سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟ آیا می تواند از بدن در برابر عفونت محافظت کند؟

شبکه امنیتی و حافظتی که در سرتاسر بدن نقش محافظت را بر عهده دارد، سیستم ایمنی نامیده می شود. این سیستم یک شبکه گسترده و پیوسته از اندام ها، سلول ها و پروتئین های مختلف است که برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها به یکدیگر وابسته هستند. یک سیستم ایمنی می تواند میکروب ها و عوامل مهاجم را شکست دهد و در عین حال از بافت سالم محافظت کند. اکثر افراد هنوز نمی دانند که سیستم ایمنی چگونه کار می کند؟ اما هدف آن که محافظت از بدن  در برابر عوامل آسیب زا است، را می دانند.

همه موجودات از جمله باکتری ها و حیوانات، نوعی سیستم ایمنی برای محافظت در برابر آسیب ها دارند. به محض حمله ویروس ها، این سیستم به آن پاسخ خواهد داد. این عکس العمل یک هدف ساده است، اما سیستم ایمنی ما از برخی استراتژی های پیچیده برای ایمن نگه داشتن استفاده می کند. در ادامه به عملکرد کامل آن پرداخته خواهد شد.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟حمله ویروس ها به سیستم ایمنی
حمله ویروس ها به سیستم ایمنی

نحوه فعالیت سیستم ایمنی به چه شکل است؟

در مجموع، تمام فعالیت ها و محافظت هایی که بدن در برابر عامل بیگانه انجام می دهد، به عنوان سیستم ایمنی شناخته می شود.  وجود این سیستم برای محافظت در برابر میکروب ها و بیماری ها ضروری خواهد بود. در صورتی که این سیستم دچار آسیب شود، می تواند منجر به ابتلا به عفونت های حاد شود.

برای انجام وظیفه خود، این سیستم باید بداند که چه چیزی به بدن شما تعلق دارد و چه چیزی عامل خارجی به حساب می آید. این فرآیند می تواند باعث واکنش سیستم ایمنی شود. علاوه بر محافظت در برابر این عوامل،  نقش سیستم ایمنی پررنگ است و می تواند سلول های غیر طبیعی پیش سرطانی و سرطانی را نابود کند.

آنتی ژن ترکیبی است که به بدن شما تعلق ندارد، بنابراین باعث واکنش سیستم دفاعی بدن شما می شود. در پاسخ به این سوال که سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟ باید گفت آنتی ژن ها در عملکرد این سیستم دخیل هستند و باعث اختلال در آن خواهند شد. آنتی ژن ها مواد شیمیایی هستند که در خارج و داخل میکروب ها یا سلول های سرطانی قرار دارند. سیستم ایمنی شما از قبل می داند که چگونه برخی از آنتی ژن ها را تشخیص دهد.  در صورت کارکرد مفید و درست آن، بدن شما عملکرد طبیعی خود را در پیش خواهد گرفت. در ادامه به بخش های تشکیل دهنده و وظیفه سیستم ایمنی اشاره خواهد شد.

بخش های تشکیل دهنده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از پیچیدگی بالایی برخوردار است. این پیچیدگی باعث می شود که این سیستم بتواند محافظت در برابر عوامل خارجی را انجام دهد. بخش های مهم این سیستم عبارتند از:

  • سیستم غدد لنفاوی
  • آنتی بادی ها
  • گلبول های سفید
  • اندام های خاص

آنتی بادی ها مواد شیمیایی هستند که در صورت مبارزه با آنتی ژن ها، گلبول های سفید را می سازند. آنتی ژن ها توسط آنتی بادی ها در خون شناسایی و نابود می شوند. سوال این است که آنتی بادی ها در سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟  آنتی بادی های مختلفی در بدن وجود دارد. هر کدام از آن ها می توانند فقط به یک آنتی ژن اختصاص داده شوند. سیستم غدد لنفاوی شبکه ای از عروق مختلف خواهد بود. این رنگ ها مایعات اضافی را از بافت های بدن به همراه میکروب های مرده از بدن خارج می کنند. غدد لنفاوی میکروب ها و سلول های مرده را فیلتر می کنند.

گلبول های سفید یکی از ملزومات موجود در  خون هستند. آن ها از طریق خون حرکت کرده تا بتوانند عوامل خارجی را از بین ببرند. نکته قابل توجهی که در این سلول های دفاعی وجود دارد، این است که در صورت نابود کردن میکروب ها و آنتی ژن ها می توانند آن ها را به خاطر بسپارند. به همین دلیل در صورت حمله دوباره آن ها می توانند سریعا آن را از بین ببرند.

اندام های محافظ مانند مغز استخوان، تیموس و طحال نیز بخشی از سیستم ایمنی به حساب می آیند. طحال می تواند آپاندیس و لوزه ها را از میکروب پاکسازی کند.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده از دارو ها هنگام بیماری
ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده از دارو ها هنگام بیماری

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟ و از چه سلول های کلیدی تشکیل شده است؟

سلول هایی که می توانن نقش کلیدی در سیستم ایمنی بدن ایفا کنند، به شرح زیر هستند.

  • سلول های B
  • سلول های T
  • سلول های ماکروفاژ و دندریت

سلول های T

آنتی ژن ها روی سطح ماکروفاژ ها پردازش می شوند. سپس توسط سلول های T شناسایی خواهند شد.

سلول های B

این سلول ها نقش مهمی در ساخت آنتی بادی ها دارند. در زمانی که سلول های B این آنتی ژن ها را تشخیص می دهند، منجر به تولید آنتی بادی خواهد شد.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟نقش گلبول های سفید در بدن حمله ویروس ها به سراسر بدن
نقش گلبول های سفید در بدن حمله ویروس ها به سراسر بدن

در کودکان سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند؟

در کودکان نیز سیستم ایمنی می تواند آن ها را در برابر همه عوامل خارجی نظیر قارچ ها و سموم حفاظت کند.

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه قلب

چکاپ ویژه روماتیسم

مقالات مرتبط:

مزایای منحصر به فرد نمونه گیری آزمایش خون 

همه چیز درباره آزمایش ویتامین B12

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.