حقایقی در مورد آزمایش پاپ اسمیر که نمی دانید

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر که با نام علمی سیتولوژی انکوتیک دهانه رحم نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین آزمایشات لازم برای بررسی سلامت زنان است. انجام این تست که یک تست پیشگیرانه به حساب می آید، برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم ضروری است. به علاوه، این آزمایش امکان تشخیص بیماری هایی مانند کلامیدیا، سیفلیس، HPV، کاندیدیاز، سوزاک، تریکومونیازیس و غیره را فراهم می کند.

چرا تست پاپ اسمیر مهم است؟

انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر برای کمک به شناسایی تغییرات در سلول های دهانه رحم در بدن شما مهم است. در صورت عدم درمان، سلول های دهانه رحم می توانند منجر به سرطان شوند. تست پاپ می تواند تغییرات دهانه رحم را زمانی که درمان آن آسان تر است، تشخیص دهد. بنابراین، باید با پزشک خود در مورد زمان انجام این آزمایش صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چه چیزی نشان می دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

این معاینه ساده، سریع، بدون درد است و به شرح زیر انجام می شود:

برای جمع‌آوری مواد، ابزاری به نام اسپکولوم که به دلیل شکل آن به منقار اردک معروف است، وارد واژن می ‌شود. این دستگاه اجازه می دهد تا دیواره های واژن باز شود و پزشک بتواند دهانه رحم را ببیند. سپس پزشک داخل واژن و دهانه رحم را به صورت چشمی بررسی می کند و از یک کاردک و یک برس کوچک استفاده می کند که وارد دهانه خارجی دهانه رحم شده و می چرخد ​​تا سلول ها را از این ناحیه دهانه رحم جمع آوری کند.

ضرورت انجام آزمایش پاپ اسمیر برای بانوان
ضرورت انجام آزمایش پاپ اسمیر برای بانوان

سلول ‌های جمع ‌آوری ‌شده در این فرآیند برای تجزیه و تحلیل در یک آزمایشگاه سیتوپاتولوژی، در یک شیشه نمونه قرار گرفته و به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا یک پاتولوژیست (پزشک متخصصی که بافت و سلول های بدن را بررسی می کند) سلول ها را زیر میکروسکوپ بررسی کند و تغییرات غیرطبیعی یا پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم را مشاهده کند.

تفسیر نتایج تست پاپ اسمیر

نتایج آزمایش پاپ اسمیر، با توجه به ویژگی‌ های سلول های مشاهده شده و آشکار شده توسط آزمایشگاه عبارتند از:

کلاس I: دهانه رحم سالم.

کلاس II: تغییرات خوش خیم در سلول ها، ممکن است ناشی از التهاب واژن باشد.

‌کلاس III: تغییراتی در دهانه رحم وجود دارد که منجر به تجویز آزمایش‌ های جدید برای یافتن علت مشکل می ‌شود که برای مثال می ‌تواند HPV باشد.

کلاس IV: نشان دهنده احتمال سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه است.

کلاس V: تایید سرطان دهانه رحم

نمونه نامطلوب: مواد کافی نبود و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمی تواند انجام شود.

جمع آوری نتایج برای دانستن اینکه آیا همه چیز نرمال بوده، ضروری است و در صورت مشاهده عفونت HPV یا تغییر در سلول ها، از شما خواسته می شود پس از 6 ماه معاینه مجدد را انجام دهید.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر
نحوه انجام تست پاپ اسمیر

چه کسانی به تست پاپ اسمیر نیاز دارند؟

آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات در سلول های دهانه رحم قبل از تبدیل شدن به سلول های سرطان زا انجام می شود. اکثر زنان 21 تا 65 ساله باید به طور منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند. همچنین، زنان بین 21 تا 29 سال باید هر سه سال یکبار آزمایش دهند و افراد بین 30 تا 65 سال در صورت ابتلا به HPV باید حداقل هر 5 سال یک بار پاپ اسمیر شوند.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر و نکاتی که باید بدانید

آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟ آیا عوارضی هم دارد؟

تست پاپ اسمیر بدون درد است و هیچ عارضه جانبی ندارد اما اغلب خانم هایی که این تست را انجام می دهند، احساس می کنند که یک دقیقه نیشگون گرفته می شوند. برخی از افراد نیز ممکن است گرفتگی شدیدتر یا خونریزی خفیف مشابه درد قاعدگی را تجربه کنند. این گرفتگی ها معمولاً حدود 1 تا 2 روز پس از انجام آزمایش ادامه دارند. در واقع باید گفت که به ندرت، خونریزی شدید می تواند نشانه ای از خراش روی پوشش ظریف دهانه رحم در زمان انجام این آزمایش باشد.

قبل از آزمایش‌ پاپ‌ اسمیر‌ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مانند سایر روش های پزشکی، پاپ اسمیر نیز قبل از انجام به اقدامات خاصی نیاز دارد تا تجزیه و تحلیل بالینی را تسهیل کند و باعث ناراحتی بیمار نشود. اولین نکته این است که زن 72 ساعت قبل از آزمایش رابطه جنسی نداشته باشد. همچنین، در زمان قاعدگی نمی توان این تست را انجام داد، بنابراین لازم است معاینه را بین روز دهم تا بیستم پس از آخرین خونریزی معمول در نظر گرفت. به علاوه، 48 ساعت قبل از معاینه، خانم ها نباید از کرم ها یا روان کننده های واژن استفاده کنند.

معاینه دهانه رحم توسط متخصص زنان
معاینه دهانه رحم توسط متخصص زنان

مراقبت های بعد از پاپ اسمیر

همانطور که پیش تر گفته شد، تست پاپ که به نام آزمایش پاپ اسمیر نیز شناخته می شود، یک ابزار غربالگری است که توسط پزشک زنان برای بررسی تغییرات غیرطبیعی در سلول های دهانه رحم، که رحم و واژن را به هم متصل می کند، انجام می شود. زیرا در صورت عدم درمان، سلول‌ های غیرطبیعی ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شده و به سایر اندام‌ ها گسترش یابند.

بیشتر بخوانید: چه زمان باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهیم؟

بنابراین، پس از انجام تست پاپ اسمیر نیازی به مراقبت خاصی نیست. با این حال، ممکن است فرد کمی خون از دست بدهد که نگرانی خاصی وجود ندارد زیرا همان ترشحات قهوه ای رنگ است.

ابزار لازم برای انجام تست پاپ اسمیر
ابزار لازم برای انجام تست پاپ اسمیر

سخن پایانی

آزمایش پاپ اسمیر یا تست پاپ آزمایشی شامل جمع آوری سلول ها از دهانه رحم به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است. تست پاپ اسمیر تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم را ممکن می سازد و شانس بیشتری برای درمان می دهد. این آزمایش همچنین می تواند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم تشخیص دهد که نشان دهنده احتمال سرطان در آینده است.

 بنابراین باید گفت که تست پاپ اسمیر همراه با سایر تست های مورد نیاز برای زنان برای افزایش طول عمر بیمار بسیار مهم است. از طریق آزمایشات معمول مانند قند خون، شمارش خون، کلسترول، آزمایش ادرار و انواع دیگر، زن می تواند از بیماری های احتمالی مطلع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.