بهترین راهکار برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان و درمان آن

علائم زگیل تناسلی زنان

یکی از بیماری های شایع در بین جمعیت خانم های سرتاسر دنیا به خصوص در دوران جوانی، زگیل تناسلی است. این بیماری پوستی با ایجاد ضایعه های کوچک تا نسبتاً بزرگ خود را نشان می دهد و همواره نیازمند درمان می باشد. اگر به دنبال شناخت بهتر علائم زگیل تناسلی زنان جهت تشخیص سریع آن هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

شایع ترین علائم زگیل تناسلی زنان

 دانستن علائم زگیل تناسلی زنان، به شما کمک می کند تا به موقع متوجه بروز آن بشوید و درمان خود را سریع تر آغاز کنید. هرچند این بیماری موضعی دردناک طیف گسترده ای از علائم را در بر میگیرد؛ اما برخی از این نشانه ها احتمال وقوع بالاتری دارند. این ضایعات پوستی در نقاط مختلفی از بدن از جمله دیواره رحم، دستگاه تناسلی خارجی، ناحیه مقعد و همچنین دهان می توانند دیده شوند. ما در این بخش، شما را با مهم ترین این علامت ها آشنا خواهیم کرد.

  • ایجاد توده هایی شبیه گل کلم: این زائده پوستی تناسلی می تواند به اندازه ای کوچک باشد که تا مدت ها متوجه ایجاد آن نشوید. از طرفی دیگر، ممکن است تعداد زیادی از دانه های نسبتاً بزرگ در کنار یکدیگر به وجود بیایند و همانند گل کلم به نظر برسند.

بیشتر بخوانید: تفسیر تست hpv و نحوه انجام آن در مردان و زنان

  • خارش شدید ناحیه آسیب دیده: ناحیه ای که در آن ویروس پاپیلوم رشد کرده و متورم شده است، دچار درد، سوزش و خارش زیادی می شود. این خارش به علت خشک شدن پوست ایجاد می شود و پس از دریافت دوره های درمانی به طور کامل برطرف خواهد شد.
  • احتمال خونریزی: معمولاً اگر فرد پس از ابتلا به این بیماری مقاربتی زنان استراحت کند و باعث تحریک ضایعات نشود، خونریزی رخ نمی دهد. فعالیت های ورزشی و روابط جنسی در خونریزی کردن این زگیل ها نقش بسزایی دارند.
شناخت علائم زگیل تناسلی زنان
شناخت علائم زگیل تناسلی زنان

علت ایجاد زگیل ناحیه تناسلی زنان

علائم زگیل تناسلی زنان می تواند در اثر رشد هرکدام از ۴۰ سویه ویروس پاپیلوم در بدن انسان به وجود بیاید. چند مورد از این سویه ها در دسته عوامل پرخطر قرار می گیرند که تماس با آن ها می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نیز بشود. چند مورد از راه های انتقال ویروس و ایجاد زگیل ناحیه تناسلی عبارتند از:

  • برقراری روابط جنسی: اگر بیمار با فرد دیگری رابطه جنسی از نوع واژینال، مقعدی یا دهانی برقرار کند، می تواند باعث بروز علائم ویروس در او نیز شود. توصیه می کنیم به هنگام برقراری رابطه، از کاندوم استفاده نمایید تا امکان برقراری تماس پوست به پوست به حداقل میزان خود برسد.
  • تماس پوست بدن با وسایل آلوده به ویروس: این ویروس می تواند تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی را از طریق تماس به خود آلوده کند. افرادی که پوست بدن آن ها به طور مستقیم در تماس با این تجهیزات قرار می گیرد، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. پیشنهاد می کنیم در صورت امکان حتما از دستکش برای برداشتن چنین تجهیزاتی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: اگر ازمایش hpv مثبت باشد، چه کنیم؟

