چرا برای آزمایش کبد از تست sgot استفاده می‌کنیم؟

آزمایش sgot

کبد یکی از حیاتی ترین اندام های بدن بوده که مسئول فرآیندهای متابولیک مختلف است. در حقیقت،  این عضو داخلی بدن، وظایف مهمی از جمله سم زدایی مواد مضر از جریان خون و ذخیره گلیکوژن برای تولید انرژی در بدن را بر عهده دارد. در نتیجه، بیماری های کبدی می توانند منجر به اختلال در عملکرد کبد شوند و علائمی مانند زردی، درد شکم و خستگی ایجاد کنند. بنابراین، تست عملکرد کبد، از جمله آزمایش sgot، می تواند با اندازه گیری سطح آنزیم های خاص کبدی موجود در خون، به تشخیص بیماری یا آسیب کبدی کمک کند.

تست sgot به چه معنا است؟

تست sgot که به نام تست آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) نیز شناخته می شود، نوعی آزمایش خون بوده که سطح AST در خون را اندازه گیری می کند و می تواند آسیب کبدی یا بیماری کبدی را نشان دهد. AST در اندام های مختلف بدن از جمله کبد، قلب، ماهیچه ها و کلیه ها یافت می شود. با این حال، آزمایش sgot در درجه اول برای ارزیابی عملکرد کبد استفاده می شود.

تست sgot اغلب برای تشخیص بیماری های کبدی مانند هپاتیت ویروسی، هپاتیت الکلی یا سیروز تجویز می شود. علائم دیگری که ممکن است باعث انجام آزمایش sgot شود عبارتند از درد غیر قابل تحمل شکم، حالت تهوع، یا زرد شدن پوست یا چشم.

بیشتر بخوانید:در مورد بیماری کبد چرب چه می دانید؟

چرا تست Sgot/AST انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، آزمایش sgot ممکن است برای کمک به پزشک در تشخیص آسیب یا بیماری کبد استفاده شود. هنگامی که سلول های کبد آسیب می بینند، sgot به جریان خون نشت می کند و سطح این آنزیم را در خون شما افزایش می دهد.

برای ارزیابی وضعیت کبد و شناسایی بیماری کبد، آزمایشات sgot (سرم گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) به طور معمول به عنوان بخشی از آزمایش بررسی وضعیت کبد انجام می شود. تست های sgot و AST اغلب به دلایل زیر انجام می شود:

  • برای شناسایی بیماری های کبدی مانند سیروز یا هپاتیت.
  • برای پیگیری و کنترل بیماری کبدی شناخته شده.
  • برای تشخیص نارسایی کبد ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا داروهای خاص.
  • برای معاینه فردی با علائمی از جمله خستگی، درد شکم یا یرقان (زردی پوست و چشم)
  • در افرادی که در معرض خطر بالای بیماری های کبدی هستند، مانند کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند یا کسانی که مشکلات پزشکی زمینه ای خاصی مانند دیابت دارند، آزمایش sgot برای نظارت بر آسیب کبدی انجام می شود.
کبد یکی از حیاتی ترین اندام های بدن
کبد یکی از حیاتی ترین اندام های بدن

آیا می دانید که وجود آسپارتات آمینوترانسفراز در خون نشان از چیست؟

آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) یک آنزیم است. آنزیم ها انواع پروتئین هایی هستند که اکثر فرآیندهای بدن را فعال می کنند. AST بیشتر در کبد وجود دارد، اما در بافت های متعدد بدن یافت می شود. هنگامی که سلول ها آسیب می بینند، AST می تواند در جریان خون آزاد شود. به همین دلیل، سطوح غیر طبیعی AST در نمونه خون می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد.

