معرفی کامل واکسن اچ پی وی

واکسن اچ پی وی

اچ پی وی (human papillomavirus) گروهی از ویروس ها هستند که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شوند. عفونت طولانی مدت با انواع پرخطر آن ها، می تواند موجب ابتلا به سرطان شوند. متاسفانه در سال های اخیر با گسترش روابط جنسی پرخطر، شیوع انواع بیماری ها با منشا ویروس اچ پی وی به شدت افزایش یافته است و تولید گسترده انواع واکسن اچ پی وی برای مبارزه با این ویروس ها ادامه دارد.

در خصوص این واکسن سوالات زیادی به وجود می آیند که اغلب عبارتند از: واکسن hpv برای چه سنی است؟ واکسن اچ پی وی از کجا تهیه کنیم؟ و غیره. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با کارکرد و انواع این واکسن آشنا شوید و به این سوالات پاسخ دهیم.

واکسن ا‌‌‌‌‌چ پی وی چیست؟

تزریق واکسن اچ پی وی می تواند مقاومت بالایی در مقابل ایجاد عفونتِ جدید به ویروس اچ پی وی فراهم آورد؛ به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه به تزریق این واکسن می کند. واکسیناسیون در درجه اول پیشگیری است و نه درمان، بنابراین نمی تواند عفونت موجود یا بیماری هایی که در اثر اچ پی وی ایجاد شده اند را درمان کند؛ اما به طور موثری گسترش عفونت در مناطق درگیر را کاهش می دهد. واکسن اچ پی وی تا 90 درصد موجب جلوگیری از بروز سرطان های مرتبط با اچ پی وی می شود.

از تهیه و توزیع این دسته واکسن ها کمی بیشتر از 10 سال می گذرد؛ بنابراین مطالعات روی اثربخشی طولانی مدت آنها همچنان در حال انجام است. همین طور بررسی های 12 ساله نشان می دهند که واکسن اچ پی وی، به غیر از عوارض معمول واکسیناسیون مانند درد و قرمزی در محل تزریق، عوارض جانبی جدی ندارد.

بیشتر بخوانید: کاربرد واکسن گارداسیل و بهترین سن برای تزریق آن

عملکرد واکسن اچ پی وی چیست؟

عملکرد این نوع از واکسن ها، تحریک بدن به تولید آنتی بادی است به طوری که این آنتی بادی ها در صورت مواجهه بعدی با ویروس، به آن متصل می شوند و از ایجاد عفونت در سلول ها توسط ویروس جلوگیری می کنند. واکسن ها بیماری زا نیستند چرا که فاقد DNA ویروس هستند.

واکسن اچ پی وی دارای مدل های مختلف
واکسن اچ پی وی دارای مدل های مختلف

انواع واکسن اچ پی ‌‌وی

3 نوع واکسن گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس دارای تاییدیه های لازم برای تزریق هستند:

  • واکسن اچ پی وی گارداسیل 9 (Gardasil 9)

این نوع در مقابل 9 گونه ویروس اچ پی وی ایمنی ایجاد می نماید که عبارتند از: دو گونه کم خطر اچ پی وی 6 و 11 که عامل بروز حدود 90 درصد زگیل های تناسلی هستند؛ اچ پی وی 16 و 18 که دو گونه پر خطر در ایجاد 70 درصد سرطان های دهانه رحم و سایر سرطان ها می باشند و گونه های اچ پی وی پرخطرِ 31، 33، 45، 53 و 58 که 10 تا 20 درصد منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

  • واکسن اچ پی وی گارداسیل (Gardasil)

این مدل واکسن می تواند در مقابل عفونت گونه های 6، 11، 16 و 18 ویروس اچ پی وی ایمنی ایجاد کند.

  • واکسن اچ پی ‌وی سرواریکس (Cervarix)

این نوع در مقابل گونه های 16 و 18 ویروس اچی پی وی، فرد را ایمن می سازد.

