مهم ترین نشانه های سرطان زگیل تناسلی در زنان و تشخیص سریع آن

سرطان زگیل تناسلی در زنان

یکی از جدی ترین مشکلات ناشی از عدم پیگیری روند درمانی زگیل تناسلی در بانوان، ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم است. سرطان زگیل تناسلی در زنان از نظر پروسه درمانی، علائم و شدت بیماری و همچنین داروهای مصرفی می تواند بسیار متنوع باشد. اگر شما نیز به دنبال آشنا شدن بیشتر با انواع خوش خیم و خطرناک زگیل‌، سرطان ناشی از آن و تشخیص سریع در خانه هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

علت سرطان زگیل تناسلی در زنان

همان طور که اطلاع دارید، سرطان بر اثر تقسیم بی رویه و کنترل نشده سلول های بدن به وجود می آید. سرطان زگیل ایجاد شده در ناحیه تناسلی بانوان می تواند علل متعددی داشته باشد. آگاهی کامل از این علل به ما کمک می کند تا با رعایت نکات لازم، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشیم. چند نمونه از علت های سرطان زگیل تناسلی در زنان، در ادامه آورده شده است.

  • سیگار کشیدن: نه تنها سیگار کشیدن بلکه، در معرض دود آن بودن نیز می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت رحم بانوان بگذارد. دخانیات از طریق تغییر دادن ماده ژنتیکی یا همان DNA باعث خارج شدن سلول ها از حالت تعادل و تقسیم بیش از حد آن ها می شود.
  • تضعیف شدید سیستم ایمنی بدن: تمامی بیماری ها از جمله سرطان زگیل تناسلی در زنان می توانند با افت قدرت سیستم ایمنی، به راحتی در بدن آشکار شوند. سیستم ایمنی می تواند در اثر ابتلا به برخی بیماری های خاص مانند ایدز نیز به صورت ناگهانی ضعیف شود.
  • تجویز دی اتیل استیل بسترول: این دارو نوعی هورمون استروژن غیرطبیعی است که در دوران بارداری برای عدم پیشرفت سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پزشکان این دارو را برای جلوگیری از سقط های مکرر جنین تجویز می کنند. البته مصرف این دارو در سال های اخیر به علت مستعد کردن بدن فرد باردار و فرزند متولد شده به زگیل تناسلی، بسیار محدود شده است.
  • استفاده بیش از اندازه از قرص های ضد بارداری: دانشمندان ثابت کرده اند که مصرف متوالی قرص های ضد بارداری در طول سالیان زیاد می تواند باعث ایجاد سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان شود. با توجه به این توضیحات، پیشنهاد می کنیم هنگام برقراری رابطه جنسی از دیگر روش های پیشگیری بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: علائم زگیل تناسلی چیست و چه راه هایی برای پیشگیری آن وجود دارد؟

علائم زگیل‌ تناسلی کم خطر

زگیل تناسلی کم خطر یا آنکوژن، به زائده ای گفته می شود که پیدایش آن بر روی پوست بدن باعث ابتلای فرد به سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان نخواهد شد. در واقع، ویروس اچ پی وی ایجاد کننده بیماری های خطرناک، سویه متفاوتی با سایر ویروس ها دارد. برخی از اوقات این زگیل های کم خطر هیچ نشانه ای را بر روی بدن انسان به جای نمی گذارند و افراد تا مدت ها متوجه حضور آن ها نمی شوند. البته، بیشتر اوقات این زواید به شکل تک دانه هایی مسطح و کوچک ظاهر می شوند.

البته، این زگیل های کم خطر می توانند در دیسپلازی کم شدت دهانه رحم نقش داشته باشند. دیسپلازی به معنای رشد و تکثیر دسته ای از سلول های غیرطبیعی در سطح داخلی بخش هایی از بدن است. این نوع دیسپلازی می تواند بدن فرد را برای ابتلا به سرطان رحم مستعد کند. با توجه به این توضیحات، پیشنهاد می کنیم که حتی در صورت مشاهده زگیل کم خطر، نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر سیستم ایمنی بدن انسان به اندازه کافی قوی باشد، این دانه ها به صورت خودبخودی از بین می روند و نیازی به درمان وجود نخواهد داشت. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که ویروس های اچ پی وی سویه ۶ و ۱۱، از اصلی ترین عوامل به وجود آورنده زگیل های کم خطر محسوب می شوند. در ادامه عکس زگیل تناسلی کم خطر را برای شما به نمایش گذاشته ایم تا بتوانید آن را سریعاً در بدن خود شناسایی کنید.

