همه آن چیزی که باید درباره ویروس اچ پی وی بدانید

ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی یکی از ویروس های رایج امروزی است که عده زیادی در سراسر جهان را درگیر خود کرده و همچنان رو به گسترش است. بحث درمان قطعی ویروس اچ پی وی یکی از موارد مهمی است که در این مقاله به آن می پردازیم. این ویروس به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مشهور است و در حال حاضر بیش از 200 نوع از آن کشف شده که برخی از آن ها می توانند، باعث سرطان گردند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم تری از این بیماری را در اختیارتان قرار دهیم.

ویروس اچ پی وی چیست و چگونه به آن مبتلا می شویم؟

ویروس اچ پی وی یک نوع عفونت است که در صورت ابتلا به آن باعث ایجاد زگیل روی پوست و اندام تناسلی می شود. با این حال، بسیاری از مردم دنیا حتی نمی دانند که ممکن است به HPV دچار شده باشند. از طرفی، ثابت شده است که عفونت با ترکیب انواع خاصی از HPV احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: بیماری hpv چه نوع بیماری است؟

عفونت HPV در واقع به طور مداوم پیشرفت می کند و باعث رشد سلول های زگیل می شود. بیش تر افراد زمانی آلوده می شوند که ویروس از طریق تماس پوستی در غشای مخاطی وارد پوست گردد. بنابراین، ساده ترین راه برای ابتلا به ویروس از طریق شریک جنسی و در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و حتی دهانی است. بعد از ابتلا ممکن است به سرعت علائم ظاهر شده یا مخفی باقی بمانند.

نمونه ای از ویروس مخرب HPV تصویر برداری شده
نمونه ای از ویروس مخرب HPV تصویر برداری شده

مهم ترین علائم HPV و انواع راه های انتقال آن چیست؟

حال، سؤال این جاست که علائم اچ پی وی چیست و راه های انتقال آن به چه صورت است؟ در حال حاضر اچ پی وی به دو صورت کم خطر و پرخطر در بین بیماران شایع است. بعضی از افراد به دلیل عفونت های کم خطر اچ پی وی، فقط دچار زگیل می شوند.

از طرفی اگر عفونت پرخطر اچ پی وی سال ها طول بکشد، باعث تغییرات سلولی و بروز علائمی مانند خارش، خونریزی و زگیل های کوچک روی اندام تناسلی یا مقعد خواهد شد. اما اگر این تغییرات سلولی به سرطان تبدیل گردد، وسعت بیماری بیش تر می شود.

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم hpv در مردان که باید بدانید

رابطه جنسی یکی از شایع ترین راه های انتقال این عفونت است که اگر به طور صحیح کنترل نشود، خطرات جبران ناپذیری در طولانی مدت به همراه دارد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که متخصصان، انتقال ویروس پاپیلومای انسانی را در حال حاضر فقط از طریق تماس پوست با پوست می دانند. رابطه دهانی و همچنین رابطه جنسی بدون دخول، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را نیز افزایش می دهد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که علائم HPV در زنان چیست و این ویروس چگونه رشد می کند؟ عفونت یا زگیل تناسلی ایجاد شده در زنان ابتدا بر روی مقعد یا کشاله ران اثر می گذارد و سپس در دراز مدت و با پیش روی آن ها در نواحی داخلی سیستم تناسلی، باعث عفونت دهانه رحم و واژن می گردد.

احساس خارش، سوزش، بوی بد و درد هنگام رابطه جنسی از نشانه های ابتلا به این بیماری است که در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. آزمایش های غربالگری سرطان دهانه رحم می تواند با بررسی تغییرات دهانه رحم، سرطان را تشخیص دهد.

نمایش بهتر علائم ویروس پاپیلومای انسانی
نمایش بهتر علائم ویروس پاپیلومای انسانی

بهترین روش های درمان اچ پی وی و راه های پیشگیری از آن

متخصصان مراقبت های بهداشتی، اچ پی وی ناشی از زگیل تناسلی را می توانند با استفاده از مواد شیمیایی، جراحی لیزر یا کرایوتراپی نیتروژن از بین ببرند. آن ها همچنین می توانند از کرم برای تحریک سیستم ایمنی استفاده کنند تا در برابر HPV مقاومت بیش تری از خود نشان دهد. پس از درمان زگیل، تعیین این که آیا ویروس HPV هنوز در پوست وجود دارد یا خیر و چه مدت در آن جا باقی خواهد ماند، غیرممکن است.

برای درمان اچ پی وی ناشی از سرطان دهانه رحم، اگر نتایج تست پاپ اسمیر نشانه هایی از ناهنجاری سلولی را نشان دهد، پزشک آزمایش کولپوسکوپی (Colposcopy) را برای بررسی دهانه رحم پیشنهاد می کند. از این رو، پزشک برای از بین بردن سلول های آسیب دیده از کرایوسرجری (Cryosurgery)، جراحی لیزر یا تکنیک LEEP استفاده می نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکار برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان و درمان آن

کرایوسرجری با انجماد و جراحی لیزری با سوزاندن یا تبخیر کردن، سلول ها را از بین می برد. تکنیک LEEP (تکنیک برش الکتروجراحی حلقه) روشی است که سلول ها را با استفاده از یک حلقه دیترمیک، استخراج می کند.

در صورت وجود علائم و نشانه های سرطان مقعد و آلت تناسلی، پزشکان تست های تصویر برداری را توصیه می کنند. از این رو، درمان آن می تواند به صورت جراحی لیزر، میکروسرجری، رادیوتراپی و یا شیمی درمانی باشد.

یکی از بهترین راه های پیشگیری از اچ پی وی استفاده صحیح از کاندوم است. کاندوم خطر ابتلا یا انتشار HPV را تا حد زیادی کاهش می دهد، اما به طور کامل از بین نمی برد. از طرفی، مطمئن ترین راه برای جلوگیری از عفونت، نداشتن رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی است. واکسن ها در پیشگیری از سویه های HPV بسیار خوب عمل می کنند.

دریافت به موقع واکسن یکی از بهترین روش های پیشگیری از ویروس HPV
دریافت به موقع واکسن یکی از بهترین روش های پیشگیری از ویروس HPV

سخن پایانی

توجه داشته باشید که قبل از هر گونه رابطه از طریق پوست، حتماً مراقبت های بهداشتی لازم را برای جلوگیری از ایجاد و انتقال آن به فردی دیگر را در نظر بگیرید. پیش از به کارگیری موارد درمانی گفته شده در بحث قبلی، استفاده از داروهای مؤثر توصیه شده توسط پزشک تا حد قابل توجهی می تواند از رشد ویروس اچ پی وی جلوگیری نماید.

مجموعه آنی آزما بهترین خدمات را به کاربران عزیز برای داشتن زندگی بهتر ارائه می دهد. در انتهای صفحه می توانید، نظرات افرادی را که با شرکت ما در این زمینه همکاری داشته اند، مشاهده نمایید. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیش تر و گرفتن مشاوره از طریق درگاه های اعلام شده، با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.