درباره RDW در آزمایش خون بیشتر بدانیم

RDW در آزمایش خون

RDW مخفف عبارت Red Cell Distribution Width به معنی وسعت توزیع گلبول‌ های قرمز است. تست RDW بخشی از یک آزمایش خون محسوب می شود که تغییرات اندازه و حجم گلبول های قرمز شما را اندازه گیری می کند. RDW در آزمایش خون معمولاً برای کمک به تشخیص کم خونی، یعنی وضعیتی که در آن گلبول های قرمز خون شما نمی توانند اکسیژن کافی را به بقیه بدن منتقل کنند، استفاده می شود.

 آزمایش RDW اغلب بخشی از شمارش کامل سلول های خون (CBC) است، آزمایشی که به اندازه گیری بخش‌ های مختلف خون شما از جمله گلبول ‌های قرمز می پردازد.  اندازه گلبول های قرمز سالم تقریباً یکسان و از ۲/۶ تا ۲/۸ میکرومتر متغیر است. داشتن گلبول های قرمز خون با اندازه های بسیار متفاوت از یکدیگر (تنوع زیاد) ممکن است نشانه کم خونی باشد.

RDW با تقسیم انحراف معیار حجم گلبول های قرمز بر میانگین حجم گلبول های قرمز (MCV) محاسبه می شود، سپس نتیجه بدست آمده را در ۱۰۰ ضرب می کنند. MCV اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز در نمونه گرفته شده از خون است و انحراف معیار نیز یعنی اندازه گیری تغییر اندازه گلبول های قرمز. بالا بودن RDW در آزمایش خون نشان دهنده تنوع بیشتر در اندازه RBC است، در حالی که مقادیر کمتر RDW نشان دهنده تغییرات کمتری در اندازه آن هاست.

تفاوت بین آزمایش خون RDW و شمارش کامل سلول های خون (CBC) چیست؟

پزشک شما ممکن است آزمایش خون RDW را به عنوان بخشی از یک آزمایش خون گسترده تر به نام شمارش کامل سلول های خون (CBC) تجویز کند. CBC آزمایش خونی است که اطلاعاتی را در مورد قسمت های مختلف خون شما از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها ارائه می دهد.

یک CBC شامل پنلی از آزمایشات به نام شاخص های RBC (گلبول های قرمز) است. شاخص های RBC به طور خاص اطلاعاتی در مورد گلبول های قرمز خون شما ارائه می دهند. آزمایش خون RDW بخشی از همین پنل است.

چه سطوحی در RDW نرمال محسوب می شوند؟

مقادیر RDW در آزمایش خون به صورت درصدی گزارش می شود و محدوده نرمال بین ۵/۱۱% و ۵/۱۴% است. مقدار RDW خارج از این محدوده می تواند نشانه ای از یک بیماری مهم باشد. RDW بالا را می توان در کم خونی های مختلف و سایر اختلالات خونی مشاهده کرد، در حالی که RDW پایین می تواند نشان دهنده یک بیماری مزمن مانند بیماری کبد یا کلیه باشد.

در ضمن این عدد ممکن است بسته به آزمایشگاهی که آزمایش را انجام می دهد متفاوت باشد. در جواب آزمایش شما محدوده طبیعی در نظر گرفته شده در آن آزمایشگاه مشخص می شود تا بتوانید وضعیت خود را با آن چه وضعیت معمولی در نظر گرفته می شود، مقایسه کنید.

آزمایش خون RDW
آزمایش خون RDW

چه بیماری هایی را می توان با استفاده از RDW در آزمایش خون تشخیص داد؟

کم خونی وضعیتی است که بدن گلبول های قرمز یا هموگلوبین کافی تولید نمی کند و منجر به خستگی، ضعف و تنگی نفس می شود. افزایش RDW می تواند یکی از نشانه های کم خونی باشد و این آزمایش به تعیین نوع کم خونی کمک می کند. به عنوان مثال، در کم خونی فقر آهن، گلبول های قرمز کوچک تر می شوند و رنگ دانه های کمتری دارند که منجر به افزایش مقدار RDW خواهد شد.

