همه چیز در مورد عوامل تاثیرگذار بر هزینه طب کار

لیست آزمایشات طب کار در ایران

در مورد هزینه طب کار چه می دانید؟ طب کار به معاینات پزشکی گفته می شود که پیش از استخدام فرد انجام می گیرد. هدف این معاینات اطمینان یافتن از سلامت جسمی فرد است. برخی اوقات نیز ممکن است این معاینات در زمانی که فرد در شرکت مشغول به کار است، انجام شود. برای انجام این آزمایش اغلب از خون و ادرار استفاده می شود.

دقت داشته باشید که اغلب مشاغل دولتی و خصوصی که به صورت رسمی فرد را استخدام می کنند، از این آزمایش برای اطمینان از سلامت فرد، استفاده می کنند. اگر می خواهید بیشتر با هزینه طب کار آشنا شوید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی کامل آزمایش طب کار

اگر قصد دارید در یک شرکت دولتی یا خصوصی استخدام رسمی شوید، باید آزمایش طب کار را انجام دهید. این آزمایش سلامت جسمی شما را به کارفرمایتان نشان می دهد. از نمونه خون و ادرار در آزمایش های طب کار استفاده می شود. با استفاده از این نمونه ها شما می توانید وضعیت سلامتی خود را بسنجید. علاوه بر آن کارفرمای شما از عدم اعتیاد شما نیز اطمینان حاصل می کند.

در برخی مواقع نیز این آزمایش در حین کار به صورت دوره ای از کارکنان گرفته می شود تا اگر مشکلی در سلامتی آن ها به وجود آمده باشد، سریعا برطرف شود. هزینه طب کار به صورت سالیانه برای تمامی آزمایشگاه ها ارسال می شود؛ بنابراین می توان گفت تعرفه این آزمایش در تمام آزمایشگاه ها یکی است.

بیشتر بدانید: دلایل رد شدن در طب کار چیست؟

مدارک لازم برای طب کار

اگر قصد انجام آزمایش طب کار را دارید، باید مدارکی را آماده کنید. شما با در دست داشتن این مدارک می توانید به آزمایشگاه ها مراجعه کنید و آزمایش های مربوطه را انجام دهید. در ادامه مدارک لازم برای طب کار را به شما معرفی می کنیم:

  • ارائه یک عدد معرفی ‌نامه از کارگزینی
  • اصل و کپی از کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه
  • کارت پایان خدمت همراه با کپی آن برای آقایان
  • عکس سه در چهار با زمینه سفید
  • پرداخت هزینه طب کار به آزمایشگاه
  • ناشتا بودن: حداقل 10 ساعت قبل از آزمایش،از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • استفاده از عینک یا سمعک در صورت کم شنوا بودن یا ضعیف بودن چشم
لیست مراکز طب کار تامین اجتماعی در تهران
لیست مراکز طب کار تامین اجتماعی در تهران

لیست آزمایشات طب کار

حال نوبت به آن رسیده که شما را با انواع آزمایشات طب کار آشنا کنیم. علاوه بر معاینات پزشکی که شامل اپتومتری، نوار قلب، تست تنفسی، شنوایی سنجی و … است، آزمایش های دیگری نیز از شما گرفته می شود. این آزمایش ها از طریق نمونه ادرار و خون سلامتی شما را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه این آزمایش ها را با هم بررسی می کنیم:

معاینات اندام های مختلف

پیش از این که هزینه طب کار را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است بدانید که در گام نخست، اندام های مختلف شما ارزیابی می شوند. در این زمان پزشک سوابق بیماری در خانواده شما را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ممکن است تست های ورزشی مختلف نیز از شما گرفته شود تا از سلامتی اندام هایتان اطمینان حاصل شود.

بیشتر بدانید: آزمایش طب کار؛ چه مواردی بررسی می شود؟

آزمایش های خون و ادرار

آزمایش ادرار معمولا نشان دهنده اعتیاد است. علاوه بر آن، این آزمایش سلامت اندام های داخلی هم چون کلیه، کبد را نیز مورد بررسی قرار داده و اگر مبتلا به دیابت باشید آن را به شما نشان می دهد. برای این که هزینه طب کار مشخص شود باید بدانید که آزمایش خون نیز نشان دهنده سلامت کلی بدن شما است و مواردی هم چون کلسترول خون، چوبی و … را مورد بررسی قرار می دهد.

معاینات مربوط به بینایی و اپتومتری

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمان انجام آزمایش طب کار مورد بررسی قرار می گیرد، آزمایش بینایی سنجی است. در این معاینات مشکلات بینایی شما مشخص می شود. در صورت وجود بیماری در چشم بهتر است سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید. این معاینات شامل تیزبینی، میدان دید، عمق دید و … هستند.

عوامل موثر بر هزینه طب کار
عوامل موثر بر هزینه طب کار

معاینه شنوایی سنجی و سلامت تنفس

اگر می خواهید در محیطی که سر و صدای زیادی دارد، مشغول به کار شوید، باید معاینات مربوط به شنوایی سنجی را نیز انجام دهید. این معاینات مشکلات شنوایی شما را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین شما می توانید سلامت تنفسی خود را نیز از طریق معاینات تنفسی انجام دهید. این معاینه حجم ریه شما را بررسی می کند و از مشکلات تنفسی پیشگیری می کند.

هزینه طب کار برای بررسی سلامت روانی

یکی از مهم ترین معایناتی که در زمان استخدام انجام می شود، معاینه های مربوط به سلامت روحی و روانی است. افرادی که می خواهند در شغل های دولتی یا خصوصی استخدام رسمی شوند باید از سلامت روانی کامل برخوردار باشند؛ در غیر این صورت نمی توان آن ها را استخدام کرد.

بیشتر بدانید: مزیت های انجام آزمایش طب کار برای افراد و سازمانها

بررسی هزینه طب کار

اگر قصد انجام آزمایش طب کار را دارید، بهتر است با هزینه های آن نیز آشنا شوید. در ابتدا بهتر است دقت داشته باشید که هزینه این آزمایش به صورت سالیانه توسط دولت تعیین می شود و تمامی مراکز و آزمایشگاه ها باید از این نرخ پیروی کنند. علاوه بر این تعداد آزمایش های موجود نیز روی هزینه طب کار تاثیر گذار هستند.

افرادی که سنشان زیر 35 سال است برای استخدام شدن و انجام معاینات طب کار باید مبلغ ۶.۹۰۰.۰۰۰ ريال پرداخت کنند و افرادی که بیشتر از 35 سال دارند ۷.۹۰۰.۰۰۰ ريال با احتساب هزینه نوار قلب بپردازند. هزینه طب کار 1402 اصفهان و سایر شهرها نیز به همین میزان است. دقت داشته باشید که هزینه طب کار در مراکز دولتی کمی پایین تر از مراکز خصوصی است.

مهم ترین معاینات موجود در طب کار
مهم ترین معاینات موجود در طب کار

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با هزینه طب کار آشنا کنیم. این آزمایش برای استخدام در شرکت های خصوصی و دولتی است. طب کار شامل معاینات بدنی، شنوایی سنجی، اپتومتری، آزمایش خون، آزمایش سلامت روان و … است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت آنی آزما این آزمایش را در منزل خود انجام دهید و هزینه بسیار پایینی نیز برای آن پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.