واکسن hpv چیست و چه زمانی باید آن را تزریق کنیم؟

واکسن hpv چیست

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که واکسن hpv چیست؟ واکسن HPV به واکسنی گفته می شود که برای پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی استفاده می گردد. HPV ویروسی است که از طریق رابطه جنسی، تماس مستقیم با پوست، مخاط و خون، به بدن انسان منتقل می شود.

این ویروس می تواند، عفونت های جنسی ناشی از وارد شدن به اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت سرطان رحم، واژن، آلت تناسلی مردان و زنان و دیگر سرطان ها را ایجاد کند. واکسن HPV از ابتلا به این نوع سرطان ها و عفونت های جنسی ناشی از HPV جلوگیری می کند. در ادامه به بررسی این نوع از واکسن خواهیم پرداخت.

اهمیت واکسن hpv چیست؟

واکسن HPV دارای اهمیت بالایی است و باید به موقع تزریق شود. دلایل اهمیت این واکسن عبارتند از:

  • پیشگیری از سرطان

واکسن HPV به خصوص در مقابل انواع ویروس هایی که سرطان زنان، اعم از سرطان سرویکس رحم، سرطان مجرای رحم، سرطان در مقطع رحم (OPC) را به وجود می آورند، بسیار کاربردی است. با تزریق واکسن hpv، احتمال ابتلای به این نوع سرطان ها به طور قابل توجهی کاهش یافته و با معاینه منظم پزشک، تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری ها میسر خواهد شد.

  • عدم انتقال بیماری

ویروس HPV بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. با استفاده از واکسن HPV، می توان از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری کرد و از بروز عفونت های سخت و سرطانی پیشگیری نمود.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل واکسن اچ پی وی

  • اثربخشی

تحقیقات نشان داده اند که واکسن HPV به طور کارآمدی از بروز عفونت های ناشی از این ویروس و بروز سرطان های مرتبط جلوگیری می کند. واکسن اچ پی وی از کارآمد ترین انواع واکسن ها به شمار می رود.

  • تأثیر اقتصادی

انتشار بیماری های ناشی از ویروس HPV برای جامعه بسیار سنگین و هزینه بر است. با واکسیناسیون عمومی علیه HPV، هزینه های ناشی از درمان و همچنین عوارض جانبی کاهش یافته و به تأمین سلامت جامعه کمک می شود.

واکسن HPV به عنوان یکی از واکسن های مهم و حیاتی در جهت پیشگیری از سرطان های مختلف انتخاب شده و مورد توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار گرفته است.

تزریق واکسن hpv در محل
تزریق واکسن hpv در محل

معرفی انواع واکسن hpv

انواع واکسن HPV عبارتند از:

  • واکسن Gardasil

این واکسن برای جلوگیری از انواع ویروس HPV 16 و 18 که بیشتر با سرطان رحم در زنان در ارتباط هستند، استفاده می شود. همچنین این واکسن می تواند در پیشگیری از زگیل های تناسلی و آکنه های پستان نیز مؤثر باشد. افراد 11 تا 12 ساله باید دو دوز از این واکسن را تزریق کنند. برای زنان، تا چهار دوز این واکسن در زمان های مختلف توصیه شده است. استفاده از این واکسن برای مردان نیز مناسب می باشد و از این جهت محدودیتی ندارد. میزان تاثیر گذاری واکسن بر روی بدن حدود 70 تا 90 درصد است.

  • واکسن Cervarix

این واکسن برای پیشگیری از انواع ویروس HPV 16 و 18 استفاده می شود. با این حال، واکسن Cervarix تنها به عنوان جلوگیری از سرطان رحم کاربرد دارد و تأثیری در جلوگیری از زگیل تناسلی و آکنه های پستان ندارد. این واکسن در سال 2009 توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده است. واکسن Cervarix تنها برای خانم ها قابل استفاده بوده و به هیچ وجه نباید برای آقایان تزریق شود. 3 دوز از این واکسن در یک دوره مشخص برای افراد بالای 18 سال، باید مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد واکسن گارداسیل و بهترین سن برای تزریق آن

عوارض جانبی واکسن hpv

در ساخت واکسن HPV (هموفیلوس) به منظور پیشگیری از بیماری های مختلف تناسلی، از یک نوع عفونت باکتریایی استفاده می شود. عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن HPV شامل حساسیت، تورم، عرق، قرمزی در محل تزریق واکسن، درد و گرفتگی در محل تزریق واکسن و تب می باشند.

همچنین عوارض نادرتر مانند آنافیلاکسی که شامل تنگی نفس، سردرد شدید، تپش قلب و سرگیجه شدید هستند نیز می توانند آشکار شوند. بیماران با داشتن علائم آنافیلاکسی باید فوراً پزشک خود را مطلع نمایند. در هر صورت، عوارض جانبی مربوط به واکسن HPV نسبت به عوارض ناشی از بیماری بسیار کم تر است. همچنین، در صورت وجود عوارض ناشی از واکسن، باید با پزشک معالج مشورت کنید.

قیمت واکسن hpv
قیمت واکسن hpv

موارد استفاده واکسن hpv

تزریق واکسن hpv برای زنان ضرورت دارد و در مواردی آقایان هم باید از این واکسن استفاده کنند. موارد استفاده عبارتند از:

  • برای تمام خانم ها از سنین بلوغ
  • قبل از ازدواج و رابطه جنسی در خانم ها
  • عدم استفاده برای زنان باردار
  • انجام پاپ اسمیر بعد از تزریق واکسن
  • بهترین زمان استفاده در زیر 26 سال
  • تزریق برای تمام خانم ها
  • اولویت با افراد مشکوک به ویروس

بیشتر بخوانید: آزمایش hpv برای چیست و چه اهمیتی دارد؟

بهترین زمان تزریق واکسن hpv

بهترین زمان تزریق واکسن HPV در دوران کودکی و نوجوانی است. ایده آل ترین زمان برای تزریق واکسن HPV بین 9 تا 12 سالگی می باشد، اما می توان آن را تا 26 سالگی نیز تزریق کرد. تزریق واکسن HPV در سه دوز صورت می گیرد که نیاز به مدت حداقل شش ماه بین هر دوز دارد. در صورتی که زودتر از سن 15 سالگی واکسن تزریق شود، تنها دو دوز واکسن کافی خواهد بود.

در صورتی که پس از سن 15 سالگی واکسن تزریق شود، باید سه دوز واکسن مورد استفاده قرار بگیرند؛ بنابراین، می توان گفت که بهترین زمان تزریق واکسن HPV بین 9 تا 26 سالگی است.

مناسب ترین زمان تزریق آن در دوران کودکی و نوجوانی، یعنی حداقل سن 9 تا 12 سال می باشد.

بهترین واکسن hpv خارجی
بهترین واکسن hpv خارجی چیست

جمع بندی

تا اینجا متوجه شده اید که واکسن hpv چیست و چه اهمیتی دارد. سعی کنید واکسن را در زمان های مناسب آن تزریق نمایید تا اثر بخشی مطلوبی داشته باشد. یکی از مهم ترین موارد گفته شده، تزریق واکسن در سنین پایین است که باید توجه ویژه ای به آن شود.

دوام واکسن hpv ایرانی بسیار خوب می باشد و حتی بیشتر از ده سال اثر گذاری خود را حفظ خواهد کرد. حتما این واکسن را در یک مرکز مناسب و دارای مجوز تزریق کنید. راحت ترین کار، تزریق واکسن در خانه خواهد بود. این کار از طریق سایت ما، آنی آزما به راحتی انجام می شود. برای رزرو نوبت واکسن خود در منزل می توانید همین الان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.