بالا بودن RDW همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های مزمن کبدی، بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های کلیوی و سرطان باشد. در مقابل، در تالاسمی، یک اختلال خونی ژنتیکی که بر تولید هموگلوبین تأثیر می ‌گذارد، گلبول ‌های قرمز کوچک ‌تر و از نظر اندازه یکنواخت ‌تر هستند که منجر به کاهش مقدار RDW می ‌شود.

کم خونی همولیتیک، نوع دیگری از کم خونی است و زمانی اتفاق می افتد که بدن گلبول های قرمز را سریع تر از آنچه که می تواند تولید کند، از بین می برد. کم خونی همولیتیک می تواند ناشی از اختلالات خود ایمنی، عفونت ها یا برخی داروها باشد. در کم‌ خونی همولیتیک، گلبول ‌های قرمز کوچک‌ تر می‌ شوند که منجر به مقادیر بالاتری از RDW در آزمایش خون خواهد شد.

RDW در آزمایش خون
RDW در آزمایش خون

 RDWهمچنین می تواند در نتیجه سایر اختلالات خونی، مانند کم خونی سلول های داسی شکل و اسفروسیتوز ارثی، که شکل و اندازه RBC را تحت تاثیر قرار می دهند، افزایش یابد.

توجه داشته باشید که تنها افزایش RDW نمی تواند نتیجه یک بیماری خاص باشد و آزمایشات بیشتری هم اغلب برای تایید یک بیماری مورد نیاز است. سایر پارامترهای CBC مانند هموگلوبین، هماتوکریت و MCV می توانند اطلاعات بیشتری را برای تعیین علت افزایش RDW فراهم کنند.

همانطور که گفته شد، کم بودن RDW در آزمایش خون می تواند نشان دهد که گلبول های قرمز عموماً اندازه یکنواختی دارند، که امری طبیعی است. با این حال، کاهش RDW نیز در شرایط خاص، مانند اضافه شدن آهن و تجمع آن در بدن که منجر به افزایش تولید RBC می ‌شود نیز دیده خواهد شد.

پزشکان باید مقادیر RDW را در ارتباط با سایر پارامترهای CBC و یافته ‌های بالینی خود تفسیر کنند تا علت اصلی هر گونه مقادیر غیر طبیعی در آزمایش را تعیین نمایند.

چه زمانی باید آزمایش خون RDW بدهیم؟

پزشک ممکن است در صورت داشتن علائم کم خونی مانند ضعف، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست و سردی دست ها و پاها، RDW در آزمایش خون را به عنوان بخشی از شمارش کامل سلول های خون (CBC) تجویز کند. این آزمایش همچنین ممکن است در صورت داشتن سابقه خانوادگی تالاسمی، کم خونی داسی شکل یا سایر اختلالات خونی ارثی هم تجویز شود.

علاوه بر این، در صورت داشتن یک بیماری مزمن مانند بیماری کرون، دیابت یا HIV/AIDS، کمبود آهن و سایر مواد معدنی در رژیم غذایی، عفونت طولانی مدت یا از دست دادن بیش از حد خون در اثر جراحت یا عمل جراحی نیز ممکن است این آزمایش لازم باشد.

تست RDW
تست RDW

جمع بندی

به طور خلاصه، RDW تغییر اندازه RBC در نمونه خون را اندازه گیری می کند و معمولاً در آزمایشات CBC گنجانده می شود. افزایش RDW می تواند نشان دهنده کم خونی و اختلالات خونی مختلف باشد، در حالی که کاهش RDW را می توان در یک سری از بیماری های مزمن مشاهده کرد. پزشکان باید مقادیر RDW در آزمایش خون را در ارتباط با سایر پارامترهای CBC و یافته های بالینی برای تعیین نتیجه نهایی تفسیر کنید.

 

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه قلب

چکاپ سطح ۳

مقالات مرتبط:

بالا بودن MCV در آزمایش خون چیست؟

bun در آزمایش خون چیست و هدف از انجام آن چه می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.