شکل زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

شکل زگیل تناسلی در زنان

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که شکل زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟ آیا شبیه به زگیل در سایر نقاط بدن است؟ در جواب این سوال ها می توان گفت که زگیل تناسلی اشکال خیلی متفاوتی دارد. شکل آن بستگی به نوع ویروس خواهد داشت. معمولا شکل زگیل تناسلی در زنان به صورت برآمدگی گوشتی در قسمت های بیرونی و داخل رحم است. اندازه زگیل ها نیز متفاوت بوده و می تواند یک نقطه کوچک باشد یا کل اندام تناسلی را بپوشاند. در ادامه به بررسی این نوع از زگیل ها می پردازیم.

دلایل ایجاد زگیل در زنان

زگیل تناسلی در زنان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • عفونت ها: عفونت های قارچی مانند کاندیدیازیس را می توان دلیل شایعی برای ایجاد زگیل تناسلی در زنان دانست. این عفونت ها ممکن است به علت تغییر سلول در منطقه تناسلی زنانه، استفاده از لباس های تنگ، استفاده از صابون ها و محصولات شوینده قوی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف برخی داروها رخ دهند.
  • تماس با مواد تحریک کننده: استفاده از محصولات شیمیایی روی منطقه تناسلی، ممکن است منجر به ایجاد زگیل تناسلی شود. فعالیت هایی مانند استفاده از صابون ها و ضد التهاب های طبیعی، ژل های تمیز کننده، پوشک برای بزرگسالان و لوسیون های شیمیایی می توانند باعث تحریک و التهاب این منطقه شوند.
  • عوامل تحریک کننده دیگر: عوامل دیگری نیز می توانند به ایجاد زگیل تناسلی در زنان منجر شوند. به عنوان مثال شیوع بیش از حد قارچ بر روی پوست، تماس با آب آلوده، استفاده از لوازم بهداشتی مشترک و تماس با بافت های پوستی آلوده را می توان به عنوان عوامل ایجاد زگیل تناسلی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: هزینه آزمایش hpv در بهترین آزمایشگاه

علائم و شکل زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی که امروزه رایج شده اند، در قسمت های مختلف اندام تناسلی زنان قابل دیدن هستند. معمولا زگیل تناسلی در بانوان در قسمت های واژن، مقعد، دهانه رحم، مهبل و قسمت های بالایی ران دیده می شود. با بزرگ شدن زگیل تناسلی، علائم آن ها ظاهر خواهند شد. زگیل ها در ابتدا کاملا بی خطر به نظر می رسند، اما در طولانی مدت می توانند تبدیل به سرطان شوند.

تفاوت شکل زگیل تناسلی در زنان
تفاوت شکل زگیل تناسلی در زنان

شکل زگیل تناسلی در زنان کاملا متفاوت است و بستگی به نوع ابتلا دارد. برخی از زگیل ها کوچک بوده و رنگ های روشن دارند. برخی نیز به صورت گوشت های اضافه در اندام تناسلی قابل مشاهده هستند. زگیل در واقع یک نوع برآمدگی گوشتی است که در تمام قسمت های بدن می تواند به وجود بیاید.

زگیل های تناسلی خطرناک تر هستند، چون معمولا به صورت ویروسی منتقل می شوند. شکل برخی شبیه به گیاه گل کلم است و هیچ شکل مشخصی ندارند. زگیل ها، ممکن است کل اندام را درگیر کنند یا فقط در بخش کوچکی قرار بگیرند. رنگ زگیل ها معمولا شبیه به پوست است اما در مواردی بسیار تیره می شوند. زگیل معمولا علامت خاصی از خود نشان نمی دهد اما ممکن است با این علائم همراه باشد:

  • خارش در ناحیه تناسلی
  • سوزش زگیل تناسلی
  • حساسیت به هر گونه لمس و فشار
  • گاهی اوقات همراه با خونریزی و ترشح

