آزمایش crp چیست و چگونه تفسیر می شود؟

آزمایش crp‏ چیست

آزمایش crp یکی از انواع آزمایشات مهم برای تشخیص التهابات و بیماری های عفونی است. آزمایش crp را می توان در منزل نیز انجام داد. انجام آزمایش crp در منزل را می توانید به متخصصان مجموعه آنی آزما بسپارید. قبل از تصمیم به انجام آزمایش crp باید درباره این آزمایش اطلاعات لازم را به دست آورید. در این مطلب اطلاعات لازم درباره اینکه آزمایش crp‏ چیست را در اختیار شما قرار می دهیم.

آزمایش crp‏ چیست؟‎

CRP پروتئین واکنشی است که در کبد ساخته شده و در جریان خون شما آزاد می شود. سطح‎ CRP ‎خیلی زود پس از هر گونه التهاب یا عفونت بر بدن شروع به افزایش می کند‎.‎ میزان این پروتئین در بدن باید به اندازه نرمال باشد. در صورتی که میزان این پروتئین در بدن فرد از حد طبیعی بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های التهابی بیشتر است.

در واقع، این آزمایش میزان التهاب ناشی از پروتئین crp در خون را اندازه گیری می کند. سطوح بالای crp می تواند نشان دهنده بیماری مزمن و حاد باشد. از عواملی که باعث افزایش سطح crp در خون می شوند، می توان به بیماری ها و مشکلاتی از قبیل لوپوس، آرتریت روماتوئید، سرطان، چاقی، عفونت، کولیت اولسراتیو و … اشاره کرد.  به منظور تشخیص این بیماری ها، انجام آزمایشCRP لازم است.

بیشتر بخوانید:Crp در آزمایش خون به چه معناست؟

هدف از آزمایش crp‏ چیست؟

هدف از انجام آزمایش crp تشخیص به موقع التهابات و بیماری ها است. اگر بیماری های التهابی به موقع تشخیص داده نشوند، احتمال ابتلا فرد به بیماری های قلبی نیز وجود دارد. بنابراین، به منظور پیشگیری از بروز عارضه های قلبی، انجام آزمایش crp لازم است. پزشکان در صورت مشکوک بودن به وجود التهاب در بدن بیماران، آزمایش cpr را تجویز می کنند.

به منظور انجام آزمایش CRP فقط به خونگیری از ورید نیاز است. این آزمایش خطر بسیار کمی دارد. هنگامی که یک تکنسین سوزن را وارد می کند، فرد احتمالاً کمی سوزش را احساس خواهد کرد. برخی از افراد نیز پس از خون گیری شاید علائمی مانند سرگیجه، کبودی و درد را تجربه کنند. بنابراین، انجام آزمایش CRP در منزل می تواند به متخصصین کمک کند تا هنگام بروز علائم اقدامات اولیه را سریع تر انجام دهند.

هدف از انجام آزمایش  ‏crp‏ چیست؟
هدف از انجام آزمایش  ‏crp‏ چیست؟

علائم افزایش پروتئین crp در آزمایش ‏crp‏ چیست؟

افزایش پروتئینcrp در بدن افراد ممکن است با علائمی همراه باشد. در صورت بروز این علائم برای انجام به موقع آزمایش باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص به موقع بیماری های ناشی از افزایش پروتئین crp پروسه درمان بیماری نیز سریع تر صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید:آزمایش crp به چه منظور انجام می شود؟

از علائم افزایش پروتئین crp می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی غیر قابل توضیح
  • سفتی، درد و ضعف عضلات
  • سردرد
  • تب و لرز
  • تهوع و سوء هاضمه
  • کاهش وزن
  • مشکل در خوابیدن یا بی خوابی
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه و سبکی سر
  • مشکل در تنفس
  • خشکی پوست لب
  • کاهش سطح هوشیاری
دلایل افزایش پروتئین CRP در آزمایش crp‏ چیست
دلایل افزایش پروتئین CRP در آزمایش crp‏ چیست

