ویژگی های ویروس hpv چیست؟

ویروس hpv چیست

طول عمر ویروس hpv معمولا زیاد است اما اکثر این ویروس ها بعد از دو سال از بین می روند. مواردی مثل رابطه جنسی با چندین نفر و ایمنی پایین بدن، منجر به این عفونت مزمن می شوند. بنابراین، بهتر است بدانیم راه های درمان ویروس hpv چیست؟

گاهی عفونت، در بدن باقی می ماند و زگیل یا تغییراتی را بر جای می گذارد که احتمال ابتلا به سرطان سرویکس در بدن شخص را افزایش می دهند. ویروس پاپیلومای انسان یا همان اچ پی وی، بیشتر از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود و در نواحی تناسلی و مقعد، ایجاد عفونت می کند.

نحوه تشخیص بیماری اچ پی وی چیست؟

    ویروس اچ پی وی به دو روش سنتی و مدرن شناسایی می شود. روش های مدرن بسیار دقیق و مناسب هستند. در ادامه به ذکر چند نمونه از این روش ها می پردازیم:

  • آزمایش کولپوسکوپی

در این آزمایش از یک وسیله بزرگ نمایی مخصوص استفاده می شود تا فرج، واژن و دهانه رحم به صورت دقیق دیده شوند و پزشک متخصص بتواند نشانه های ظاهری را شناسایی کند.

  • آزمایش اسید استیک

محلولی که حاوی سرکه است را روی ناحیه تناسلی می ریزند تا سفید شود و در نتیجه عفونت هایی که دیده نمی شدند نمایان گردند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات درباره ویروس hpv

  • آزمایش های مولکولی

با این روش، انواع گوناگون ویروس، شناسایی می شود و به این ترتیب متوجه می شویم گونه تاثیر گذار ویروس hpv چیست.

  • آزمایش پاپ اسمیر

در روند آزمایش پاپ اسمیر تعدادی از سلول های دهانه رحم یا واژن به عنوان نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه ویروس شناسی، منتقل می شوند. ‌در این تست عواملی که موجب سرطان شده اند، شناسایی می شوند.

  • بیوپسی

در این آزمایش توده کوچکی از بافت رحم، زیر میکروسکوپ الکترونی بررسی می شود تا سلول هایی که از حالت طبیعی خارج شده اند، مشخص شوند.

نحوه انتقال ویروس اچ پی وی
نحوه انتقال ویروس اچ پی وی

روش های درمان بیماری hpv چیست؟

اکثر اوقات افراد مبتلا به ویروس hpv بدون هیچ عملی درمان می شوند اما در موارد کمی، این ویروس باقی می ماند و نشانه هایی از عفونت از خود باقی می گذارد. گاهی این عفونت به شکل زگیل تناسلی نمایان می شود که hpv کم خطر به حساب می آید اما در بعضی موارد منجر به سرطان می شود. در نتیجه باید بدانیم اثرات ویروسhpv چیست؟ در ادامه به بیان چند نکته در مورد تشخیص و درمان این بیماری خواهیم پرداخت:

  • اگر بیمار، خانم باشد، توسط سواب از دهانه رحم او نمونه برداری می شود و در آزمایشگاه، اثرات ویروس hpv، dna و موارد دیگر بررسی می شوند. بعد از اینکه وضعیت فرد محرز گردید، مشخص می شود که روش درمان ویروس hpv چیست.
  • اگر پزشک متوجه سرطانی بودن ویروس hpv شود، از روش های درمانی مانند انجماد، لیزر درمانی و الکتروسرجری بهره می گیرد. دقت کنید که در حال حاضر روشی برای درمان قطعی ویروس اچ پی وی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکار برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان و درمان آن

