از لیست آزمایش چکاپ کامل چه میدانید؟

لیست آزمایش چکاپ کامل

انجام آزمایشات چکاپ دوره ای، یکی از ابزارهای قدرتمند پزشکان برای تشخیص بهنگام بیماری ها می باشد. این آزمایش ها و فاکتورهایی که در آنها چک می شود، به بیمار کمک می کند تا از وضعیت سلامتی خود اطلاع داشته باشد. آیا شما با لیست آزمایش چکاپ کامل آشنایی دارید؟ آیا به طور منظم نسبت انجام این آزمایشات اقدام می کنید؟

انجام آزمایشات چکاپ در فواصل مشخص، یک روش ساده و به صرفه برای پایش وضعیت سلامتی بدن است. این آزمایش ها با گرفتن نمونه از خون، مدفوع، ادرار و غیره انجام می شوند.

در این مقاله از «آنی آزما» به بررسی آزمایشات چکاپ و لیست آنها پرداخته می شود. اگر شما هم تمایل دارید از این فهرست آگاهی داشته باشید و با مراجعه به پزشک و انجام این آزمایش ها به بررسی وضعیت سلامت عمومی بدن خود بپردازید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

لیست آزمایش چکاپ کامل شامل چه مواردی است؟

آزمایشات چکاپ کامل به پزشک کمک می کنند که وضعیت سلامت ارگان های مختلف بدن را ارزیابی کند. در این آزمایش ها، وضعیت سلامت فرد از نظر ابتلا به دیابت، بیماری های تیروئید، کبد، کلیه و قلب و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد. شاید شما هم مایل باشید بدانید که لیست آزمایش چکاپ کامل خون یا لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان و مردان شامل چه مواردی است؟

ارزیابی وضعیت سلامت با آزمایشات منظم
ارزیابی وضعیت سلامت با آزمایشات منظم

رعایت شرایط آزمایش، قبل و بعد از چکاپ اهمیت دارد و در صحت و دقت نتایج تاثیرگذار است. مثلاً در مورد برخی چکاپ ها باید شرایط ناشتایی رعایت شود. بنابراین باید بدانید آزمایش چکاپ کامل ناشتا شامل چه مواردی است؟

آیا می دانید آزمایش چکاپ کامل خون شامل چیست؟ اگر کودکی در منزل دارید، برای اطمینان از سلامت فرزند دلبندتان، مایل به اطلاع از لیست آزمایش چکاپ کامل کودکان هستید؟ در ادامه به پاسخ این سوالات می پردازیم.

چکاپ چربی خون

بررسی وضعیت چربی خون شامل بررسی کلسترول و تری گلیسرید (HDL ،LDL) است. بالا بودن چربی خون موجب انسداد رگ ها و آسیب به قلب و مغز و سایر اعضای حیاتی می شود.

چکاپ قند خون

یکی از آیتم های چکاپ، بررسی مقدار قند خون ناشتا است. قند خون ناشتا (FBS) با اندازه گیری گلوکز خون و جهت تشخیص دیابت انجام می شود.

چکاپ تعداد سلول‌های خونی یا CBC

این آیتم شامل بررسی تعداد، سایز، شکل ظاهری سلول های خونی و اندازه گیری هموگلوبین و هماتوکریت است.

لیست آزمایش چکاپ کامل عملکرد کلیه

در این آزمایش، به ارزیابی وضعیت سلامت کلیه از طریق آنالیز ادرار، اندازه گیری اوره و کراتینین پرداخته می شود.

لیست آزمایش چکاپ کامل
لیست آزمایش چکاپ کامل

چکاپ بررسی وضعیت کبد

از این چکاپ برای بررسی اختلالات کبدی استفاده شده و در آن فاکتورهایی همچون بیلی روبین، آنزیم های کبدی مانند آلبومین، پروتئین توتال،SGPT ،SGOT و غیره ارزیابی می شوند.

چکاپ تیروئید

از فاکتورهای مهم در بررسی سلامت تیروئید می توان به TSH، T3 و  T4اشاره کرد.

چکاپ اسید اوریک

این چکاپ برای بررسی ابتلا به سنگ کلیه یا نقرس است.

چکاپ الکترولیت های خون

در این چکاپ، الکترولیت های خون مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و غیره ارزیابی می شوند.

لیست آزمایش ‌های چکاپ بانوان

در این چکاپ، سلامت دهانه رحم از طریق پاپ اسمیر بررسی می شود.

لیست آزمایش چکاپ کامل مردان

در این آزمایش، هورمون PSA برای تشخیص سرطان پروستات ارزیابی می شود.

چکاپ ویتامین ها و مواد معدنی خون

چکاپ مواد معدنی، به کودکان، افراد سالخورده و کلیه افراد با شرایط حساس توصیه می شود. در چکاپ ویتامین ها، آیتم هایی نظیر ویتامین دی، B12 و غیره ارزیابی می شود.

در آزمایشات مخصوص کودکان نیز آیتم هایی مانند آزمایش بیماری چاقی، چکاپ ارزیابی دیابت، انواع تست قند خون مانند تست گلوکز ناشتا، هموگلوبین، OGTT یا تحمل گلوکز خوراکی ۲ ساعته و غیره گنجانده شده است. همینطور مواردی از قبیل بررسی فقر آهن و غیره در لیست آزمایش چکاپ کامل کودکان قرار دارد.

نمونه گیری در محل با آنی آزما
نمونه گیری در محل با آنی آزما

کلام آخر

امروزه امکان انجام آزمایش در محل، به لطف امکاناتی مانند ارائه خدمات پزشکی در منزل و محل کار از طریق مراکز معتبری همچون «آنی آزما» فراهم شده است.

اگر به دلایلی مانند ترافیک، مشغله و غیره امکان مراجعه به آزمایشگاه برایتان فراهم نیست، می توانید برای انجام آزمایشات چکاپ دوره ای در محل مد نظر خود با همکاران ما در «آنی آزما» تماس بگیرید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه کبد

چکاپ ویژه قلب

مقالات مرتبط:

دانستنی های مهم درباره ی آزمایش خون چکاپ

آزمایشگاه خون دارای چند نوع بوده و هر یک چه آزمایش هایی را انجام می دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.