  • ضعف سیستم ایمنی بدن: افرادی که مبتلا به بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی همانند ایدز و ام اس هستند، بیشتر از دیگران در معرض این زایده پوستی قرار دارند. استفاده از دخانیات نیز به خصوص سیگار، با کاهش کارایی سیستم ایمنی، احتمال بروز زگیل را افزایش می دهد.
  • انتقال مادر به فرزند: مادر می تواند در هر دو زمان بارداری و زایمان، باعث به وجود آمدن علائم زگیل بر روی بدن فرزند خود شود. مایع آمینوتیک و جفت در انتقال انواع عوامل بیماری زا از جمله ویروس پاپیلوم، نقش برجسته ای ایفا می کنند. پزشکان توصیه می نمایند که مادر دارای علائم زگیل تناسلی زنان، حتما قبل از زایمان از واکسن گارداسیل استفاده نماید.
دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی
دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی زنان

برای درمان و از بین بردن علائم زگیل تناسلی زنان از مجموعه ای از درمان های پزشکی و سنتی استفاده می شود. میزان اثرگذاری هرکدام از این روش ها به عوامل متعددی از جمله اعتبار متد درمانی، طول دوره استفاده از آن روش و سویه ویروس بستگی دارد. چند نمونه از معروف ترین روش های درمانی این بیماری مقاربتی زنان عبارتند از:

  • استفاده از کرم های موضعی: معمولاً پزشکان داروهای موضعی از جمله کرم ایمیکیمود و ژل پودوفیلوکس را برای ترمیم محل عارضه تجویز می کنند. مدت زمان این نوع درمان حدودا بین ۸ تا ۱۶ هفته بسته به میزان استفاده طول می کشد. لازم است تا قبل از استفاده مجدد از کرم یا ژل در همان محل، پوست بدن را با آب شستشو دهید. این داروها باعث ضعیف شدن بافت کاندوم و احتمال انتقال ویروس می شوند؛ بنابراین در زمان استفاده، از رابطه جنسی پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: تفسیر تست hpv و نحوه انجام آن در مردان و زنان

  • عمل جراحی: اگر قصد از بین بردن سریع زگیل ناحیه تناسلی را دارید، می توانید از این روش بهره بگیرید. پزشکان برای انجام این عمل از برش با تیغ، حذف ضایعه با لیزر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی ولتاژ پایین استفاده می کنند. خونریزی در این گونه جراحی ها بسیار کم است؛ به همین دلیل نیازی به بخیه وجود ندارد. البته استفاده از لیزر برای زنان باردار توصیه نمی شود؛ زیرا می تواند باعث ایجاد نقص جسمی در جنین شود.
درمان علائم زگیل تناسلی زنان
درمان علائم زگیل تناسلی زنان

سخن نهایی

با وجود تمام نکات ذکر شده در این مطلب، توانستیم با علائم زگیل تناسلی زنان، علت ایجاد و انتقال آن در افراد مختلف، توصیه هایی برای عدم ابتلا به این بیماری و همچنین درمان آن به خوبی آشنا شویم. از آنجایی که بیشتر انواع زگیل های مشاهده شده در این بیماری موضعی دردناک خوش خیم هستند، با پیگیری به موقع می توان آن ها را کاملا برطرف کرد. در صورت مشاهده هرکدام از علائم بیان شده و یا تمایل به کسب آگاهی بیشتر، می توانید با ما در تماس باشید.

مجموعه آنی آزما با ارائه آزمایشات لازم در منزل، به شما در تشخیص زودهنگام و آسان این بیماری کمک خواهد کرد. ما با بهترین آزمایشگاه های سراسر کشور همکاری داشته و به کمک آنها، خدمات آزمایشگاهی و پزشکی با کیفیتی را ارائه می دهیم.

2 دیدگاه در بهترین راهکار برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان و درمان آن

  1. مهسا میرسیدی می‌گوید:

    سپاس فراوان از مطالب بسیار خوب شما درباره زگیل تناسلی. بسیار عالی و کاربردی بود. متشکرم gynecologist.top

    • تیم پزشکی آنی آزما می‌گوید:

      سلام وقت بخیر ممنون از وقتی که گذاشتید و نظر دادید سپاسگذارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.