آزمایش اچ پی وی را جدی بگیرید

آزمایش اچ پی وی

آزمایش اچ پی وی وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص می‌دهد. ویروسی که می‌تواند منجر به ایجاد سلول‌غیرطبیعی دهانه رحم، زگیل و سرطان دهانه رحم شود. آزمایش hpv را می توانید برای تشخیص سلول های غیرطبیعی انجام دهید. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره آزمایش hpv می پردازیم.

دلایل نیاز به انجام آزمایش اچ پی وی

تست HPV یک تست غربالگری ساده برای بررسی ابتلا به سرطان دهانه رحم است. اما این آزمایش نشان نمی دهد که آیا سرطان دارید یا خیر. در عوض، آزمایش HPV، وجود ویروسی را تشخیص می دهد که باعث سرطان دهانه رحم می شود. انواع خاصی از HPV مانند نوع 16 و 18، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند. دانستن اینکه آیا یک نوع HPV دارید که شما را در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار می دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انجام آزمایش اچ پی وی به افراد زیر سی سال پیشنهاد نمی شود. در واقع انجام آزمایش hpv در این افراد نتیجه ای به همراه ندارد. اچ پی وی جزو ویروس های قابل انتقال از طریق برقرای رابطه جنسی است. این ویروس به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف باید زودتر تشخیص داده شود. با این حال، عفونت های HPV اغلب ظرف مدت یک الی دو سال از بین می روند.

بیشتر بخوانید: پاپیلوما ویروس انسانی (HPV): علائم، تست های تشخیصی و درمان

تست اچ پی وی را جدی بگیرید

قبل از انجام آزمایش HPV هیچگونه آمادگی خاصی نیاز ندارید. با این حال، به دلیل اینکه آزمایش HPV همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند. این اقدامات عبارتند از:

  • به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از آمیزش جنسی، استحمام یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم ها وکرم ها خودداری کنید.
  • سعی کنید آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود انجام ندهید. آزمایش را می توان در بازه پریود انجام داد، اما تشخیص در این زمان دقیق نخواهد بود.

هدف از انجام آزمایش اچ پی وی

این آزمایش برای بررسی نوع HPV استفاده می شود که منجر به سرطان دهانه رحم می شود. این تست همزمان با پاپ اسمیر انجام می شود،. پاپ اسمیر نیز روشی است که سلول های غیرطبیعی را بررسی می کند که منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

انجام تست اچ پی وی
انجام تست اچ پی وی

چرا به آزمایش HPV نیاز دارید؟

تست‎ HPV ‎برای زنان کمتر از 30 سال توصیه نمی شود که نتایج آزمایش پاپ اسمیر آنها طبیعی بوده است. ‏در صورتی که شرایط زیر را دارید، احتمالاً نیاز به انجام آزمایش hpv را خواهید داشت. خانم های بالای 30 سال و دارای نتایج آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی به انجام تست اچ پی وی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: علائم و راه های انتقال زگیل تناسلی HPV در زنان و مردان

آیا برای آماده شدن برای آزمایش اچ پی وی باید کاری انجام دهیم؟

در حین پریود نباید این آزمایش را انجام دهید. همچنین، باید قبل از آزمایش از انجام فعالیت های خاص اجتناب کنید. از دو روز قبل از آزمایش خود نباید اقدامات زیر را انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

  • از تامپون استفاده نکنید.
  • از کرم واژینال یا قرص های ضد بارداری استفاده نکنید.
  • رابطه جنسی نداشته باشید.
آزمایش اچی پی وی یا hpv
آزمایش اچی پی وی یا hpv

آیا خطری برای انجام آزمایش اچ پی وی وجود دارد؟

هیچ خطر شناخته شده ای برای انجام آزمایش HPV وجود ندارد. در حین انجام آزمایش ممکن است ‏که کمی ناراحتی خفیف را احساس کنید. پس از آن، ممکن است کمی خونریزی یا سایر ترشحات واژن را داشته باشید.

نتایج آزمایش hpv نشان دهنده چیست؟

نتایج آزمایش به دو صورت منفی و مثبت مشخص می شوند. در صورتی که نتیجه آزمایش منفی باشد، یعنی هیچ ویروس hpv پرخطری در بدن فرد وجود ندارد. در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، پزشک ممکن است که با توجه به سن، سابقه پزشکی و علائم بیمار، غربالگری مجدد را به فرد توصیه کند.

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که شما یک نوع HPV پرخطر دارید که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد. اگر نتیجه آزمایش نیز   مثبت باشد، به معنی ابتلا به سرطان نیست. اما مثبت بودن نتیجه آزمایش به این معنی است که احتمال خطر ابتلا به سرطان در آینده وجود دارد. احتمالاً پزشک پس از تجویز دارو به منظور بررسی اینکه آیا هنوز عفونتی در بدن فرد وجود دارد، انجام آزمایش hpv مجدد را به بیمار توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

انجام آزمایش اچ پی وی در منزل

یکی از تست های ضروری برای تشخیص سلول های سرطانی و غیرطبیعی، آزمایش  hpv است. آزمایش اچ پی به طور معمول برای خانم های بالای 30 سال پیشنهاد می شود. شما می توانید آزمایش hpv را بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام دهید. آنی آزما جزو مراکزی است که خدماتی از قبیل آزمایش در منزل را به بیماران ارائه می دهد.

بنابراین، در صورت نیاز به انجام تست hpv در منزل می توانید از طریق سایت آنی آزما درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان آنی آزما برای انجام آزمایش hpv به منزل شما مراجعه کرده و پس از نمونه گیری، جواب تست در بازه زمانی کوتاه برای شما ارسال خواهد شد.

آزمایش اچ پی وی در منزل
آزمایش اچ پی وی در منزل

سخن آخر

ویروس hpv می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان دهانه رحم در خانم ها باشد. بنابراین، به منظور تشخیص و پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم، انجام آزمایش hpv لازم است. آزمایش اچ پی وی به صورت همزمان و همراه به تست پاپ اسمیر قابل انجام است. انجام این دو تست با یکدیگر می تواند در تشخیص دقیق تر نقش موثری داشته باشد.

بنابراین، اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و بالای 30 سال سن دارید باید برای انجام تست اچ پی وی اقدام کنید. تست اچ پی وی را می توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و در منزل خود انجام دهید. شما می توانید انجام آزمایش hpv در منزل را به کارشناسان آنی آزما بسپارید. پس از انجام نمونه گیری در منزل، پاسخ آزمایش ظرف مدت کوتاهی برای شما ارسال خواهد شد. کیفیت خدمات و ارسال پاسخ در زمان کوتاه جزو مزایای مجموعه آنی آزما است. بنابراین، اگر نیاز به انجام تست hpv دارید، انجام آزمایش را به آنی آزما واگذار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.