با hb در آزمایش خون آشنا شوید

hb در آزمایش خون

hb در آزمایش خون میزان هموگلوبین خون شما را اندازه گیری می کند. هموگلوبین پروتئینی در گلبول های قرمز خون شما است که اکسیژن را به اندام ها و بافت های بدن می رساند. این پروتئین دی اکسید کربن را از اندام ها و بافت ها به ریه های شما باز می گرداند. اگر آزمایش هموگلوبین نشان داد که سطح هموگلوبین شما کمتر از حد طبیعی است، این معنی را می دهد که تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) پایینی دارید.

کم خونی می تواند علل مختلفی داشته باشد، این مورد می تواند کمبود ویتامین، خونریزی و بیماری های مزمن را شامل شود. اگر آزمایش هموگلوبین سطح بالاتر از حد طبیعی را نشان دهد، می تواند شامل اختلال خونی پلی سیتمی ورا، زندگی در ارتفاعات بالا، سیگار کشیدن و کم آبی بدن باشد.

آزمایش hb (هموگلوبین) خون چیست؟

هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن است که در گلبول های قرمز (RBC) یافت می شود و رنگ قرمز منحصر به فرد را به آنها می دهد. وظیفه اصلی hb حمل اکسیژن از ریه ها به بافت ها و اندام های بدن است. آزمایش هموگلوبین اغلب برای تشخیص کم خونی (به معنای کمبود RBC است که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد) استفاده می شود. در حالی که هموگلوبین را می توان به تنهایی آزمایش کرد، اما اغلب به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون (CBC) که سطح سایر انواع سلول های خونی را نیز اندازه گیری می کند، آزمایش می شود.

hb در آزمایش خون برای تعیین میزان هموگلوبین در خون شما استفاده می شود. این آزمایش اغلب برای تعیین سطح پایین RBC، وضعیتی که به عنوان کم خونی شناخته می شود، استفاده می شود. علاوه بر شناسایی کم خونی، آزمایش هموگلوبین می تواند در تشخیص سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری کبد و کلیه، اختلالات خونی، سوء تغذیه، برخی از انواع سرطان و بیماری های قلبی و ریوی نقش داشته باشد. اگر برای کم خونی یا سایر شرایطی که می تواند بر سطح هموگلوبین تأثیر بگذارد تحت درمان قرار گرفته اید، ممکن است برای بررسی پاسخ شما به درمان و نظارت بر پیشرفت سلامت کلی شما، آزمایش هموگلوبین تجویز شود.

تفاوت میان آزمایش hb و hgb چیست؟

تفاوت اصلی بین hb و hgb این است که هیچ تفاوتی وجود ندارد. هموگلوبین (hb) که به نام هموگلوبین (hgb) نیز شناخته می شود پروتئینی است که در گلبول قرمز وجود دارد. این پروتئین حاوی آهن است و وظیفه اصلی آن انتقال اکسیژن به سلول ها است. از نظر نوشتاری hemoglobin (hbg) در انگلیسی آمریکایی استفاده می شود اما haemoglobin (hb) را در انگلیسی بریتانیایی استفاده می کنند.

آزمایش hb
آزمایش hb

آنها هر دو گونه‌ای از نام ها هستند که به یک سلول داده شده است. hb که به نام hgb نیز شناخته می شود پروتئینی است که در گلبول قرمز وجود دارد. گلبول قرمز به نوبه خود چیزی است که به خون رنگ قرمز می دهد. از این رو، هموگلوبین مستقیماً مسئول رنگ قرمز خون است. نتیجه hb در آزمایش خون، همان میزان hgb در خون است.

