مقادیر نرمال کبد چرب در آزمایش چقدر است؟

نرمال کبد چرب در آزمایش

کبد، عضوی مهم در بدن انسان بوده و در پشت دنده آخر روی شکم واقع شده است. اگر اختلالی در کبد به وجود بیاید سلامت عمومی بدن به خطر می افتد. در آزمایش کبد‌ آنزیم های گوناگون، پروتئین ها و موادی که توسط کبد تولید شده اند، سنجیده می شوند. آزمایش کبد روی خون صورت می گیرد و سلامت کبد و همچنین اختلالاتی که آن را درگیر کرده است را نشان می دهد. بعد از انجام آزمایش، پزشک متخصص با توجه به جواب آن، داروهای مناسب را به بیمار توصیه می کند. در حالت عادی وضعیت نرمال کبد چرب در آزمایش، مقدار ALT_SGPT باید از ۴۱ کمتر باشد و همچنین آنزیم کبدی بالای 50 برای مردان خطر ناک است.

تفسیر آزمایش خون کبد، راهی موثر برای پیشگیری

برای درک بهتر نتایج آزمایش کبد لازم است ابتدا مولفه هایی مربوط به کبد معرفی شوند. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم.

  • آنزیم های کبدی

  1. SGOT یا AST بالا نشان دهنده بیماری های کبدی، قلبی و عضلانی است.
  2. SGPT یا ALT نیز بیماری های کبدی را نشان می دهد.
  3. مقدار بالای ALP تحرک اضافی سلول های کبدی، صفرا و استخوان را مشخص می کند.

بیشتر بخوانید: در مورد بیماری کبد چرب چه می دانید؟

  • بیلیروبین

  1. اگر بیلیروبین بطور مستقیم بالا برود یعنی ترشحات صفرا مختل شده اند و فرد دچار عفونت های ویروسی، بیماری کبدی یا صفراوی است.
  2. بالا رفتن بیلیروبین غیر مستقیم بدین معناست که سلول های قرمز خون تخریب شده اند.

همچنین زیاد بودن INR نشان دهنده این است که کارایی خون در لخته زدایی کم شده است و علت آن بیماری کبدی می تواند باشد. ALBUMIN نیز فاکتوری است که نشان دهنده سلامت کبد بوده و کاهش آن بیماری کبدی را نشان می دهد.

بنابراین نرمال کبد چرب در آزمایش را با توجه به سطوح آنزیم ها و موارد ذکر شده می سنجند. در بیشتر اوقات محدوده طبیعی ALT در رنج ۱۰_۴۰IU/L  و برای AST در رنج ۱۰_۳۴IU/L است. بالا رفتن ALT نشان می دهد که به کبد آسیب وارد شده است.

عواملی مثل مصرف الکل، عفونت ویروسی، داروهای مضر برای کبد، چربی کبد و … احتمال بالا رفتن ALT را افزایش می دهند. درمان آن هم بستگی به عامل ایجاد عارضه دارد. اگر این عامل رفع شود بیماری هم درمان می شود.

در نظر گرفتن عوامل مختلف برای تشخیص کبد چرب
در نظر گرفتن عوامل مختلف برای تشخیص کبد چرب

نحوه درست تشخیص کبد چرب در آزمایش

هنگامی که نرمال کبد چرب در آزمایش از حد طبیعی خارج می شود، علامت خاصی ندارد. به همین دلیل معمولا پزشک اولین فردی است که احتمال بیماری کبدی را تشخیص می دهد. بیشتر اوقات در روند آزمایش، بالا رفتن آنزیم های کبدی در افراد مشاهده شده است که زنگ خطری برای سلامت کبد او است.

بعد از این مرحله کارکرد کبد مورد بررسی قرار می گیرد. برای شناسایی عملکرد کبد نیز آزمایشاتی بر روی خون افراد انجام می شود. در این حالت آلبومین، بیلی روبین وPT  سنجیده می شوند. گاهی برای دقت زیاد در تشخیص سلامت کبد، پزشک متخصص روش های دیگری را نیز می آزماید تا مشکلات کبدی، در صورت وجود، به طور کامل و واضح مشخص شوند. بعضی از این روش ها شامل موارد زیر هستند.

