تشخیص به موقع بیماری دیابت‎ ‎‏ از طریق سنجش میزان ‏fbs‏ در آزمایش

fbs در آزمایش

دیابت جزو رایج ترین بیماری هایی است که افراد را در سنین مختلف درگیر می کند. در بیماران دیابتی، میزان قند خون به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا می کند. پزشکان برای تشخیص ابتلای فرد به دیابت، میزان fbs در آزمایش  را بررسی می کنند. با بررسی میزان fbs سطح نرمال یا غیرطبیعی قندخون مشخص می شود. در این مطلب، اطلاعات جامعی درباره آزمایش قند خون یا fbs در اختیار شما قرار می دهیم.

fbs‏ در آزمایش خون

افزایش غیرطبیعی گلوکز در خون باعث می شود که احتمال ابتلای شما به بیماری دیابت افزایش پیدا کند. اگر بیماری دیابت به موقع تشخیص داده نشود، احتمال مرگ یا اِغماء بیمار وجود دارد. پس حتماً باید به موقع بیماری دیابت از طریق بررسی سطح  fbs در آزمایش تشخیص داده شود. از علائم بیماری دیابت می توان به تکرر ادرار، احساس ضعف، تاری دید، تشنگی زیاد و کاهش ظرفیت حافظه اشاره کرد.

 کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی به گلوکز تبدیل می شوند. زمانی که بدن قادر به استفاده از گلوکز نیست، سطح گلوکز در خون افزایش پیدا می کند. افزایش سطح گلوکز نیز  ممکن است منجر به بروز دیابت شود. تشخیص به موقع دیابت بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم درمان می تواند باعث مرگ فرد شود.

 پس از تشخیص دیابت، برای درمان باید باید تحت نظر باشید تا میزان گلوکز خون تنظیم شود. کنترل بیماری دیابت احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل می رساند. بررسی قند خون ناشتا و fbs در آزمایش در فواصل منظم، اثربخشی درمان را نشان می دهد.

Fbs، میزان قند یا گلوکز موجود در خون را نشان می دهد. انواع دیابت با آزمایش fbs تشخیص داده می شوند. به منظور انجام این آزمایش از شما نمونه خون گرفته می شود. همچنین، برای انجام آزمایش قندخون باید ناشتا باشید. با بررسی به موقع سطح fbs در آزمایش خون، بیماری دیابت زودتر تشخیص داده شده و درمان راحت تر انجام می شود.

بیشتر بخوانید:هر آنچه که لازم است در مورد آزمایش قند خون بدانید

بیماری دیابت؛ علائم افزایش و کاهش قند خون

گاهی اوقات، برخی از بیماری ها مانند پیش دیابت، دیابت نوع 2 و نوع 1 ممکن است در ابتدا هیچ علامتی نشان ندهند. برای اطمینان از اینکه این بیماری ها از همان ابتدا تشخیص داده شوند،  FBS یا آزمایش قندخون ناشتا توسط پزشک توصیه می شود. بررسی سطح fbs در آزمایش به منظور اندازه گیری گلوکز خون انجام می شود. در مورد خانم های باردار، آزمایش fbs تعیین می کند که آیا هورمون بارداری باعث دیابت شده است یا خیر.

اگر سطح قندخون و میزان fbs در آزمایش از سطح نرمال کمتر یا بیشتر باشد، افراد علائمی را تجربه خواهند کرد. افزایش و کاهش غیرطبیعی قندخون می تواند باعث مرگ و اِغماء نیز شود.