نام هموگلوبین به این دلیل است که این پروتئین از هموگلوبین و پروتئین گلوبین تشکیل شده است. هر مولکول هموگلوبین از چهار مولکول هم تشکیل شده است که هر یک از آنها توسط یک زنجیره گلوبین احاطه شده است. این بدان منظور است که در مجموع چهار زنجیره گلوبین در مولکول سلول خونی وجود دارد. همچنین هر یک از چهار اتم آهن هموگلوبین به مرکز هر یک از چهار مولکول این سلول هم اتصال پیدا می کنند.

hb در آزمایش خون چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

آزمایش هموگلوبین، حجم پروتئین هموگلوبین موجود در RBC را اندازه گیری می کند. بر حسب گرم در دسی لیتر خون یا گرم در لیتر خون اندازه گیری می شود. هموگلوبین یکی از اجزای RBC است و به این سلول ها رنگ قرمز متمایز آنها را می دهد. وظیفه اصلی هموگلوبین حمل اکسیژن به سلول های بدن است. همچنین نقشی در انتقال دی اکسید کربن از اندام ها و بافت ها به ریه ها دارد که در آنجا می توان آن را بازدم کرد. هنگامی که در آزمایش به عنوان بخشی از CBC اندازه گیری می شود، سایر اجزای خون ممکن است اندازه گیری شوند از جمله:

  • گلبول های سفید (WBC) که در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند.
  • پلاکت هایی که خون را قادر می سازند در صورت نیاز لخته شود.
  • هماتوکریت، نسبت خونی که از RBC تشکیل شده است.
هموگلوبین خون
هموگلوبین خون

نتیجه hb‌ در آزمایش‌ خون‌ به چه صورت است؟

پزشک شما سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و سایر آزمایش های تشخیصی را هنگام تفسیر نتایج hb در آزمایش خون شما در نظر می گیرد. اگر هموگلوبین شما به عنوان بخشی از CBC اندازه گیری می شود، شمارش RBC و سطح هماتوکریت شما نیز در دسترس خواهد بود.

سطوح پایین هموگلوبین ممکن است منعکس کننده کاهش تولید هموگلوبین بدن، کاهش تولید گلبول های قرمز یا تخریب یا از بین رفتن این گلبول ها باشد. سطوح پایین هموگلوبین با موارد زیر مرتبط است:

  • استفاده از داروهای خاص.
  • نارسایی کمبود آهن.
  • کم خونی زیاد.
  • شامل بیماری کلیوی.
  • شامل بیماری کبد.
  • سرطان.
  • تحت درمان شیمی درمانی.
  • پرتو درمانی.
  • داشتن سوء تغذیه.
  • بیماری مالاریا.
آزمایش هموگلوبین
آزمایش هموگلوبین

افزایش سطح هموگلوبین می تواند به این معنی باشد که بدن گلبول های قرمز زیادی تولید می کند یا حجم مایع بدن کم است (مانند کم آبی). به خاطر داشته باشید که افزایش هموگلوبین، حتی زمانی که نتیجه بیماری های بدن (مانند بیماری های ریوی یا قلبی) باشد، نشانه ای از سلامت ضعیف است. افزایش سطح هموگلوبین با موارد زیر مرتبط است:

  • پلی سیتمی ورا، یک بیماری نادر که باعث می شود مغز استخوان شما تعداد زیادی گلبول قرمز تولید کند.
  • سیگار کشیدن.
  • سرطان کلیه.
  • بیماری مزمن ریه.
  • نارسایی قلبی.
  • زندگی در ارتفاعات بالا.
  • کم آبی بدن.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی hb در آزمایش خون پرداختیم. همچنین در این مقاله به بالا بودن و پایین بودن هموگلوبین پرداختیم و از تفاوت آزمایش hb و hgb هم گفته شد. شایان ذکر است که بالا بودن یا پایین بودن سطح هموگلوبین در خون همیشه به معنای مریضی نیست و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شما همراهان گرامی می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به سایت آنی آزما مراجعه نمایید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه روماتیسم

چکاپ تیروئید سطح ۱

مقالات مرتبط:

از mchc در آزمایش خون چه می دانید؟

sgpt در آزمایش خون چیست و به چه دلیل انجام می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.