همه چیز درباره کراتین در آزمایش خون

کراتین در آزمایش خون

حتما شما هم زمانی که آزمایش خون می دهید با نام کراتین یا کراتینین در جواب آزمایش مواجه شده باشید؛ اما آیا می دانید کراتین در آزمایش خون به چه معنا است؟ نام دیگر این آزمایش تست کراتینین سرم خون می باشد. این آزمایش می تواند سطح کراتینین در خون را به طور دقیق بررسی کند. کراتینین در واقع ماده ای زائد است که در اثر استفاده عضلات از کراتین برای تولید انرژی به وجود می آید. پس از آن کراتینین از طریق خون وارد کلیه ها شده و پس از آن توسط ادرار از بدن خارج می شود. اما اگر کلیه های شما مشکل داشته باشند ممکن است این ماده در آن ها باقی بماند و شما را دچار مشکل کند. در ادامه قصد داریم به بررسی کراتین در آزمایش خون بپردازیم. با ما همراه باشید.

آزمایش خون کراتینین چیست؟

در ابتدای مطلب بهتر است شما را بهتر و بیشتر با آزمایش خون کراتینین و میزان نرمال کراتینین در خون آشنا کنیم. یکی از تست هایی که به شدت به سلامت نگه داشتن کلیه ها کمک می کند، آزمایش کراتین است. این آزمایش به شما نشان می دهد که آیا کراتینین اضافه ای در کلیه شما انباشته شده است یا خیر. همان طور که می دانید وظیفه اصلی کلیه دفع سموم و مواد مضر از بدن است. شما از طریق کراتین در آزمایش خون می فهمید که آیا این اندام کار خود را به خوبی انجام می دهد یا قابلیت انجام وظیفه اش را ندارد.

در واقع اگر کلیه شما به هر علتی دچار مشکل شود، نمی تواند کراتینین و اوره را از بدن خارج کند و ماندن این مواد در کلیه به شدت به ضرر شما خواهد بود. اگر بیماری دیابت یا سنگ کلیه دارید حتما در چکاپ های خود از پزشک بخواهید که میزان کراتینین را نیز مورد بررسی قرار دهد؛ این مسئله به این علت است که این بیماری ها می توانند به میزان زیادی عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهند و آن را با مشکل رو به رو کنند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است در مورد آزمایش کراتینین بدانید

کراتینین چیست و چگونه تولید می شود؟

حال بهتر است شما را بهتر و بیشتر با کراتینین و کراتین در آزمایش خون آشنا کنیم. در واقع برای این که بتوانید به تفسیر آزمایش کراتین بپردازید باید با کراتینین آشنا باشید. کراتینین ماده ای زائد است که برای بدن هیچ فایده ای ندارد. کراتینین به عنوان یک محصول زائد از کراتین به دست می آید. عضلات و ماهیچه ها برای تولید انرژی از کراتین استفاده می کنند و در اثر به کار گیری این ماده و مصرف آن مقداری کراتینین تولید می کنند.

پس از آن کراتینین وارد خون می شود و به کلیه ها می رسد. کراتین در آزمایش خون نشان گر عملکرد کلیه ها است. کلیه ها در این جا وظیفه دارند که کراتینین را از طریق ادرار به بیرون از بدن برسانند؛ اما در صورتی که نتوانند این کار را به خوبی انجام دهند این ماده در کلیه می ماند و روی هم انباشته می شود و موجب ایجاد مشکلات فراوان برای شما خواهد شد.

کراتین در آزمایش خون و نحوه تفسیر آن
کراتین در آزمایش خون و نحوه تفسیر آن

دلایل انجام آزمایش کراتینین

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید این آزمایش را انجام دهید و معنی cr در آزمایش خون چیست. در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که تقریبا تمام افراد در طول زندگیشان ممکن است دچار بیماری های کلیوی شوند. برای این که بتوانید این بیماری ها را تشخیص دهید و سریع تر آن ها را درمان کنید باید از آزمایش کراتینین استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که کراتین در آزمایش خون  برای برخی از افراد که ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی باشند بیشتر تجویز می شود. از جمله مسائلی که احتمال دارد باعث ابتلا افراد به بیماری های کلیوی شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن افراد: معمولا هر چه سن بالاتر باشد خطر ابتلا به بیماری های کلیوی نیز به همان میزان بیشتر خواهد شد.
  • فشار خون بسیار زیاد
  • سابقه خانوادگی: یک یا چند تن از اعضای خانواده‌تان دچار بیماری های کلیوی هستند یا در قدیم این مشکل را داشته اند.

بیشتر بخوانید: انجام آزمایش کراتین برای چه کسانی ضروری است؟

اگر هر یک از این مشکلات را دارید بهتر است سریعا نزد پزشک خود رفته و از او بخواهید کراتین در آزمایش خون  را برای شما تجویز کند و پس از دریافت جواب آزمایش از پزشکتان بپرسید که  میزان نرمال کراتین خون در بزرگسالان چقدر باید باشد.

بهترین روش برای تشخیص میزان کراتینین در خون
بهترین روش برای تشخیص میزان کراتینین در خون

بهترین زمان سنجش کراتین در آزمایش خون

ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی باید کراتین را در آزمایش خونتان اندازه گیری کنید و بهترین زمان چه وقتی است. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به بیماری های کلیوی مبتلا بوده اید یا نارسایی در کلیه دارید بهتر است همواره در چکاپ هایتان از این آزمایش استفاده کنید. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بر اساس وخامت بیماری بهتر است به بررسی کراتین در آزمایش خون بپردازند و تقریبا سالی یک یا دو بار این آزمایش را تکرار کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی کراتین در آزمایش خون و انجام رادیولوژی در منزل

همچنین بیمارانی که مشکل کلیوی دارند باید هم آزمایش ادرار و هم تست خون بدهند تا بتوانند به طور دقیق میزان کراتینین را در کلیه هایشان اندازه گیری کنند. سعی کنید 24 ساعت قبل از انجام این آزمایش از خوردن گوشت اجتناب کنید. البته ناشتا بودن برای این آزمایش الزامی نیست و نیازی نیست که شما برای اندازه گیری کراتین در آزمایش خون ناشتا باشید.

مهم ترین دلایل انجام آزمایش کراتینین
مهم ترین دلایل انجام آزمایش کراتینین

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با آزمایش کراتینین و دلایل انجام آن آشنا کنیم. کراتینین یکی از موادی است که در اثر مصرف کراتین در بدن به وجود می آید و از طریق کلیه ها دفع می شود. اما اگر کلیه ها نتوانند این ماده را دفع کنند ممکن است کراتینین در کلیه انباشته شود و مشکلات زیادی را ایجاد کند. بنابراین بهتر است همواره از طریق بررسی کراتین در آزمایش خون سلامت کلیه هایتان را بررسی کنید. شما می توانید از طریق وب سایت آنی آزما اقدام کنید و این آزمایش را در منزلتان انجام دهید و بدون مشکل جواب آن را به صورت آنلاین دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.