زگیل های تناسلی کم خطر
زگیل های تناسلی کم خطر

شکل نوع خطرناک زگیل‌ تناسلی

نوع خطرناک این زگیل نیز همانند نوع کم خطر آن باعث پیدایش سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم یا همان دیسپلازی می شود. البته دیسپلازی ایجاد شده توسط این نوع زگیل بسیار گسترده تر و شدیدتر است و قطعاً منجر به بروز سرطان می شود. ویروس های ایجاد کننده سرطان در دوازده دسته قرار می گیرند؛ اما سویه های ۱۶ و ۱۸ خطرناک تر از بقیه هستند.

علائم سرطان دهانه رحم زگیل تناسلی با زگیل هایی که خود را به صورت تک دانه روشن نشان می دهند، کاملاً متفاوت است. در این نوع بیماری، دانه هایی بسیار درشت با رنگ قهوه ای دیده می شوند که کنار یکدیگر یک توده را به وجود آورده اند. این توده قهوه ای بر اثر تحریک لامسه درد می گیرد و حتی امکان خونریزی از آن نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکار برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان و درمان آن

یکی از مهم ترین سوالات پس از آشنایی با زگیل و سرطان این است که، از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم. هرچند بهترین راه برای تشخیص بیماری های مقاربتی، تست های تخصصی پزشکی است؛ اما می توان از طریق ظاهر آن ها نیز به شناخت حدودی رسید. در ادامه، عکس زگیل تناسلی از نوع پرخطر را می توانید مشاهده کنید و آسیب های موجود بر روی بدن خود را با آن مقایسه نمایید.

علائم سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان
علائم سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان

راه های درمان زگیل‌ تناسلی

راه های متفاوتی برای درمان زگیل تناسلی و همچنین سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان وجود دارد. برخی از این روش ها تحت عنوان روش های سنتی یا خانگی شناخته می شوند و از هیچ گونه اعتبار علمی برخوردار نیستند. بهتر است از متدهای درمانی پیشنهاد شده توسط پزشکان برای درمان بیماری خود کمک بگیرید تا درگیر عواقب جبران ناپذیر روش های غیر علمی نشوید. نمونه ای از روش های برطرف کننده علائم سرطان دهانه رحم زگیل تناسلی را در همین بخش می توانید مشاهده کنید.

  • پرتو درمانی و شیمی درمانی

پرتو درمانی و شیمی درمانی برای افرادی که بیماری آن ها در مرحله پیشرفته است انجام می شود. برخی از اوقات به همراه اقدامات شیمی درمانی، داروهای مسکن و تقویت کننده نیز برای بیمار تجویز می کنند تا درد ناشی از درمان قابل تحمل باشد.

بیشتر بخوانید: علت زگیل تناسلی در زنان، راه های پیشگیری و درمان آن

  • عمل جراحی

معمولاً افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند و سلول های سرطانی به سراسر بدنشان گسترش پیدا نکرده است، از همان ابتدا تحت عمل جراحی قرار می گیرند. پس از گذراندن این مرحله و در صورت باقی ماندن مقداری از سلول های سرطانی در بدن، شیمی درمانی نیز انجام می شود. در موارد بسیار خطرناک، جراحی هیستروکتومی انجام شده و تمام یا قسمتی از رحم فرد را خارج می کنند.‌

جراحی سرطان دهانه رحم
جراحی سرطان دهانه رحم

آخرین کلام

 با توجه به تمام نکات بیان شده در قسمت های بالا، به اهمیت تمایز دادن زگیل های تناسلی کم خطر و خطرناک پی بردیم. شناسایی زود هنگام انواع پرخطر این بیماری پوستی، جهت جلوگیری از رشد بیشتر آن ها و ایجاد سرطان زگیل‌ تناسلی در زنان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دریافت اطلاعات و مشاوره های لازم در زمینه این بیماری، می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.