اطلاعات کلی درباره جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف

جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف

آزمایش بارداری، بهترین روش تشخیص بارداری در خانم ها است. با این حال، گاهی اوقات احتمال این وجود دارد که جواب آزمایش بارداری به صورت مثبت ضعیف مشخص شود. اگر جواب آزمایش به صورت مثبت کاذب و ضعیف باشد، احتمالاً به انجام دوباره تست نیاز است. در این مطلب درباره جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف، اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار می دهیم.

جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف

تست‌های بارداری خانگی ابزار رایجی هستند که برای تشخیص بارداری استفاده می شوند. اما آزمایش خون و ادرار جزو روش های موثرتر برای تشخیص حاملگی هستند. در آزمایش‌ بارداری‌، میزان هورمون گونادوتروپین (hCG)  مشخص می شود. این هورمون در ابتدای بارداری تولید می شود.  تست بارداری ممکن است که با دلایلی به شکل مثبت کاذب مشخص شود. از دلایل جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاملگی شیمیایی

حتی اگر باردار نباشید، ممکن است تست بارداری شما مثبت باشد. به این نتیجه آزمایش، تست مثبت کاذب بارداری گفته می شود .گاهی اوقات به دلیل حاملگی شیمیایی، نتیجه آزمایش مثبت کاذب می شود. حاملگی شیمیایی در صورتی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده، در اوایل قادر به لانه گزینی یا رشد نباشد. حاملگی شیمیایی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. اختلالات مادرزادی، کاهش هورمون پروژسترون و …. باعث بروز این عارضه می شوند .برخی از علل حاملگی شیمیایی ناشناخته است.

بیشتر بخوانید:جواب آزمایش بارداری چگونه مشخص می شود؟

  • حاملگی خارج از رحم

یکی از دلایل جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف، حاملگی خارج از رحم است. در حاملگی خارج از رحم، جنین در رحم رشد نمی کند. حاملگی خارج از رحم، وضعیتی اورژانسی است و باید فوراً به وضعیت بیمار رسیدگی شود. حاملگی خارج از رحم معمولاً زمانی اتفاق می اُفتد که تخمک بارور شده در لوله فالوپ گیر کند. حاملگی خارج از رحم ممکن است به دلایل مختلف مانند عفونت رحمی در گذشته، سابقه بارداری خارج از رحمی، جراحی لوله و رحم رخ دهد.

حاملگی خارج از رحم ممکن است باعث خونریزی و درد شدید شود. بنابراین، در صورت بروز این مشکل باید هر چه زودتر به دکتر زنان مراجعه کنید. علائم دیگر حاملگی خارج از رحم ممکن است شامل لکه بینی یا خونریزی خفیف تا شدید واژن، درد در یک سمت شکم، سرگیجه، غش و … باشد.

علت مثبت بودن کاذب تست بارداری
علت مثبت بودن کاذب تست بارداری
  • مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها ممکن است باعث جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف شود. داروهایی مانند ناوارل، ‏پرگنیل و … باعث مثبت شدن کاذب تست بارداری می شوند. مصرف داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب، روان ‏پریشی، ضد تشنج،  متادون و آنتی هیستامین ها باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست بارداری می شود. ‏‎

  • سقط قبلی جنین

سابقه سقط قبلی جنین می تواند یکی از دلایل مثبت بودن کاذب تست بارداری باشد. هورمون گونادوتروپین پس از سقط جنین در بدن فرد وجود دارد. بنابراین، در صورتی که فرد آزمایش حاملگی را بعد از سقط جنین انجام دهد، احتمال مثبت بودن کاذب نتیجه آزمایش وجود دارد.

بیشتر بخوانید:هر آن چه که باید در مورد سقط جنین بدانید

  • شرایط خاص پزشکی

همان طور که گفتیم، علل مختلفی باعث می شود که جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف شود. برخی از مشکلات پزشکی باعث مثبت شدن نتیجه آزمایش به صورت کاذب می شود. این بیماری ها شامل عفونت مجاری ادراری، بیماری کلیوی، سرطان تخمدان و هیپوفیز است.  بنابراین، اگر جواب آزمایش بارداری شما، مثبت کاذب بود، باید توسط پزشک چکاپ شوید.

