علت زگیل تناسلی و راه های درمان آن

علت زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بیماری های مقاربتی رایج در جوامع امروزی است. بر اساس نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، این بیماری به اندازه یک نفر از هر صد نفر شیوع پیدا می کند. علت زگیل تناسلی از سوالات مهمی است که بسیاری از افراد در معرض این بیماری، مطرح می کنند.

در این مطلب با بررسی کاملی این بیماری، علل و راه های پیشگیری و درمان آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

شناخت درست از زگیل تناسلی

بیماری های مقاربتی یک نگرانی عمده­ برای بسیاری از افرادی هستند که همه روزه در معرض این بیماری ها، قرار دارند. به دلیل نهان بودن این بیماری در هفته های اول بعد از برقراری رابطه جنسی، ممکن است تشخیص آن در ابتدا مشکل باشد. بی علامت بودن این بیماری در هفته های اول، باعث شیوع بیشتر این بیماری خواهد شد.

یک سری باورهای نادرست در خصوص این بیماری رواج دارند که اصلی­ ترین آنها، احتمال سلامت قطعی درصورت نبود علائم بیماری است. درحالی که بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، علائمی از خود نشان نمی دهند اما همچنان ناقل بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: نحوه انجام آزمایش hpv و ضرورت آن

حدود 30 الی 40 گونه ویروس HPV داریم که کم خطر ترین آنها، عفونت زگیل تناسلی است؛ البته سویه های پرخطری مانند HPV 16 نیز وجود دارند که عموما سرطان ­زا هستند. غیر از این نوع، زگیل تناسلی عموما به مشکلات پوستی و ایجاد زگیل و زائده های پوستی منجر می شود.

توجه داشته باشید که در برخی مواقع، زگیل تناسلی می تواند با اندازه بزرگتری ظاهر شود. این عارضه جدا از ایجاد اختلال در روند ادرار، مشکلاتی مانند روابط جنسی دردناک را نیز ایجاد می کند. به همین دلیل، درمان زگیل تناسلی و پیشگیری از آن، ضروری است.

رابطه جنسی پرخطر، اصلی¬ترین علت زگیل تناسلی
رابطه جنسی پرخطر، اصلی¬ترین علت زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی چیست؟

 همانطور که گفتیم، منشا این بیماری ویروس HPV است. علت زگیل تناسلی در مردان و زنان تفاوتی ندارد و معمولا، افراد به دلایل زیر ممکن است دچار این عارضه شوند:

  • تجربه روابط جنسی پرخطر
  • سابقه عفونت مقاربتی دیگری در گذشته
  • انجام عمل جنسی در سنین کم

بیشتر بخوانید: هزینه آزمایش hpv در بهترین آزمایشگاه

اکثر این موارد، منجر به بیماری های مقاربتی می شوند. بهتر است این موضوع را در نظر بگیریم که این بیماری ها، در بدن همه افراد به یک شکل بروز نمی کنند. معمولا موارد زیر در حادتر شدن بیماری موثر هستند:

  • سیگار کشیدن
  • سیستم ایمنی تضعیف شده
  • استفاده از داروهای پیوند عضو
  • انجام فرآیندهای شیمی درمانی

انجام عمل جنسی بدون استفاده از تجهیزات پیشگیری از عفونت های مقاربتی، اصلی­ ترین علت زگیل تناسلی محسوب می شود. این ویروس در اعمال جنسی دهانی، مقعدی و واژینال به فرد مقابل منتقل خواهد شد. توصیه می کنیم، با نظر پزشک برای استفاده از واکسن گارداسیل، برای پیشگیری از این عفونت، اقدام کنید.

ویروس hpv منشا عفونت زگیل تناسلی
ویروس hpv منشا عفونت زگیل تناسلی

چگونه زگیل ‌تناسلی را تشخیص دهیم؟

اولین مرحله پیش از تشخیص بالینی، استفاده از سوالات و جمع آوری سوابق بیمار است. معمولا پزشکان با طرح سوالاتی از سابقه روابط جنسی و موارد مشابه، به میزان احتمال ابتلای فرد به بیماری مقاربتی پی می برند. پس از بررسی سوالات، درصورت لزوم، تست های بالینی انجام خواهند شد.