علل نیاز به انجام آزمایش‌ crp‌‏ چیست؟

افزایش مزمن سطح CRP علامت آرتریت عفونی است و هنگامی رخ می دهد که مفصل دچار عفونت می شود. افزایش قابل توجه سطح CRP معمولاً با عفونت های شدید مانند عفونت های باکتریایی یا قارچی رخ می دهد. عفونت باکتریایی بیشترین دلیل افزایش سطح CRP در خون است. گاهی اوقات، سطوح بالاتر این پروتئین با برخی سرطان‌ ها و و بیماری های التهابی دیگر نیز مرتبط است. بنابراین، پزشکان برای تشخیص به موقع هر یک از بیماری های التهابی، عفونی و … آزمایش CRP را برای بیماران تجویز می کنند.

بیشتر بخوانید:نکات قابل توجه در مورد آزمایش PTT

تفسیر جواب آزمایش crp‏ چیست؟

گاهی اوقات، میزان پروتئین CRP در بدن از حد نرمال بیشتر می شود. CRP بالا معمولاً بیش از 10 میلی گرم در لیتر است. این میزان از پروتئین CRP نشان می دهد که در جایی از بدن شما التهاب وجود دارد و آزمایش  crp مثبت است. آزمایشات دیگری ممکن است برای پیدا کردن علت و میزان التهاب و عفونت لازم باشد.

عدد نرمال آزمایش  crp کمتر از 5 میلی گرم در لیتر است. شما باید به منظور تفسیر آزمایش خون crp
به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری و التهاب با استفاده از آزمایش CRP به موقع تشخیص داده شود، پروسه درمان سریع تر صورت می گیرد.

علل انجام آزمایش ‏crp‏ چیست
علل انجام آزمایش ‏crp‏ چیست

انجام آزمایش CRP در منزل

به منظور انجام آزمایش CRP به اقدامات خاصی نیاز نیست. برای انجام این آزمایش لازم نیست که ناشتا باشید. البته، در صورت تجویز پزشک باید حدود 9 الی 12 ساعت ناشتا بمانید. در آزمایش CRP از فرد نمونه خون گرفته می شود. اگر فردی که برای انجام آزمایش CRP نمونه خون می گیرد دارای تبحر کافی نباشد، احتمالاً دچار عوارضی مانند کبودی می شوید. بنابراین، برای انجام دقیق تر آزمایش CRP بهتر است که این آزمایش در منزل و توسط متخصصین مجرب انجام شود.

بیشتر بخوانید:انجام آزمایش خون در منزل با بیشترین دقت

اعضای مجموعه آنی آزما با سال ها سابقه و تجربه، تبحر لازم در انجام آزمایش crp در منزل را دارند. بنابراین، شما می توانید برای تشخیص به موقع بیماری های التهابی و عفونی از طریق انجام آزمایش crp، از خدمات آزمایش در منزل آنی آزما استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله، اطلاعات لازم درباره این که آزمایش crp چیست را در اختیار شما قرار دادیم. پزشکان از تست crp برای تشخیص سطوح CRP در بدن استفاده می کنند. سطوح بالای پروتئین ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی باشد. بنابراین، انجام آزمایش crp برای تشخیص التهاب و بیماری های مختلف در بدن لازم و ضروری است. افرادی که میزان crp موجود در خون آنها از حد نرمال بیشتر است باید تحت درمان قرار بگیرند. درمان به موقع می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی تر شود.

پس از خواندن این مطلب متوجه شدید که آزمایش crp چیست و چه کاربردی دارد. بنابراین، به منظور تشخیص و درمان به موقع بیماری های التهابی، عفونی و سایر مشکلات پزشکی، باید آزمایشCRP  انجام شود. شما می توانید انجام آزمایش CRP در منزل را به متخصصین مجموعه آنی آزما بسپارید. پس از برقراری ارتباط با کارشناسان مجموعه آنی آزما، متخصصین در کوتاه ترین زمان برای انجام آزمایشCRP به منزل شما مراجعه می کنند. جواب آزمایش نیز در بازه زمانی کوتاهی برای شما ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.