راهنمایی کامل و قدم به قدم درباره جواب آزمایش خون

جواب آزمایش خون

خون می تواند به شما در مورد عملکرد اندام ها، رژیم غذایی، متابولیسم و بیماری خاص اطلاعات مفیدی را بدهد. در مورد درست بودن سبک زندگی شما و عادات خوب یا بد نیز می تواند کمک کننده باشد. به همین خاطر است که پزشکان آزمایش دادن را توصیه می کنند و از جواب آزمایش خون اطلاعات زیادی را می توانید به دست آورید.

پزشکان با تجزیه و تحلیل جواب آزمایش می توانند قبل از این که دیر شود، بسیاری از بیماری ها را تشخیص دهند. گرفتن خون می تواند برای کسانی که هرگز این کار را انجام نداده اند ناخوشایند باشد. احتمالا سوالات زیادی در مورد جواب آزمایش خون و اطلاعات آن دارید. در ادامه به تمام سوالات شما در این مورد پاسخ داده خواهد شد.

روند آزمایش خون به چه شکل است؟

پس از دادن نمونه خون، آن را در یک ظرف قرار می دهند و با نام شما برچسب گذاری می شود. سپس برای آزمایش و تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. آن ها نتایج را به پزشک شما ارسال خواهند کرد. علاوه بر آن می توانید جواب تست خون را شخصا دریافت کرده و به پزشک خود نشان دهید. برخی از آزمایش های خون می توانند در همان روز یا چند روز بعد آماده شوند. برخی دیگر امکان دارد برای چند هفته طول بکشد.

انواع فاکتور های مشخص برای گرفتن نتیجه آزمایش
انواع فاکتور های مشخص برای گرفتن نتیجه آزمایش

اطلاعاتی که می توان از جواب آزمایش خون بدست آورد

دلایل انجام آزمایش خون می تواند متفاوت باشد. در یک آزمایش خون معمولی یا چکاپ ممکن است بررسی کنید که از آزمایش قبلی کدام فاکتور تغییر کرده است. هر کدام از نتایج نهایی تست خون می تواند اطلاعات مختلفی را از وضعیت بدن در اختیار بگذارد.

  • چکاپ:

این آزمایش می تواند کم خونی، سرطان، مشکلات مغز استخوان و کمبود های تغذیه ای و ویتامین ها را تشخیص دهد.

  • آزمایش متابولیک کامل:

این تست برخی از اجزا مهم مانند آلبومین و بیلی روبین را بررسی خواهد کرد. وقتی این اجزای دیگر نامتعادل باشند، ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد. ALP  بیش از حد می تواند نشانه هپاتیت یا سنگ کیسه صفرا باشد.

  • آزمایش چربی و لیپید:

این آزمایش میزان چربی خون شما را اندازه گیری می کند. اگر سطح LDL بالا باشد، نشان دهنده کلسترول بالا و ایجاد بیماری های قلبی در آینده خواهد بود.

ظرف های مشخص برای گرفتن نمونه آزمایش خون
ظرف های مشخص برای گرفتن نمونه آزمایش خون

تحویل نتایج آزمایش خون معمولا چقدر طول می کشد؟

اکثر جواب آزمایش خون های رایج در عرض یک یا دو روز در دسترس خواهد بود. برخی از آزمایش ‌های خون ممکن است بیشتر از این طول بکشد. معمولا در رسیدی که از آزمایشگاه دریافت می کنید، تاریخ تحویل نتیجه تست خون درج شده است. اما برای اطمینان می توانید پس از چند روز تماس گرفته و از تاریخ آن اطمینان کسب کنید.

آزمایشات چکاپ، گلبول های سفید، گلبول های قرمز، پلاکت ها، همچنین هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز را بررسی می کند و هماتوکریت یا نسبت گلبول های قرمز خون را اندازه گیری می کند. نتیجه آزمایش خون معمولاً در عرض 24 ساعت در دسترس شما قرار می گیرد. آزمایش مخصوص لیپید میزان کلسترول بدن را اندازه گیری می کند. این کار شامل لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شود. آزمایشگاه  شما باید در عرض 24 ساعت نتایج آزمایشگاه را تحویل دهد.

آزمایشات تیروئید وجود هورمون تیروئید مانند هورمون محرک تیروئید (TSH) را در خون بررسی می ‌کنند. آزمایشگاه چک می کند که آیا شما دچار پر کاری یا کم کاری تیروئید هستید یا نه. این نتایج باید ظرف یک تا دو روز به دست شما برسند.

چندین نوع تست و جواب آزمایش خون مختلف برای تشخیص وجود احتمالی سرطان وجود دارد. آزمایش خون توصیه شده به نوع سرطان بستگی دارد. برخی از این آزمایش ‌ها می‌توانند کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. مانند انواع خاصی از ایمونوگلوبولین ‌ها و نشانگر های تومور. نتایج این آزمایشات ممکن است چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا در دسترس باشند.

نجوه مشخص کردن نتیجه برای آزمایش پروستات
نجوه مشخص کردن نتیجه برای آزمایش پروستات

جمع بندی

آزمایش هایی که به گرفتن نمونه خون نیاز دارند معمولا دارای حساسیت های زیادی هستند. اگر نمونه ناکافی باشد یا آلوده باشد، یا اگر سلول های خونی به دلایلی قبل از رسیدن به آزمایشگاه از بین رفته باشند، ممکن است نتایج به تعویق بیفتد.  در برخی از آزمایش ‌ها از شما خواسته می شود که برای مدت معینی (معمولاً هشت ساعت) ناشتا باشید اگر ناشتا نیستید، آزمایش ممکن است انجام نشود زیرا غذا خوردن بر نتیجه آزمایش تأثیر می گذارد. پرسنل آزمایشگاه معمولا برای ارسال جواب آزمایش خون با شما تماس می گیرند.

 

خدمات مرتبط:

ثبت درخواست نمونه گیری

تفسیر آزمایش

مقالات مرتبط:

آیا انجام آزمایش خون بدون نسخه پزشک امکان پذیر است؟

دانستنی های مهم درباره ی آزمایش خون چکاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.