مهم ترین علائم hpv در مردان که باید بدانید

علائم hpv در مردان

علائم hpv در مردان معمولا آشکار نیستند و گاهی فرد مدت ها آلوده به ویروس است؛ اما علائمی از خود نشان نمی دهد. برخی از علائم شایع در میان مردان شامل زگیل های تناسلی، خارش و سوزش در این ناحیه، تغییر رنگ، درد و خونریزی هستند. در صورتی که علائم hpv در مردان را مشاهده کردید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا شما را معاینه کند.

در صورت نیاز، آزمایش hpv مردان تجویز می شود. حتما آزمایش را به موقع انجام بدهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. در ادامه به تمام نکات ویروس hpv در مردان خواهیم پرداخت.

آیا مردان می توانند آزمایش ویروس HPV بدهند؟

آزمایش HPV در مردان با استفاده از تستی به نام PCR (Polymerase Chain Reaction) انجام می شود. این آزمون برای نمونه گیری از بافت ها و ترشحات جنسی، به منظور تشخیص حضور ویروس در بدن انجام می گیرد. مراحل انجام آزمایش HPV در مردان عبارتند از:

  • نمونه گیری: ترشحات جنسی از طریق یک دستگاه جمع آوری می شوند.
  • استخراج DNA: ژن های ویروس HPV از نمونه جمع آوری شده و به وسیله محلول های شیمیایی از آن استخراج می شوند.
  • آماده سازی: برای شروع آزمایشPCR، دو شاخص برای تکثیر DNA ویروس هدف استفاده می شوند.
  • تقویتDNA: در این مرحله، با کمک پی سی آر، ویروس HPV هدف تکثیر شده و تعداد آن افزایش می یابد.
  • آنالیز PCR: دی‌ان‌ای تکثیر شده با استفاده از ژل الکتروفورز (Elelctrophoresis) تحلیل می شود تا بتوان DNA مورد نظر را شناسایی کرد و به تشخیص نهایی رسید.

بیشتر بخوانید: تفسیر تست hpv و نحوه انجام آن در مردان و زنان

جواب ازمایش hpv مردان می تواند مثبت یا منفی باشد. در صورتی که نتیجه مثبت باشد، نشان می دهد که شخص آلوده به ویروس HPV است و باید با یک متخصص مشورت کند.

نشانه های خطرناک HPV در مردان
نشانه های خطرناک HPV در مردان

چرا هنوز اطلاعات در مورد HPV در مردان کم است؟

تا چند سال پیش، توجه به عفونت های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی عمدتاً بر رابطه بین HPV و سرطان دهانه رحم متمرکز بوده و هدف اصلی آن، پیشگیری از سرطان های زنانه بود. در حقیقت، شواهدی که نشان می دهند چگونه ویروس پاپیلومای انسانی بر سلامت انسان نیز تأثیر می گذارد، دائماً به روز می شوند. معمولا افراد متوجه نمی شوند که به این عفونت مبتلا هستند و همین امر باعث گسترش آن خواهد شد. علاوه بر این، در تصور جمعی، عفونت HPV را با زنان و سرطان دهانه رحم مرتبط می دانند.

با این حال HPV، همانطور که قبلا گفته شد، می تواند باعث آسیب شناسی و تومورهایی شود که مردان را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. در نتیجه، بهترین رویکرد باید شامل هر دو جنس باشد، باید به مردان در مورد خطرات عفونت ویروس پاپیلوما و امکان محافظت از خودشان گفته شود. این ویروس، مردان زیادی را درگیر کرده است؛ شاید شیوع آن در زنان بیشتر باشد، اما در هر دو جنس دیده می شود. با کمک علائم hpv در مردان می توان خیلی راحت بیماری را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: آزمایش HPV چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟

آیا کاندوم برای پیشگیری از ‌علائم hpv در مردان موثر است؟

از نظر پیشگیری، اجتناب از رفتار جنسی اشتباه که احتمال ابتلا به عفونت HPV را افزایش می دهد، بدون شک با استفاده از کاندوم امکان پذیر است. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر عفونت را به میزان قابل توجهی محدود می کند، اما آن را به طور کامل از بین نمی برد.

با این حال، استفاده از کاندوم تنها تا حدی در جلوگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی موثر است، زیرا تماس با ویروس می تواند بین قسمت هایی که کاندوم پوشش نمی دهد، رخ دهد. به طور کلی، سرایت می تواند از طریق تماس با ضایعات روی پوست یا غشای مخاطی اندام تناسلی و حفره دهان رخ دهد؛ به خصوص اگر سلول های ویروسی فعالی وجود داشته باشند.

روش های درمان HPV در مردان
روش های درمان HPV در مردان

عواقب عفونت ‌HPV در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی، پوست و غشاهای کل بدن ما را می پوشاند و روی آن تأثیر می گذارد. وقتی در مورد ویروس پاپیلوما صحبت می کنیم، در واقع به معنای گروهی متشکل از 100 ویروس است که به مناطق مختلف حمله می کنند؛ بنابراین، مواجهه با یکی از سویه های ویروس پاپیلوما برای هر فردی، به خصوص اگر از نظر جنسی فعال باشد، حداقل یک بار در زندگی، عملا اجتناب ناپذیر است.

در سنین زیر 30 سال، در بیشتر موارد، عفونت اغلب خود به خود و بدون ایجاد علائمی برطرف می شود، اما ممکن است این اتفاق نیفتد و عفونت به مرور زمان روی پوست باقی بماند. ‌در میان گونه های مختلف ویروس، برخی باعث شروع زگیل می شوند و برخی دیگر با ضایعات سرطانی مرتبط هستند.

در مناطقی از بدن که تحت تأثیر قرار می گیرند، اچ پی وی می تواند تغییراتی را در سطح سلولی ایجاد کند و باعث تولید ضایعات پیش سرطانی و متعاقبا سرطان شود. خوشبختانه این روند بسیار کند است و اگر پیشگیری با مراجعه منظم به پزشک انجام شود، می توان ضایعات را به موقع شناسایی کرد. در انسان، انواع اصلی سرطان ناشی از عفونت HPV عبارتند از: سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی، سرطان اوروفارنکس.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر و نکاتی که باید بدانید

لازم به ذکر است که تومورهای HPV در انسان نادر هستند، اما در موارد سرکوب سیستم ایمنی، سیگار کشیدن و روابط متنوع جنسی، بیشتر می شوند.  HPV در سرطان بیضه و سرطان دستگاه تناسلی نیز نقش دارد. بیماری hpv مردان نیاز به کنترل و درمان های موثر داشته تا علائم hpv در مردان از بین بروند.

زگیل های تناسلی در مردان
زگیل های تناسلی در مردان

نتیجه گیری

اهمیت سلامت مردان بالا است و باید در برابر ویروس HPV از خود محافظت کنند. بهترین راه تشخیص ویروس اچ پی وی، انجام آزمایش های مرتبط با این بیماری می باشد. در صورتی که ویروس خیلی سریع تشخیص داده شود، قطعا کنترل و درمان آن آسان تر خواهد شد. برای انجام آزمایش hpv باید یک مرکز آزمایشگاهی حرفه ای را انتخاب کنید.

در سایت آنی آزما متخصصان این حوزه شما را راهنمایی خواهند کرد. برای ثبت درخواست انجام آزمایش در خانه می توانید همین الان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.