طب کار چه خدمتی است؟

طب کار

علم پزشکی از شاخه های متعددی تشکیل شده که یکی از مهم ترین آن ها طب کار است. افرادی که در رشته طب‌ کار‌ تحصیل کرده اند و مهارت های لازم را در این زمینه به دست آورده اند می توانند در جهت تشخیص و درمان بیماری هایی که ممکن است در مشاغل مختلف به وجود بیاید فعالیت کنند. طب‌‌ کار‌‌ شامل تمام عملیات مربوط به تامین سلامت افراد شاغل در محیط کار می شود. این شاخه پزشکی تمام جوانب مربوط به محیط کار و فیزیک بدن را ارزشیابی می کند.

پیشگیری از به وجود آمدن بیماری و درمان آن از جمله فعالیت هایی است که در طب کار گنجانده شده است. متخصصینی که قدم در عرصه دانش طب کار می گذارند در واقع به دنیای متفاوتی از شاخه های پزشکی وارد شده ‌اند. پزشکان آموزش دیده طب‌ کار‌ قدرت تشخیص استاندارد بودن محیط کاری را دارند و می توانند با توجه به شرایط و وضعیت قرارگیری کارکنان در محل خدمت شان از به وجود آمدن بیماری پیشگیری نمایند. متخصصین طب کار در دوره آموزشی خود با تمام محیط های شغلی آشنایی پیدا می کنند.

هدف انجام عملیات طب کار

هدف از به وجود آمدن طب کار این است که گزینش استخدامی هر سازمانی از میان افرادی صورت بپذیرد که دارای آمادگی جسمی و روحی لازم جهت انجام ‌کار باشند. این غربالگری باعث می شود آسیب های احتمالی محیط کار تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند و از بروز آن ها پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید:با اهداف و کاربرد طب کار آشنا شوید

 در طب کار چه معایناتی انجام می شود؟

انواع معایناتی که در طب کار برای  متقاضیان مشاغل مختلف انجام می شود عبارتند از:

  • معاینه بدو استخدام

انجام چنین معایناتی برای تشخیص سلامت جسمی و روانی فرد متقاضی صورت می پذیرد. شخص درخواست کننده در این معاینات تحت بررسی های دقیق جسمانی قرار می گیرد و وجود بیماری  قبلی در بدن او تشخیص داده خواهد شد. انجام این معاینات طب کار بدو استخدام از لحاظ قانونی ضروری است.

  • معاینات ادواری

این معاینات برای افرادی انجام می‌ شود که در حال انجام فعالیت در گروه شغلی مربوط به خود هستند و بایستی در بازه های زمانی مشخص شده نسبت به انجام این معاینات اقدام نمایند. در نظر گرفتن این روند برای افراد شاغل باعث می شود پیشگیری های لازم از بروز انواع بیماری ها برای آن ها صورت بپذیرد. به طور معمول این معاینات هر سال برای شاغلین انجام می ‌شوند تا اطمینان لازم از سلامت آن ها حاصل شود.

بیشتر بخوانید:میزان هزینه طب کار به چه عواملی بستگی دارد؟

  • معاینات بازگشت به کار

از دیگر فعالیت هایی که در رسته طب کار انجام می‌ شود معاینات مربوط به بازگشت به ‌کار است. کارگران و شاغلینی که در در دوران خدمت خود دچار بیماری شده اند و سپس قصد برگشت به کار را دارند لازم است این معاینات را انجام دهند و اگر تاییدیه های لازم را از لحاظ سلامت جسمانی و روحی خود دریافت نمودند می توانند به کار خود ادامه دهند.