استفاده از محلول های مخصوص در نواحی مختلف بدن، برای مشخص شدن زگیل های تناسلی، اولین قدم برای تشخیص آسان این بیماری است. در مرحله بعد هم می توان از تست­ های مخصوص HPV و نمونه برداری برای تشخیص بهتر، استفاده کرد.

‌در زنان، نمونه برداری با کمک تست پاپ اسمیر انجام می شود. در این روش، نمونه گیر، اقدام به نمونه برداری از قسمت های داخلی واژن می کند که می تواند، در تشخیص بیماری موثر باشد.  البته نمونه برداری در آقایان، از طریق ترشحات بدن انجام می شود.

به طور کلی، تشخیص به موقع این بیماری می تواند در پیشگیری از انتقال و درمان به موقع، موثر باشد. انجام تست های دوره ای برای کسانی که روابط جنسی پرخطر دارند، یک امر لازم است.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

برای درمان زگیل تناسلی چه روشی بهتر است؟

درمان این بیماری همیشه لازم نیست. بیشتر مواقع، زگیل تناسلی منجر به ناراحتی برای شخص بیمار نمی شود. اکثر کسانی که برای رفع این ویروس اقدام می کنند، برای از بین بردن آثار زائده های پوستی بر نواحی تناسلی است. برای همین، تا زمانی که این آثار برای شما ناراحت کننده نباشند یا منجر به خارش و سوزش، در ناحیه تناسلی نشوند، درمان ضوری نیست.

البته ظهور مجدد زگیل های تناسلی امکان پذیر است. همچنان روش های زیر از محبوب ترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی محسوب می شوند:

  • دارو درمانی
  • استفاده از پماد های پوستی
  • عمل جراحی
  • طب سنتی

البته استفاده از هرکدام از روش های بالا، نیاز به دریافت مشاوره از متخصص و تشخیص پزشک دارد. گاهی اوقات درمان های خودسرانه، باعث حادتر شدن بیماری می شوند. در مواردی که از پمادهای زگیل دست و پا بصورت خودسرانه استفاده شود، ممکن است اثرات جانبی شدیدی در ناحیه تناسلی، رخ دهند.

عمل جراحی معمولا برای از بین بردن زگیل تناسلی با روش­ هایی مانند لیزر و غیره انجام می شود. این تکنیک بیشتر برای از بین بردن اثرات پوستی بیماری است.

رابطه جنسی امن بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی
رابطه جنسی امن بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی

انجام تست تشخیص ‌زگیل تناسلی در منزل

انجام تست هایی مانند تست پاپ اسمیر، برای تشخیص این بیماری در منزل، با کمک کارشناسان تیم آنی آزما امکان پذیر است. معمولا به دلایلی مانند هزینه ­بر بودن، زمان­بر بودن یا ترس از انجام تست در کلینیک، افراد ترجیح می دهند تست های بالینی در منزل انجام شوند. تست پاپ اسمیر از روش های نمونه برداری است که انجام آن در منزل راحت ­تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اطلاعات لازم درباره تست ‏hpv‏ مردان

نتیجه گیری

علت زگیل تناسلی به رفتار جنسی پرخطر مربوط است. برای همین، انجام روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی، می توانند به مراتب آسان­ تر از درمان این بیماری ها باشد. با در نظر گرفتن این مسئله که درمان زگیل تناسلی آسان نیست و معمولا نتایج دائمی ندارد، بهتر است از روش ­های محافظتی، بیشتر استفاده کنیم.

درصورتی که با علائم مشابه مواجه شدید یا سوابق پرخطر جنسی داشتید، بهتر است فورا برای تشخیص اقدام کنید. همیشه تشخیص به موقع، نقش زیادی به درمان بیماری خواهد داشت. با کمک تیم آنی آزما، می توانید آزمایش های لازم را در منزل و در اسرع وقت انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.