محدوده  ‎ fbs‏در آزمایش
محدوده  ‎ fbs‏در آزمایش

افراد دارای سطح قند خون پایین ممکن است که علائمی مانند لرزیدن و تعریق، مشکل در تمرکز، کمبود انرژی، رنگ پریدگی، خستگی، سردرد یا درد عضلانی، ضربان قلب سریع یا نامنظم و ضعف را تجربه کنند. با پایین بودن ‏fbs قندخون، احتمال تشنج، از دست دادن هوشیاری، گیجی و اِغماء نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:علائم و روش های درمان دیابت و کنترل قند خون

بالا بودن ‏fbs می تواند باعث تاری دید، سردرد، خستگی، ادرار زیاد، گرسنگی و تشنگی و خستگی شود. افراد دارای قندخون خیلی بالا نیز ممکن است که دچار تشنج شوند یا هوشیاری خود را از دست بدهند. به علاوه، قندخون دائماً بالا باعث بروز بیماری های قلبی نیز می شود. بنابراین، برای جلوگیری از این علائم، بررسی به موقع میزان fbs‏ در آزمایش ‏لازم و ضروری است.

تفسیر آزمایش قندخون
تفسیر آزمایش قندخون

شرایط آزمایش fbs

قبل از آزمایشfbs باید ناشتا بمانید. معمولاً توصیه می شود که 8 الی 12 ساعت پیش از انجام آزمایش fbs از خوردن و نوشیدن اِجتناب کنید. بنابراین، یکی از شرایط آزمایش fbs، ناشتا بودن است. در صورتی که ناشتا نباشید، احتمال خطا در جواب آزمایش وجود دارد. بنابراین، حتماً این شرط را رعایت کنید. آزمایش قند خون ناشتا برای اندازه گیری سطح گلوکز خون موجود در خون انجام می ‏شود.

بیشتر بخوانید:‏آزمایش قند خون در منزل یا FBS در خانه را جدی بگیرید

تفسیر جواب آزمایش ‏fbs

در این بخش، شما را با نحوه تفسیر آزمایش fbs بیشتر آشنا می کنیم. سطح قندخون در آزمایش به صورت بالا، پایین و سالم نشان داده می شود. سطح قند خون ناشتای طبیعی برای افراد بدون دیابت 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر (3.9 تا 5.5 میلی مول در لیتر) است. اگر سطح گلوکز خون ناشتا، 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 تا 6.9 میلی مول در لیتر) باشد، به این معنی است که به بیماری پیش دیابت مبتلا هستید.

افراد مبتلا به پیش دیابت به احتمال زیاد طی بازه زمانی 5 الی 10 سال به بیماری دیابت مبتلا می شوند. بنابراین، در صورتی که محدوده fbs در آزمایش در محدده 100 الی 125 میلی گرم در دسی لیتر قرار دارد، باید برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 اقداماتی را انجام دهید. در صورتی که سطح گلوکز خون ناشتا، 126 میلی گرم در دسی لیتر (7.0 میلی مول در لیتر) یا بیشتر از این مقدار باشد، احتمالاً به بیماری دیابت مبتلا هستید.

آزمایش قندخون در منزل
آزمایش قندخون در منزل

سخن آخر

آزمایش خون ناشتا با ارزیابی سطح گلوکز در خون مشخص می کند که آیا بدن قادر به استفاده یا ذخیره موثر گلوکز است یا خیر. سطح بالای قند در خون و fbs  در آزمایش نشان دهنده دیابت یا مقاومت به انسولین است. این نوع دیابت زمانی رخ می دهد که انسولین تولید نمی شود. البته در دیابت نوع یک، انسولین شاید در مقادیر بسیار کم تولید شود. دیابت نوع 2 هنگامی رخ می دهد که انسولین تولید می شود اما به طور موثر توسط بدن استفاده نمی شود. در هر دو دیابت، سطح قند خون افزایش پیدا می کند.

بنابراین، به منظور پیشگیری و درمان به موقع دیابت، انجام آزمایش fbs یا قندخون لازم و ضروری است. بررسی سطح fbs در آزمایش را می توانید به متخصصین آنی آزما بسپارید. متخصصین آنی آزما بعد از ثبت درخواست شما، برای نمونه گیری در کوتاه ترین زمان ممکن به منزل تان مراجعه می کنند. پس از دریافت خونگیری، نمونه خون برای بررسی دقیق به آزمایشگاه ارسال می شود. پاسخ و نتیجه آزمایش نیز ظرف بازه زمانی کوتاه توسط متخصصین آزمایشگاه آنی آزما آماده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.