آزمایش تیروئید چیست و چگونه انجام می شود؟

آزمایش تیروئید

‌‌‌‌‌‌پزشکان انجام آزمایش تیروئید را برای بررسی میزان عملکرد غده تیروئید به بیمار پیشنهاد می کنند. تیروئید در واقع غده ای در جلو گردن است. غده تیروئید می تواند هورمون هایی مانند تیروکسین و تری یدوتیرونین را تولید کند. هورمون های تیروئید می توانند میزان انرژی بدن را کنترل کنند.

تیروئید چیست؟

تیرویید را می توان بزرگ ترین غده درون ریز بدن در نظر گرفت. غده تیرویید جزو غدد درون ریزی است که در زیر برجستگی حنجره و جلو گردن قرار گرفته است. غده تیروئید از طریق تولید برخی از هورمون ها روی فرآیندهای متابولیک بدن تأثیر می گذارند. اکثر مشکلات تیروئید در صورت تشخیص و درمان به موقع می توانند به خوبی مدیریت شوند.

تیروئید کم کار باعث آزاد شدن مقدار بسیار کمی T4 و T3 در جریان خون می شود. رایج ترین علت کاهش این دو هورمون در بدن، بیماری هاشیموتو است. در این بیماری، گلبول های سفید و آنتی بادی ها به غده تیروئید حمله می کند. کم کاری تیروئید باعث ایجاد علائمی مانند افزایش وزن، خستگی و کندی متابولیسم بدن می شود. پرکاری تیروئید نیز با علائمی از قبیل تحریک پذیری، کاهش وزن، تپش قلب و ضعف همراه است.

دو هورمون ساخته شده توسط غده تیروئید به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کنند. این هورمون ها می توانند روی سرعت ضربان قلب، تنفس، افزایش یا کاهش وزن و سطح کلسترول تأثیر بگذارند. آزمایش تیروئید می تواند عملکرد غده تیروئید را ارزیابی کند. با انجام این آزمایش‌ می توان بیماری های کم کاری، پرکاری، هاشیموتو، گریوز و سرطان تیروئید را تشخیص داد. پزشکان براری بررسی این بیماری ها در افراد، انجام آزمایش‌ تیروئید را پیشنهاد می کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آزمایش تیروئید و انواع آن

آزمایش تیروئید چیست؟

آیا غده تیرویید شما همانطور که باید کار می کند یا خیر؟ با انجام آزمایش‌ تیروئید‌ می توانید از این موضوع مطلع شوید. تیروئید، غده پروانه ای شکل در گردن است و در قسمت بالای استخوان سینه قرار دارد. هورمون های تولید شده توسط این غده می توانند سیستم های مختلف بدن را کنترل کنند. در کل، اگر علائمی مانند خستگی، بی قراری، تحریک پذیری یا تغییرات وزن غیرقابل توجیه دارید، احتمالاً به آزمایش تیروئید نیاز دارید.
اگر سطح هورمون تیرویید در خون خیلی پایین باشد، غده هیپوفیز مقادیر بیشتری TSH تولید می کند. در صورتی که سطح هورمون تیروئید خیلی بالا باشد، غده هیپوفیز TSH کمی تولید می کند یا اصلاً این هورمون را تولید نمی کند. با اندازه گیری سطح TSH در خون می توانید از عملکرد غده تیروئید مطلع شوید. آزمایش تیروئید می تواند به تشخیص بیماری های زیر کمک کند:

  • کم کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید
  • تیروئیدیت
  • بیماری گریوز
  • بیماری هاشیموتو
آزمایش خون تیروئید
آزمایش خون تیروئید

آزمایش خون تیروئید چگونه انجام می شود؟

آزمایش تیروئید، هورمون ها و آنتی بادی های خاصی را در خون شما اندازه گیری می کند. تعداد زیاد یا خیلی کم این هورمون ها ممکن است به این معنی باشد که شما به بیماری تیروئید مبتلا هستید. از آزمایش تیروئید به منظور بررسی میزان هورمون های زیر در خون استفاده می شود:

  • آزمایش تیروئید TSH:

غده هیپوفیز، هورمون TSH‎ را می سازد. این غده می تواند با تحریک غده تیروئید، میزان تولید هورمون های T3 و T4 را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمایی کلی درباره روش های آزمایش های هورمونی تیروئید+ نحوه انجام آن ها

  • T3 یا T4:

این هورمون ها میزان تری یدوتیرونین و تیروکسین را در خون اندازه گیری می کنند. تیروکسین یکی از مهم ترین هورمون هایی است که توسط غده تیروئید ساخته می شود.

