رحم، واژن و مقعد رشد می کنند و باعث سرطان می شوند، جلوگیری نماید. این واکسن تشکیل شده از ویروس های مرده و ذرات شبیه آن است که برای پیشگیری کردن از این نوع سرطان، باید واکسن hpv را تزریق کنیم.

واکسن hpv، دارای تاثیرات بسیار
واکسن hpv، دارای تاثیرات بسیار

زمان تزریق واکسن hpv برای مردان و زنان چه موقع است؟

از آنجا که این نوع ویروس از طریق مردان و زنان به یکدیگر منتقل می شود. پس باید هم مردان و هم زنان برای پیشگیری از عفونت این واکسن را تزریق نمایند؛ ولی باید بدانیم که این واکسن را در چه سنی تزریق کنیم؟ در مورد زمان تزریق واکسن hpv برای مردان و زنان شرایط سنی در نظر گرفته شده است. زمان مناسب برای تزریق واکسن hpv برای مردان و زنان فرق می کند. سن تزریق واکسن hpv برای مردان 9 تا 21 سالگی بوده و سن تزریق برای زنان هم 9 تا 26 سالگی می باشد.

این محدوده سنی توسط سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها در امریکا تایید شده است. حتی بعضی کشورها بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل در مردان و زنان را ابتدای 9 سالگی می دانند و دلیل نگرانی آنها در مورد این بازه سنی، شروع زود هنگام رابطه جنسی در افراد است. دقت کنید اگر واکسن گارداسیل یا hpv را در زمانی که به بیماری مبتلا شده اید، استفاده کنید، تاثیر زیادی نمی تواند داشته باشد؛ مانند زمانی که مردان مبتلا به بیماری سرطان مقعد و زگیل آلت تناسلی شده اند.

بیشتر بخوانید: واکسن hpv چیست و چه زمانی باید آن را تزریق کنیم؟

آیا واکسن hpv در ایران موجود است؟

خوشبختانه واکسن hpv در ایران با نام تجاری گارداسیل و سرواریکس به راحتی قابل تهیه کردن است. واکسن گارداسیل می تواند افراد را در مقابل شکل گیری سرطان دهانه رحم ایمن کند. همان طور که در مطلب قبل گفته شد این ویروس از طریق تماس های پوستی مانند رابطه جنسی اعم از واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود و حتی استفاده از کاندوم به این دلیل که نمی تواند همه قسمت های ناحیله تناسلی را پوشش بدهد، قابل انتقال است. توجه داشته باشید که تماس با سطح توالت فرنگی و اشیا دیگر موجب انتقال این ویروس نمی شود.

واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل

آیا تزریق واکسن hpv در منزل ممکن است؟

تزریق واکسن hpv اگر توسط یک فرد آموزش دیده یا پرستار در منزل انجام شود دارای مزایایی می باشد که عبارتند از:

  • استفاده از خدمات پرستاری در فضای راحت منزل خودتان
  • عدم صرف وقت برای رفت و آمد و در انتظار نوبت نماندن در کلینیک ها
  • دریافت واکسن در منزل برای کودکان بدون کوچک ترین استرس از فضای درمانگاه
  • انتخاب بهترین ساعت و تاریخ دریافت واکسن توسط خود و در منزل خودتان

بیشتر بخوانید: مزیت های واکسن زگیل تناسلی و نحوه استفاده از آن

در مورد عوارض واکسن hpv چه می دانید؟

واکسن hpv در حدود شش سال است که در سراسر جهان استفاده می شود. با توجه به این که این واکسن ایمنی بسیار خوبی دارد، ولی نباید فراموش کنیم که مانند هر داروی دیگری می تواند عوارضی داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این عوارض اشاره می کنیم.

  • احتمال ایجاد آلرژی که درآن آسیب جدی یا مرگ در آن بسیار کم است.
  • ایجاد قرمزی و درد در قسمت بازو که نیاز به انجام اقدام خاصی نیست.
  • احساس بی حالی، سرگیجه و تغییرات بینایی که به محض وقوع آن باید هرچه سریع تر به پزشک اطلاع دهید.
تزریق واکسن
تزریق واکسن

جمع بندی

همه افراد در سن 9 تا 11 سالگی برای در امان ماندن از بیماری و ویروس hpv باید از واکسن استفاده کنند تا در زمان ایجاد رابطه جنسی با طرف خود دچار عفونت، زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم نشوند. این بیماری ها از راه تماس های پوستی به یکدیگر منتقل می شوند. این واکسن در ایران با نام تجاری گارداسیل شناخته می شود و می توانید آن را از دارو خانه ها تهیه کنید.

 واکسن hpv را خیلی راحت می توان در خانه توسط فرد آموزش دیده تزریق کرد. این روش بسیار برای کودکان مفید خواهد بود زیرا دریافت واکسن در خانه می تواند بسیاری از استرس آنها را کم کند. واکسن hpv هم مانند بسیاری از داروهای دیگر ممکن است عوارضی مانند تب، سرگیجه، بی حالی، درد مفاصل و یا قرمزی و خارش در ناحیه تزریق را داشته باشد که در صورت مشاهده هرکدام از این نشانه ها باید فورا با پزشک صحبت کنید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با واکسن hpv و راه های انتقال ویروس، زمان تزریق واکسن و راه های دریافت آن آشنا کنیم تا بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهید.

در پایان، اگر به دنبال یک پلتفرم مناسب و کاربردی جهت انجام آزمایشات و تزریقات واکسن درخانه هستید، کافی است تا با ثبت سفارش در سایت آنی آزما یا تماس با ما، خیلی راحت این خدمات را بدون هزینه اضافی و بدون صرف زمان رفت وآمد، در منزلتان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.