متخصصین طب کار
متخصصین طب کار

طب کار چه مزیت هایی دارد؟

انجام خدمات رسانی طب‌ کار‌ دارای مزایای مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه خدمات طب‌ مخصوص ‌کار باعث می شود سازمان ها بتوانند از نیروهای سالم و دارای آمادگی جسمانی مطلوب جهت انجام ‌کار بهره ببرند. معاینات‌ طب‌ کار‌ در واقع یک نوع پیشگیری از به وجود آمدن  یا پیشرفت بیماری محسوب می شود و به همین دلیل به عنوان مهم ترین مرحله برای انجام مقدمات استخدامی محسوب می گردد.
  • انجام این معاینات باعث می شود کارمندان و کارگران بتوانند از لحاظ جسمی و روانی در سلامت کامل بوده و به ‌کار خود بپردازند و در هنگام بازنشستگی با بدنی سالم به زندگی خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:مزیت های انجام آزمایش طب کار برای افراد و سازمانها

  • فعالیت های طب‌ کار‌ سبب جلوگیری از گسترش بیماری های مسری شده و به این ترتیب از بیمار شدن تعداد زیادی از افراد شاغل و سایر مردم جلوگیری می نماید.
  • کارفرمایانی که برای کارمندان و کارگران خود از خدمات و قوانین طب کار استفاده می کنند می ‌توانند حس اعتماد و وفاداری را در میان آن ها بر انگیخته و به این ترتیب افراد با انگیزه تری را در کنار خود داشته باشند. این تعامل باعث می شود بازدهی ‌کار تا حد زیادی افزایش پیدا کند و افراد با انرژی و اشتیاق بیشتری مسیر رسیدن به اهداف سازمان را طی کنند.
  • سازمان هایی که طب کار در آن ها به صورت اصولی اجرا می شود مانع از به وجود آمدن بیماری در کارمندان خود می شوند و به این ترتیب دریافت مرخصی های استعلاجی بلند مدت و نقص ‌کار به شدت کاهش می یابد.
هدف نهایی طب کار
هدف نهایی طب کار

وظایفی که برعهده پزشکان طب کار است

افرادی که در حیطه طب کار تحصیل کرده اند و دوره های مختلفی را گذرانده ‌اند موفق به دریافت مدرک دکتر طب کار می شوند و می توانند در مراکز آزمایشگاهی مختلف فعالیت های خدمت رسانی به سازمان های گوناگون را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:آزمایش طب کار؛ چه مواردی بررسی می شود؟

از جمله وظایفی که برای یک پزشک طب کار تعریف شده است می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی دقیق محل ‌کار و ارائه لیستی از اقدامات لازم در جهت به وجود آمدن ایمنی و بهداشت
  • اجرای دقیق انواع معاینات ضروری مانند بینایی و شنوایی سنجی یا معاینات مخصوص تنفس و ضربان قلب برای تمام کارکنان
  • ارائه راهکارهای مفید به کارفرمایان در جهت کاهندگی صدمات شغلی و در نتیجه کم شدن هزینه های بیمه‌ای
  • یاری رساندن به کارمندان در جهت ایجاد سازگاری با شغل جدید
  • تکرار معاینات لازم در بازه های زمانی مشخص شده و مداومت در انجام آن ها در جهت حفظ سلامت کارکنان
  • ارائه راهنمایی های لازم به کارفرما و کارمند برای مسائل مربوط به بازنشستگی و ترک ‌کار
  • ارائه نامه های ارجاع برای کارکنان جهت مراجعه به پزشکان متخصص دیگر
  • تعیین میزان و نوع آسیب های وارد شده به کارکنان برای دریافت غرامت
خدمات طب کار
خدمات طب کار

سخن پایانی

خدماتی که تحت عنوان فعالیت طب کار به کارفرما و کارکنان ارائه می شود در تمام موسسات و مراکز اداری قابل انجام است و هدف از به وجود آمدن این گروه ‌کاری حفظ سلامت افراد و جامعه است. یکی از حرفه ای ترین مراکز خدمات رسانی در زمینه طب کار، شرکت آنی آزما است که با داشتن تجربه کافی در زمینه انجام معاینات مختلف توانسته است رضایت مشتریان خود را به خوبی جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.