انواع زگیل تناسلی چه علائمی دارند؟

انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی است که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. ظاهر انواع زگیل تناسلی می تواند به صورت صاف بوده یا از سطح پوست بیرون بیایند. رنگ آنها ممکن است متفاوت باشد. به طور معمول زگیل تناسلی، یک تا هشت ماه پس از قرار گرفتن در محل نمایان می شود.

زگیل ها ساده ترین علامت HPV تناسلی هستند و معمولا علائم کمی ایجاد می کنند؛ اما گاهی اوقات می توانند بسیار دردناک باشند. در ادامه مطلب برای آشنایی بهتر زگیل تناسلی به تمام سوالات در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

زگیل تناسلی چیست؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ زگیل تناسلی توده ای نرم و گوشتی است که در نواحی تناسلی یا اطراف مقعد تشکیل می شوند. این نوع زگیل ها از عوارض عفونت های مقاربتی هستند که توسط ویروس های کم خطر پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد زگیل در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می شود.

درمانی برای خود HPV وجود ندارد، اما شما می توانید درمان زگیل تناسلی را دریافت کنید. افرادی که به کندیلوم آکومیناتوم یا زگیل تناسلی مبتلا هستند، می توانند شریک جنسی خود را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی درگیر کنند.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون HPV در زنان، ابزاری قدرتمند برای تشخیص و پیشگیری از سرطان

آمار زگیل ‌‌تناسلی در جهان به چه صورت است؟

به طورکلی سالانه حدود 400000 نفر به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. اکثر آنها در اواخر نوجوانی و 20 سالگی به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد. ویروس ایجاد کننده این زگیل ها، HPV، شایع ترین STI است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی به HPV مبتلا هستند که برخی از این نوع ویروس ها منجر به زگیل تناسلی می شوند.

در جهان حدود 200 نوع از ویروس اچ پی وی شناسایی شده اند که به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم می گردند؛ زگیل ها از نوع کم خطر ویروس اچ پی وی هستند. HPV 6 و HPV 11 دو سویه از این بیماری می باشند که باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می شوند.

علائم انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان
علائم انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان

چه عوامل باعث ایجاد زگیل ‌‌‌‌تناسلی در افراد می شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل آنوژنیتال می شوند. زگیل تناسلی یا آنوژنیتال از طریق تماس پوست به پوست در زمان رابطه جنسی گسترش پیدا می کند. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل هایی می شود که در سایر قسمت های بدن رشد می کنند. شما نمی توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا، به زگیل تناسلی مبتلا شوید. زگیل تناسلی معمولا از طریق موارد زیر صورت می گیرد:

  • مقاربت مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن به واژن
  • لمس دستگاه تناسلی مبتلا به زگیل تناسلی
  • انجام رابطه جنسی دهانی توسط فرد دارای HPV یا زگیل تناسلی
  • رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV یا زگیل تناسلی بر روی دهان، لب یا زبان

بیشتر بخوانید: اگر ازمایش hpv مثبت باشد، چه کنیم؟

‌زگیل ‌تناسلی چه علائمی از خود نشان می دهد؟

‌زگیل ها مانند توده های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید و زرد بر روی پوست فرد دیده می شوند. زگیل های تناسلی اغلب به صورت گل کلم دیده خواهند شد؛ اما برخی از آنها صاف هستند و هیچگونه علائمی ندارند. این نوع زگیل ها معمولاً دارای هیچگونه عوارض یا دردی نیستند. گاهی اوقات این نوع بیماری می تواند باعث خونریزی خفیف، احساس سوزش، درد و ناراحتی، خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی فرد شود.

برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند؛ با این حال، معمولاً می توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. در بعضی اوقات زگیل های تناسلی بسیار پیشرفت می کنند که در این صورت به آنها زگیل تناسلی سرطانی می گویند که باید سریعا درمان شوند؛ اما اکثر زگیل های تناسلی کم خطر، هیچگونه علائمی از خود نشان نمی دهند.

 زگیل تناسلی کم خطر
زگیل تناسلی کم خطر

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

پزشک معالج شما می تواند زگیل های تناسلی خارجی را با نگاه کردن به آن ها تشخیص دهد و ممکن است برای تایید، بیوپسی را تجویز کند. تشخیص زگیل های داخلی، چالش برانگیزتر است. اگر عکس زگیل سرطانی باشد، پزشک درخواست آزمایشات بیشتری می کند. اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید؛ زیرا تشخیص دقیق در این بیماری یک امر ضروری برای درمان مناسب است. برای زگیل های داخلی معمولا از آزمایشات زیر استفاده می کنند:

  • معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام دهند. پزشک برای تشخیص دقیق تر روش کولونوسکوپی را برای بررسی به کار می گیرد و بیوپسی را برای واژن و دهانه رحم انجام می دهد.
  • معاینه مقعد: پزشک معالج از دستگاهی به نام آنتوسکوپ برای بررسی داخل مقعد شما برای یافتن زگیل استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل و جامع درباره تست پاپ اسمیر و hpv

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

برخی از انواع زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین بروند، زیرا سیستم ایمنی شما می تواند با عفونتی که باعث آن می شود، مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگتر شوند، تکثیر یابند یا به طور فزاینده ای باعث ناراحتی شما گردند. توجه داشته باشید، زگیل های تناسلی به طور کامل درمان نمی شوند و ممکن است بعد از درمان دوباره این بیماری عود کند.

برای از بین بردن زگیل تناسلی  می توانید از روش های خانگی و شیمیایی استفاده کنید. ممکن است برای اینکه از شر زگیل های تناسلی خلاص شوید، به چندین درمان متفاوت نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید. پزشک شما ممکن است برای درمان زگیل تناسلی از روش های کوتر الکتریکی، لیزر، برش الکتروسرجری حلقه ای، جراحی یا داروهای موضعی استفاده کند.

 زگیل سرطانی
زگیل سرطانی

بیماری های پوستی شبیه به ‌زگیل تناسلی

برخی از بیماری های پوستی مشابه زگیل تناسلی عبارتند از:

  1. MCV :MCV یک عفونت ویروسی پوستی است که توسط ویروس molluscum contagiosum (MCV) ایجاد می شود. این بیماری با برجستگی های کوچک، گوشتی یا صورتی روی پوست مشخص می گردد. بر خلاف زگیل تناسلی، ضایعات مولوسکوم کونتاژیوزوم دارای یک فرورفتگی گودی مانند در مرکز هستند.
  2. عفونت ویروس هرپس سیمپلکس: تبخال تناسلی، یک عفونت مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. تفاوت این بیماری با زگیل تناسلی، زخم های تبخال مانند بوده که معمولا دردناک تر هستند و همچنین می توانند علائمی شبیه آنفولانزا در طول شیوع ایجاد کنند.
  3. سیفلیس: سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می شود. بر خلاف زگیل تناسلی، زخم های سیفلیس معمولاً بدون درد هستند و می توانند مورد توجه قرار نگیرند.

کلام آخر

افرادی که از لحاظ جنسی بسیار فعال هستند، در طول عمر خود به یکی از انواع زگیل تناسلی مبتلا می شوند. معمولا زگیل تناسلی کم خطر است و هیچگونه عوارضی برای بیمار به وجود نمی آورد و در اکثر مواقع اگر سیستم دفاعی بدن فرد قوی باشد، این بیماری خود به خود درمان می شوند. برای تشخیص و درمان این نوع بیماری می توانید با مشاورین خدمات مراقبت بهداشتی آنی آزما تماس بگیرید تا شما را در این امر راهنمایی کنند. همچنین ما می توانیم خدمات تشخیصی این بیماری را در منزل ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.