واکسن گارداسیل 9 در مقابل گونه های بیشتری برای بدن، ایمنی فراهم می آورد؛ بنابراین، از سال 2016 تنها واکسنی است که در آمریکا تزریق می شود. دو نوع دیگر هنوز در بعضی از کشورها مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسن پاپیلوگارد که واکسن اچ پی وی ایرانی است، در مقابل گونه 16 و 18 ویروس، ایمنی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اچ پی وی در مردان چگونه به وجود می آید؟

بهترین سن تزریق واکسن اچ پی وی

هم دختران و هم پسران می توانند اقدام به تزریق واکسن اچ پی وی کنند. بسیار اهمیت دارد که قبل از اولین تماس با ویروس، واکسناسیون انجام شود؛ از این رو زمان طلایی برای واکسناسیون، قبل از شروع سنین فعالیت جنسی است. بهترین سن تزریق واکسن اچ پی وی، 9 تا 12 سالگی است؛ زیرا بیشترین میزان ایمنی در مقابل ویروس اچ پی وی در این سن ایجاد می گردد. افراد جوانی که در سنین گفته شده، واکسیناسیون انجام نداده اند، تا سن 26 سالگی می توانند اقدام به تزریق واکسن کنند.

افراد بین سن 27 تا 45 سالگی نیز در صورتی که هیچ گاه واکسن دریافت نکرده اند، می توانند واکسن اچ پی وی تزریق کنند؛ ولی تزریق واکسن گارداسیل بالای ۳۰ سال منفعت کمتری دارد. دلیل آن هم این است که احتمالا تا این سن در معرض ویروس اچ پی وی قرار گرفته اند؛ بنابراین به طور روتین به این افراد توصیه نمی شود که واکسن تزریق کنند، مگر اینکه احتمال قرارگیری در معرض ویروس اچ پی وی تخمین زده شود.

واکسیناسیون برای افراد باردار باید به بعد از زایمان موکول شود؛ اما برای انجام واکسیناسیون، تست بارداری لازم نیست. لازم به ذکر است که تاکنون در مطالعات بالینی یافت نشده است که تزریق واکسن به جنین آسیب می رساند.

تزریق واکسن سرواریکس در بعضی کشورها
تزریق واکسن سرواریکس در بعضی کشورها

دوز واکسن ‌اچ پی ‌وی

کودکانی که قبل از سن 15 سالگی، تزریق این واکسن را شروع کرده اند، نیاز به دو دوز واکسن برای ایجاد ایمنی لازم دارند و افرادی که در سن 15 سالگی یا بالاتر اقدام به تزریق واکسن کرده اند یا دچار ضعف سیستم ایمنی به هر نحوی هستند، نیاز به 3 دوز واکسن برای ایجاد ایمنی لازم دارند.

واکسن‌‌‌‌‌‌ اچ ‌پی‌ وی برای مردان

برای مردان نیز به اندازه زنان اهمیت دارد که واکسن اچ پی وی را تزریق کنند؛ زیرا آنها نیز در خطر ابتلا به انواع سرطان های گلو، سرطان مقعد و زگیل های تناسلی هستند. زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت قرار دارند.

بیشتر بخوانید: تست hpv و ضرورت انجام آن

قیمت ‌‌‌‌‌واکسن اچ پی و‌ی در 1402

این واکسن حتما باید با نسخه پزشک تهیه شود و در یک مرکز درمانی تزریق گردد. با بررسی سامانه 190 وزارت بهداشت می توانید از موجودی واکسن در داروخانه ها اطلاع پیدا کنید. قیمت واکسن گارداسیل با توجه نوسانات قیمت ارز ثابت نیست و به حدود 9 میلیون تومان نیز می رسد؛ اما قیمت واکسن اچ پی وی ایرانی پاپیلوگارد تا حدود یک میلیون تومان است.

واکسن اچ پی وی، دارای مزایای متعدد
واکسن اچ پی وی، دارای مزایای متعدد

جمع بندی

‌واکسن اچ ‌‌پی وی نمی تواند موجب درمان عفونت ویروسی شود؛ ولی می تواند از بروز سرطان دهانه رحم و سایر نقاط درگیر بدن، به طور موثری جلوگیری به عمل آورد. توصیه می شود علاوه بر واکسیناسیون، به طور روتین آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام گیرد.

برای تزریق این واکسن در منزل و انجام آزمایشات لازم، می توانید از خدمات آنی آزما استفاده کنید. مجموعه ما خدمات پزشکی را در محل به شما ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.