بیشتر بخوانید: اگر ازمایش hpv مثبت باشد، چه کنیم؟

عوارض زگیل تناسلی

مهم ترین عامل بیماری زگیل تناسلی را می توان ویروس hpv دانست. افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، ریسک ابتلا به سرطان رحم نیز در آن ها بالا می رود. البته در همه موارد، زگیل منجر به سرطان نخواهد شد؛ اما باید نسبت به عوارض خطرناک آن آگاهی پیدا کرد. چند نوع خطرناک از ویروس hpv توانایی ایجاد سلول های سرطانی در فرد مبتلا به ویروس را دارند. بعد از تشخیص زگیل تناسلی، اولین مرحله، بررسی سرطانی شدن زگیل خواهد بود.

با کمک آزمایش پاپ اسمیر به راحتی می توان این بیماری را تشخیص داد. بر همین اساس انجام آزمایشات به صورت دوره ای بسیار مهم است. علاوه بر عوارض پوستی که باعث ناراحتی فرد می شوند، احساس درد و سوزش نیز اضافه خواهد شد. عوارض روحی بیماری بسیار بالا است و فرد حس بدی پیدا می کند. انجام روابط جنسی در این حین محدود می شوند؛ زیرا امکان انتقال آن به شخص دیگر وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی در خانم ها
درمان زگیل تناسلی در خانم ها

راه های درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان، ناشی از عفونت ویروسی است که تحت تأثیر ویروس HPV قرار می گیرد. این عفونت معمولاً از طریق رابطه جنسی با همسر مبتلا یا از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی انتقال می یابد. در درمان زگیل تناسلی، هدف، از بین بردن علائم آن و کاهش خطر انتقال به دیگران است. راه های درمانی زگیل تناسلی در زنان عبارتند از:

  • داروها: معمولاً داروهای آنتی ویروسی مانند اینترفرون و آلدارا استفاده می شود. این داروها به طور مستقیم بر علیه ویروس HPV تأثیر گذار می باشند و می توانند علائم زگیل تناسلی را کاهش دهند. همچنین، داروهایی که برای درمان علائم ناشی از زگیل تناسلی مانند خارش و التهاب استفاده می شوند، نیز مفید هستند.
  • جراحی: در مواردی که زگیل ها بزرگ شده و عوارض جدی دارند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی می تواند با از بین بردن کیسه های زگیل یا سایر روش های خارج کردن زگیل انجام شود.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل و جامع درباره تست پاپ اسمیر و hpv

  • لیزر: لیزر معمولاً برای درمان زگیل های کوچکتر به کار می رود. این روش با استفاده از نور لیزر به طور دقیق زگیل ها را از بین می برد.
  • دستگاه های الکتروکوتر: این دستگاه ها از روش حرارتی برای از بین بردن زگیل ها استفاده می کنند. با قرار دادن سوزن یا پروب کوچک روی زگیل و اعمال حرارت، زگیل ها تخریب شده و از بین می روند.
  • درمان گیاهی: این روش یک روش طبیعی برای درمان زگیل تناسلی است. درمان گیاهی به استفاده از عصاره های گیاهی برای ترمیم و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با این عفونت کمک می کند.
علائم مهم زگیل تناسلی زنان
علائم مهم زگیل تناسلی زنان

جمع بندی

تا اینجا با نکات خیلی خوبی در مورد شکل زگیل تناسلی در زنان آشنا شده اید. باید این نکته را در نظر بگیرید که در برخی موارد این زگیل ها در داخل اندام تناسلی زنان قرار دارند و قابل مشاهده نیستند. در این حالت فرد از وجود ویروس اطلاعی ندارد و باعث پخش هر چه بیشتر ویروس می شود.

انجام آزمایش های دوره ای کمک زیادی به پیشگیری و فهمیدن ابتلا به این ویروس می کند. انتخاب یک مرکز آزمایش خوب، کمک خیلی زیادی به شما در پیشگیری و درمان زگیل خواهد کرد. در مجموعه آنی آزما همکاران ما آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند. به کمک مجموعه ما می توانید آزمایش های لازم را در منزل انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.