اگرچه AST را می توان به تنهایی اندازه گیری کرد، اما معمولاً با سایر آنزیم ها به عنوان بخشی از آزمایشات گسترده تر، مانند پانل کبدی یا پانل متابولیک جامع (CMP) گنجانده می شود. آزمایش sgot، هنگامی که در کنار آنزیم های دیگر تفسیر شود، می تواند به شناسایی بیماری کبد و سایر مسائل بهداشتی کمک کند.

بیشتر بخوانید:با آزمایشات ALT و AST آشنا شویم

تفسیر نتایج آزمایش Sgot /AST

درک نتایج این آزمایش‌ ها می‌ تواند به تشخیص علت هر گونه آسیب کبدی کمک کند. نتیجه تست sgot به سه بخش نرمال، بالا و پایین تقسیم می شود.

نتایج طبیعی

بسته به آزمایشگاه و روش به کار گرفته شده، محدوده نرمال برای سطوح sgot و AST متفاوت است، اما اگر کمتر از U/L 40 برای sgot و کمتر از 35 U/L برای AST باشد، نرمال در نظر گرفته می ‌شوند.

تعیین میزان آنزیم کبدی در خون با آزمایش sgot (یا AST)
تعیین میزان آنزیم کبدی در خون با آزمایش sgot (یا AST)

بالا بودن سطح sgot

مقادیر SGOT و AST بالا ممکن است نشان دهنده بیماری یا آسیب کبدی باشد. به خاطر داشته باشید که این یافته های آزمایش همیشه نشانه ای از بیماری کبدی نیستند و ممکن است آزمایش های بیشتری مانند تصویربرداری لازم باشد. از طرفی، متغیرهای اضافی مانند دارو، مصرف الکل و یا بارداری ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

میزان نرمال sgot در آزمایش خون

مقدار طبیعی sgot در خون ممکن است بر اساس سن، جنسیت و توده بدن فرد متفاوت باشد. با این حال، محدوده طبیعی برای sgot معمولا بین 40-10 واحد در هر لیتر خون برای مردان و 32-9 U/L برای زنان است. اگر سطح sgot بالاتر از محدوده طبیعی باشد، این احتمال وجود دارد که نشان دهنده آسیب یا بیماری کبد باشد. از سوی دیگر، پایین بودن سطح sgot جای نگرانی ندارد و هیچ گونه ناهنجاری عملکرد کبد را نشان نمی دهد. در واقع، پایین بودن سطح AST می تواند نشانه خوبی از سلامت کبد باشد.

بیشتر بخوانید:آزمایشات کبدی و عوامل مداخله گر در آن

توجه به این نکته مهم است که در حالی که افزایش سطح sgot می تواند نشانه ای از بیماری کبدی باشد، اما همیشه نشان دهنده یک بیماری جدی نیست. عوامل دیگری مانند ورزش شدید یا مصرف برخی داروها نیز می توانند باعث افزایش موقت سطوح AST شوند. بنابراین، مهم است که نتایج آزمایش sgot در ارتباط با سایر آزمایشات مربوط به کبد و سابقه پزشکی بیمار در نظر گرفته شود.

انجام تست sgot ابزار مهمی برای ارزیابی سلامت و عملکرد کبد
انجام تست sgot ابزار مهمی برای ارزیابی سلامت و عملکرد کبد

سخن پایانی

کبد و سایر قسمت های بدن حاوی آنزیم های sgot (سرم گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) است. بنابراین، برای ارزیابی وضعیت کبد و شناسایی آسیب کبدی، آزمایش sgot انجام می گیرد.

این آزمایش، ابزار مهمی برای ارزیابی سلامت و عملکرد کبد است. از آنجایی که کبد نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن ایفا می کند، تشخیص زودهنگام بیماری کبد برای جلوگیری از آسیب بیشتر بسیار مهم است. آزمایش sgot در نوزادان و بزرگسالان، به عنوان یک آزمایش خون در آزمایشگاه های پزشکی انجام می شود. نتایج آن معمولاً بین 24 تا 48 ساعت بسته به حجم کاری آزمایشگاه در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.