  • آزمایش های کامل کننده برای تشخیص بیماری های احتمالی دیگر مثل هپاتیت
  • سونوگرافی کبد به منظور دریافت تصویر واضحی از کبد
  • نمونه برداری از کبد برای تعیین شدت بیماری
  • فیبرو اسکن جهت تشخیص مقدار چربی و اسکار در کبد

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آزمایش کبد چرب و نحوه انجام آن

هنگامی که آنزیم های کبدی فرد بالا باشند احتمال چرب بودن کبد وجود دارد. بنابراین گرید کبد چرب در آزمایش خون به سه نوع زیر تقسیم می شود.

  • گرید یک: ضعیف ترین نوع چربی کبدی است. در این حالت چربی در بیرون کبد بوده و روی کارکرد کبد تاثیر چندانی ندارد و با ورزش و رژیم غذایی سالم و تغییر شیوه زندگی درمان می شود.
  • گرید دو: چربی در این حالت بیشتر از گرید یک است و باید یک سری داروهای موثر مصرف شوند.
  • گرید سه: در این مرحله چربی کبدی خیلی زیاد شده و علائم آن نیز ظاهر شده و دخالت پزشک متخصص امری ضروری است.
ضرورت انجام آزمایش کبد چرب
ضرورت انجام آزمایش کبد چرب

اهمیت Sgpt در ازمایش کبد

بررسی نرمال کبد چرب در آزمایش SGPT نتایج مهمی را آشکار می کند. خواندن آزمایش کبد چرب بیماری هایی مثل هپاتیت، سرطان کبدی، قند خون و مسمومیت را مشخص می کند. در این آزمایش میزان آنزیم ALT اندازه گرفته می شود.

عمل سوخت و ساز غذا در کبد انجام می شود. در این فرآیند اعمالی صورت می گیرد و غذا به کالری تبدیل می شود. پروتئین یکی از این مواد غذایی است که برای سنتز شدن نیاز به آنزیم دارد. یکی از این آنزیم ها آلانین آمینو ترانسفراز است که مقدارش در این آزمایش بررسی می شود و بالا بودن آن نشان از التهاب کبد دارد.

کبد ناسالم هم مشکلاتی در ذخایر آهن، تولید صفرا، تجزیه چربی و سم زدایی بدن ایجاد می کند. هنگام مراجعه به آزمایشگاه جهت نمونه گیری لزومی ندارد ناشتا باشید. اما چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک در میان بگذارید چون بعضی داروها در نتیجه آزمایش تاثیر گذارند. مقدار بالای ALT در خون و خروج نرمال کبد چرب در آزمایش SGPT می تواند نشانی از بیماری های زیر باشد.

  • مسموم شدن با CCL4
  • کبد آسیب دیده با هپاتیت
  • مسمومیت با سرب
  • شوکه شدن
  • سرطان
  • سلیلاک

چنانچه چربی در کبد رسوب کند یا بیماری های خاص مثل سیروز داشته باشید، احتمال بالا بودن آنزیم کبدی بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: چرا برای آزمایش کبد از تست sgot استفاده می‌کنیم؟

تاثیر کبد پر چرب بر پوست و مو

بیمارانی که کبد چرب دارند، دچار بیماری های پوستی می شوند. پروتئین هایی که در کبد به وجود آمده اند، در سلامتی بافت موها تاثیر به سزایی دارند. مو از پروتئین تشکیل شده و کارکرد کبد به طور مستقیم روی قطر موها تاثیر می گذارد. همچنین کبد نقش موثری در ساخت هموگلوبین دارد. چنانچه کبد دچار مشکلی شود، میزان هموگلوبین و اکسیژن خون کم شده و در نتیجه موها نازک و ضعیف می شوند.

تاثیر آزمایش به موقع در درمان کبد چرب
تاثیر آزمایش به موقع در درمان کبد چرب

نتیجه گیری

کبد عضو مهمی از بدن است و سلامت آن تاثیر مستقیمی بر دیگر اعضاء بدن مانند مو، پوست و … دارد. امروزه آزمایش های مختلف روی خون انجام می گردند و با توجه به مقدار نرمال ast و alt، گریدهای  ۱، ۲ و ۳ کبدی تشخیص داده می شوند.

گاهی علائمی در بدن مشاهده می کنیم که نشان دهنده بالا بودن نرمال کبد چرب در آزمایش، است. بنابراین باید در حفظ سلامت کبد تلاش کنیم و رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم. آنی آزما می تواند بهترین و دقیق ترین نتایج آزمایش را برای شما تفسیر کند. امکان انجام آزمایش ها در منزل توسط آنی آزما میسر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.