  • آزمایش آنتی ‌بادی تیروئید:

آزمایش آنتی ‌بادی تیروئید می تواند به پزشک در تشخیص بیماری تیروئیدیت هاشیموتو کمک کند. در بیماری خود ایمنی هاشیموتو، حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید صورت می گیرد. تشخیص به موقع این بیماری، امکان درمان به موقع را برای بیماران فراهم می کند. در صورت عدم درمان به موقع بیماری هاشیموتو، متابولیسم بدن به کندی ادامه پیدا می کند و در نهایت منجر به مرگ می شود.

آزمایش در منزل
آزمایش در منزل

اقدامات قبل از انجام آزمایش تیروئید

شما نیاز به انجام کار خاصی قبل از آزمایش تیروئید ندارید. در واقع، لازم نیست که برای انجام این آزمایش ناشتا باشید. متخصصان آنی آزما از شما نمونه خون می گیرند و پاسخ آزمایش را در بازه زمانی کوتاه برای شما ارسال می کنند. البته، اگر پزشک آزمایش‌ خون دیگری را تجویز کرده باشد، احتمالاً باید چند ساعت ناشتا باشید.

بیشتر بخوانید: آزمایش تیروئید مختص چه کسانی است؟

آزمایش تیروئید در منزل

اگر وقت مراجعه حضوری به آزمایشگاه جهت انجام آزمایش‌ در منزل را ندارید به شما آزمایش‌ تیروئید‌ در منزل را پیشنهاد می کنیم. انجام آزمایش تیروئید در منزل را می توانید به متخصصان آنی آزما بسپارید. در آنی آزما، انواع خدمات درمانی از قبیل آزمایش‌‌ تیروئید‌ در منزل به بهترین نحو به بیماران ارائه می شود. با دریافت خدمات در منزل آنی آزما دیگر لازم نیست که زمان اضافی صرف انجام آزمایش به صورت حضوری در آزمایشگاه ها کنید.

آزمایشگاه‌ ها و مراکز درمانی مختلفی در زمینه انجام آزمایش‌‌ خون تیروئید‌ فعالیت می کنند. اما آنی آزما جزو معتبرترین این مراکز است. با دریافت خدمات از این مجموعه دیگر لازم نیست که وقت خود را در آزمایشگاه ها برای انجام تست هدر دهید. صرفه جویی در وقت و هزینه را می توان جزو مزایای انجام تست تیروئید در منزل در نظر گرفت.

متخصصان نمونه گیری آنی آزما، پس از اینکه درخواست آزمایش تیروئید را ثبت کردند، به منزل شما برای انجام تست مراجعه می کنند. انجام نمونه گیری در بازه زمانی کوتاه و به بهترین نحو توسط متخصصین آنی آزما انجام می شود. پاسخ آزمایش‌‌ تیروئید‌ نیز در کوتاه ترین زمان بعد از نمونه گیری و بررسی های لازم توسط متخصصین، برای شما ارسال خواهد شد.

<yoastmark class=

سخن آخر

 تیروئید از طریق ترشح هورمون T4 و T3 می تواند میزان سوخت و ساز بدن را کنترل کند. این هورمون می تواند متابولیسم بدن را تنظیم کند. از طریق انجام آزمایش تیروئید می توانید از بروز علائم ناشی از کاهش یا افزایش هورمون های تیروئید جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که عدم انجام به موقع آزمایش‌ و تشخیص و درمان بیماری های تیروئید‌‌ باعث ایجاد سرطان غده تیروئید می شود. شما می توانید برای تشخیص میزان هورمون های تیروئیدی در بدن، تست تیروئید را انجام دهید. آزمایش تیروئید را می توان در منزل و بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.