  • مشکلات تخمدان

یکی از دلایل مثبت بودن کاذب تست بارداری، مشکلات تخمدان است. کیست های تخمدان می توانند باعث مثبت شدن نتیجه تست بارداری به صورت کاذب شوند. بنابراین، اگر دارای انواع کیست تخمدان هستید و نتیجه تست بارداری شما کاذب شده است، باید دوباره تست را در بازه زمانی دیگر انجام دهید.

جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف
جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف

انواع تست بارداری

انواع مختلف آزمایش بارداری مانند تست خون، ادرار و تست خانگی وجود دارد. اما آزمایش ادرار و خون بهترین گزینه است. به منظور تشخیص بارداری، نمونه گیری از ادرار انجام می شود. به منظور انجام تست ادرار به ناشتا بودن نیاز ندارید. آزمایش خون یکی دیگر از آزمایشاتی است که در مراکز درمانی برای تشخیص بارداری انجام می شود. پزشکان با این آزمایش، میزان هورمون hgc را بررسی می کنند. آزمایش خون و ادرار بارداری ممکن است که به صورت مثبت کاذب مشخص شود. بنابراین، در صورتی که جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف باشد باید دوباره تست را در آزمایشگاه دیگری انجام دهید.

بیشتر بخوانید:بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری

تفسیر آزمایش بارداری

تست مثبت کاذب بارداری نشان دهنده این است که هورمون hCG در ادرار فرد وجود دارد. اما در واقعیت، این هورمون در ادرار فرد دیده نمی شود. بنابراین، به منظور تشخیص دقیق تر بارداری باید آزمایشات بارداری توسط افراد متخصص انجام شود. تست بارداری ممکن است به دلیل خطا تکنسین آزمایشگاه نیز به صورت مثبت کاذب مشخص شود.

جواب آزمایش منفی بارداری
جواب آزمایش منفی بارداری

نتیجه و جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف

تست مثبت کاذب بارداری نشان دهنده این است که هورمون hCG در ادرار فرد وجود دارد. اما در واقعیت، این هورمون در ادرار فرد دیده نمی شود. بنابراین، جهت تشخیص دقیق بارداری باید آزمایشات توسط متخصصین مجرب بررسی شوند و به همین منظور می توانید از خدمات آنی آزما استفاده کنید. جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف ممکن است که ناشی از بیماری ها، مصرف دارو، حاملگی خارج از رحم یا بارداری شیمیایی باشد.

بیشتر بخوانید:آیا می توانیم تست بارداری را در خانه انجام دهیم؟

چگونه جواب آزمایش بارداری را بخوانیم؟

در این بخش، درباره نحوه خواندن جواب آزمایش بارداری منفی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. همان طور که گفتیم، هورمون HGC از هورمون های مهمی است که در بدن خانم های حامله وجود دارد. هنگامی که میزان هورمون HCG در بدن خانم ها کم تر از 5 باشد، به معنی بارداری منفی است.

سخن آخر

تست های بارداری خانگی از متداول ترین ابزار برای تشخیص بارداری هستند. اما آزمایش خون و ادرار برای ‏تشخیص دقیق تر بارداری باید انجام شود.‏‎ به دلایل مختلفی ممکن است که آزمایش بارداری به صورت مثبت کاذب تعیین شود. اگر آزمایش را خیلی زود ‏انجام دهید یا از داروهای باروری خاصی استفاده کنید، احتمال مثبت بودن کاذب نتیجه آزمایش بارداری وجود ‏دارد. هورمون hcg حتی وقتی باردار نباشید در بدن شما به دلایل مختلف ترشح می شود. بنابراین، پس از انجام تست، ممکن است که جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.