آزمایش HPV چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟

آزمایش hpv چیست

این روزها نام تست HPV به دلیل شیوع بالای آن در جامعه، زیاد شنیده می شود. آیا می دانید آزمایش hpv چیست؟ HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، نوعی ویروس است که موجب ایجاد بیماری هایی نظیر زگیل تناسلی و سرطان می شود. آیا می خواهید بدانید که چگونه می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و چه تست هایی برای تشخیص آن وجود دارد؟

آیا از نحوه آزمایش hpv در زنان یا نحوه آزمایش hpv در مردان چیزی می دانید؟ ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، مجموعه ای متشکل از 150 نوع ویروس است که برخی از آنها کم خطر و برخی دیگر پر خطر هستند. پس از آگاهی از اینکه آزمایش hpv چیست، شاید بخواهید بدانید که آیا ابتلا به این ویروس خطرناک است؟

برخی از این ویروس ها، به این دلیل که می توانند زمینه ساز بروز سرطان شوند، در زمره ویروس های پر خطر قرار می گیرند. انواع کم خطر این ویروس، موجب ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد یا ایجاد زخم در دهان می شوند. ویروس های پاپیلومای انسانی نوع 11 و 6 موجب ایجاد زگیل تناسلی می شوند، ولی به این دلیل که احتمال ایجاد سرطان بر اثر آنها کم است، در زمره ویروس های کم خطر طبقه بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

اگر کنجکاوید بدانید که اهمیت آزمایش hpv چیست، باید بدانید که این ویروس ها با تست hpv قابل شناسایی هستند. 14 نوع ویروس HPV در زمره ویروس های پر خطر دسته بندی شده و می توانند سرطان زا باشند. ویروس های نوع 16 و 18 موجب ایجاد  سرطان دهانه رحم می شوند.

در این مطلب از «آنی آزما» به بررسی تست hpv و اهمیت انجام آن پرداخته می شود. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره موضوع آزمایش hpv چیست در اختیار داشته باشید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت تشخیص زودهنگام ابتلا به hpv
اهمیت تشخیص زودهنگام ابتلا به hpv

آزمایش hpv چیست در چه زمانی درخواست می شود؟

از آنجا که انجام تست hpv، یکی از مطمئن ترین راه های تشخیص ابتلا به ویروس HPV است، پزشک در صورت مشاهده علائم یا بر اساس شرح حال بیمار انجام این آزمایش را تجویز می کند. علاوه براین، در صورت غیر نرمال بودن جواب تست پاپ اسمیر، این آزمایش درخواست می شود.

این بیماری بر حسب نوع ویروس، با علائم متفاوتی نظیر ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، درد لگن یا ترشحات غیر عادی واژن و غیره ظهور می کند. پس از اطلاع از اینکه اهمیت آزمایش hpv چیست، بهتر است بدانید که انجام این تست در سن بین 30 تا 40 سالگی برای تشخیص ابتلای احتمالی و انجام اقدامات درمانی به موقع ضروری است.

ممکن است بخصوص در انواع خطرناک، فرد تا سال ها بی علامت باشد؛ ولی بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کند. بنابراین، انجام این تست به صورت دوره ای پیشنهاد می شود.

آزمایش اچ پی وی (HPV) یا ویروس پاپیلومای انسانی
آزمایش اچ پی وی (HPV) یا ویروس پاپیلومای انسانی

چه بیماری هایی با انجام تست HPV تشخیص داده می شوند؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا آزمایش hpv خون برای تشخیص این ویروس وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم که در حال حاضر، نمی توان از آزمایش خون برای تشخیص ابتلا به hpv استفاده کرد. آگاهی از اینکه آزمایش hpv چیست و چه کاربردی دارد، در انجام اقدامات درمانی به موقع کمک کننده است.

در مجموع، با انجام تست HPV، بیماری هایی مانند زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان ولوار یا دستگاه تناسلی خارجی خانم ها یا سرطان آلت تناسلی آقایان، سرطان مقعد قابل تشخیص هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش اچ پی وی را جدی بگیرید

برای انجام تست عفونت HPV چه شرایطی لازم است و چگونه انجام می شود؟

برای انجام این تست، نیازی به آمادگی خاصی نیست؛ ولی اکنون که می دانید اهمیت آزمایش hpv چیست، می توانید با رعایت برخی نکات ساده دقت تست را افزایش دهید. به عنوان مثال توصیه شده است که حداقل دو روز قبل از آزمایش، از مقاربت و استفاده از داروهای واژینال پرهیز کنید. همینطور بهتر است این تست را در دوران قاعدگی انجام ندهید. تفسیر جواب آزمایش hpv نیز اهمیت زیادی دارد که در مطلب جداگانه ای به آن پرداخته می شود.

شرایط و نحوه انجام تست‌ hpv‌ 
شرایط و نحوه انجام تست hpv

درباره نحوه انجام تست در زنان و مردان باید گفت این تست در زنان همراه با معاینه یا نمونه برداری برای آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. پزشک برای انجام این تست در مردان، از شیوه نمونه برداری از زگیل تناسلی استفاده می کند.

نکات قابل توجه برای کاهش ریسک ابتلا به عفونت HPV

از آنجا که یکی از اصلی ترین راه های انتقال ویروس رابطه جنسی است، یکی از مهم ترین توصیه ها برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس داشتن روابط جنسی سالم است. عدم رعایت نکات بهداشتی و مقاربت محافظت نشده، ریسک ابتلا به این بیماری را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

این بیماری، علاوه بر ارتباط جنسی از راه های دیگر نظیر تیغ آلوده، لباس زیر آلوده، انتقال از مادر به نوزاد در زمان تولد، آلوده شدن در زمان اپیلاسیون و لیزر و در مجموع از طریق تماس با لوازم شخصی آلوده به دیگران منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: علائم و راه های انتقال زگیل تناسلی HPV در زنان و مردان

بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری علاوه بر جلوگیری از تماس جنسی محافظت نشده، عدم تماس با وسایل و اشیای آلوده به ویروس است. به عنوان یکی دیگر از شیوه های پیشگیری، تزریق واکسن گارداسیل برای جلوگیری از ابتلا به HPV توصیه شده است. پزشکان توصیه می کنند که زنان سه دوز از این واکسن در سنین بین 15 تا 26 سالگی تزریق کنند. در برخی موارد، تزریق واکسن در سنین بالاتر نیز توصیه می شود.

واکسن گارداسیل، یکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به HPV
واکسن گارداسیل، یکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به HPV

اگر بنا به تجویز پزشک معالج‌تان قصد تزریق واکسن یا انجام تست HPV را دارید و به هر دلیلی امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، می توانید در اولین فرصت با همکاران مجرب ما در «آنی آزما» تماس بگیرید.

مجموعه ما، با همکاری بهترین آزمایشگاه ها و حرفه ای ترین متخصصان، امکان انجام خدمات آزمایشگاهی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب برای شما مشتریان عزیز فراهم کرده است. لطفاً در صورت نیاز به دریافت هر گونه خدمات آزمایشگاهی یا انجام تست HPV در منزل، در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.