  • چنانچه بیمار، آقا باشد، به درمان مشکلات ایجاد شده توسط ویروس اکتفا می شود. مثلا ظاهر شدن زگیل تناسلی، یکی از عوارض این ویروس است و بیمار می تواند از کرم های درمانی که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده کند. در صورت لزوم، جراحی و انجماد نیز به کار می آیند. بهترین دکتر برای درمان ویروس اچ پی وی، متخصص اورولوژیست است و باید در نظر داشت که روش های مختلف درمان هزینه های متفاوتی دارند.
  • چنانچه بدانیم علائم hpv در زنان چیست، سریعتر می توانیم راه های درمان را پیش بگیریم. سوزش و خارش در نواحی واژن از علائم رایج این ویروس در زنان هستند. علائم hpv در مردان، درد و خونریزی در زمان رابطه جنسی، برآمدگی شبیه گل کلم و تغییر رنگ ناحیه تناسلی و… هستند.
علائم زگیل تناسلی
علائم زگیل تناسلی

راه های انتقال ویروس hpv چیست؟

ویروس hpv از پیش پا افتاده ترین بیماری های مقاربتی است. عده زیادی از افراد مبتلا به این ویروس، از بیماری خود بی خبرند و نمی دانند ویروس hpv چیست. با اینکه فرآیند دقیق انتقال بیماری بین دو نفر مشخص نشده است، اما اکثر اوقات دلیل ایجاد این عارضه مقاربت جنسی، مخصوصا تماس تناسلی و مقعدی است. تماس دهانی-تناسلی نیز می تواند عامل این بیماری باشد.

برای بررسی دقیق این ویروس نمی توان از متد سرولوژلیک و کشت سلول کمک گرفت. بهترین شیوه شناسایی hpv روش مولکولی است. در این حیطه توسط پرایمرهای مخصوص، انواع ژنوم این ویروس شناخته می شوند. مصرف الکل، دخانیات و ایمنی ضعیف نیز می توانند منشا ویروس hpv باشند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سویه hpv وجود دارد و بیشتر سرطان های hpv مربوط به سویه ۱۶ هستند.

تکثیر سریع ویروس اچ پی وی
تکثیر سریع ویروس اچ پی وی

جدید ترین شیوه درمان زگیل تناسلی و سرطان رحم

گونه های hpv16 و hpv18 شایع تر از دیگر موارد این ویروس بوده اند. این دو مورد از اصلی ترین عوامل شیوع سرطان در نواحی تناسلی هستند. زگیل تناسلی به شکل های مختلف و معمولاً به صورت برآمدگی گوشتی روی قسمت های تناسلی، زبان، گردن و… دیده می شود.

روش های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد اما اکثراً عوارضی به دنبال دارند. داروهای درمانی عموما از ترکیبات شیمیایی به وجود آمده اند و بعضی از آن ها برای درمان موضعی زگیل تناسلی استفاده می شوند. پودوفیلوکس و پودوفیلین، دو نمونه موضعی برای رفع آثار زگیل تناسلی هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع زگیل تناسلی مردانه و راه های درمان آنها

درمان با لیزر نیز از روش های جدیدی است که سرعت بالایی دارد. در این روش پزشک از اشعه قوی نور برای ناپدید کردن اثر بیماری، کمک می گیرد. درد و سوزش از معایب این شیوه درمان هستند.

برق گذاشتن هم روشی نوین و فوری است و پزشک، برای درمان، فرد را بیهوش می کند. چنانچه زگیل تناسلی خیلی بزرگ باشد و به صورت موضعی درمان نشود، بهتر است، جراحی انجام شود. از آنجا که داروهای شیمیایی، باعث عوارضی در بدن می شوند، قارچ های طبیعی مانند گانودرمالوسیدوم، شیتاکه و یال شیر، نقش بسزایی در درمان خواهند داشت.

نتیجه گیری

اگر بدانیم ویروس hpv چیست و با علائم hpv و روش های آن آشنا باشیم، احتمال ابتلا به این ویروس در ما بسیار کمتر می شود. برای آشنایی با خدمات ویژه در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از این ویروس با کارشناسان ما تماس بگیرید. انجام آزمایش ها حرفه ای با جواب کاملا دقیق در آنی آزما انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.