بالا بودن MCV در آزمایش خون چیست؟

MCV در آزمایش خون چیست

هنگامی که در آزمایش خون، میانگین حجم بدن شما (MCV) سطوح بالایی را نشان می دهد، به این معنی است که گلبول های قرمز (RBC) شما به طور غیرعادی بزرگ هستند و با عملکرد خون تداخل می کنند. می ‌توانید آزمایش خون CBC را برای آزمایش MCV، جهت کمک به تشخیص شرایط مربوط به تغییرات فیزیکی انجام دهید. در اینجا خواهیم گفت MCV در آزمایش خون چیست؟

MCV در آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون MCV اندازه RBC شما را اندازه گیری می کند تا به تشخیص کم خونی، کمبود فولات، بیماری کبد، کم کاری تیروئید و هیپوکسی مزمن کمک کند. در واقع، گلبول های قرمز مسئول تامین اکسیژن در سلول ها و جمع آوری مواد زائد مانند دی اکسید کربن و حذف آن ها هستند.

تغییر در اندازه متوسط گلبول های قرمز، بر این فرآیند تأثیر می گذارد و آن را به یک شاخص برای کم خونی و بیماری های مرتبط تبدیل می کند. پزشک ممکن است تجویز کند که این آزمایش خون در طول چکاپ سلامتی شما و به عنوان بخشی از شمارش کامل خون (CBC) انجام شود.

اما بهتر است بدانید MCV در آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون MCV اغلب همراه با سایر آزمایش ‌هایی که ویژگی ‌های RBC را تعیین می ‌کنند، مانند موارد زیر انجام می‌شود:

  • میانگین هموگلوبین سلولی (MCH): میزان متوسط هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را حمل می کند) در RBC را اندازه گیری می نماید.
  • میانگین غلظت هموگلوبین سلولی (MCHC): سطح غلظت هموگلوبین را در RBC غربال می کند.
  • توزیع گلبول های قرمز (RDW): اندازه گلبول های قرمز را مقایسه می کند و تفاوت های قابل توجهی را تعیین می نماید.

با بررسی همه این شاخص ها، پزشکان می توانند انواع مختلف کم خونی و سایر شرایط سلامتی را که بر تولید هموگلوبین و اندازه گلبول های قرمز تأثیر می گذارند، تشخیص دهند.

نشانه های تغییر MCV
نشانه های تغییر MCV

زمان مناسب برای انجام MCV در آزمایش خون چیست؟

پزشکان اغلب برای ارزیابی اینکه بدانند علت بالا یا پایین بودن MCV در آزمایش خون چیست، آن را برای بیماران تجویز می کنند. اغلب آزمایش خون MCV را هنگامی که علائم کم خونی، به ویژه کم خونی ماکروسیتیک و میکروسیتیک ظاهر می شود، توصیه می کنند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • خستگی یا ضعف
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • بی حسی و گزگز در اندام ها
  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن اشتها
  • تحریک پذیری

تست MCV چگونه انجام می شود؟

اگر می خواهید بدانید نحوه انجام تست MCV در آزمایش خون چگونه است، باید اشاره کنیم که آزمایش خون MCV نیاز به نمونه خونی دارد که از وریدها گرفته می شود. به همین دلیل است که باید در یک آزمایشگاه مورد اعتماد انجام شود.

برای این تست، هیچ آمادگی خاصی لازم نیست، به خصوص اگر بخشی از آزمایش CBC باشد. در این شرایط، پزشک بسته به هدف آزمایش از شما می خواهد 8 ساعت ناشتا باشید.

MCV در آزمایش خون چیست
MCV در آزمایش خون چیست

داشتن سطوح بالای MCV به چه معناست؟

دریافت سطح بالای MCV (بالاتر از 100 fl) در آزمایش خون، نشان دهنده کم خونی ماکروسیتی است و نشان می دهد که RBC بزرگتر از طبیعی دارید. محدوده طبیعی MCV آزمایش خون از 80 تا 100 فمتولیتر (fl) است.

این موارد هنگامی شناسایی می شود که پزشک برای آن که بداند میزان MCV در آزمایش خون چقدر است آن را انجام می دهد. داشتن سطوح بالای MCV می تواند به دلایل زیر باشد:

کمبود ویتامین B12 یا B9

کمبود ویتامین B12 (کوبالامین) و ویتامین B9 (فولات) باعث تغییر شکل و اندازه در گلبول های قرمز می شود. به هر حال، هر دو ویتامین در تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان نقش دارند. از این نظر، اگر سطح MCV بالایی دارید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که جذب غذاهای غنی از ویتامین های B12 و B9 را افزایش دهید یا طبق توصیه پزشک خود مکمل مصرف کنید.

بالا یا پایین بودن MCV
بالا یا پایین بودن MCV

گاستریت خود ایمنی

آیا می دانید میزان MCV در آزمایش خون چیست و چه بیماری هایی را نشان می دهد؟ گاستریت خود ایمنی یک بیماری مزمن است که با التهاب معده و فوندوس که قسمت فوقانی آن است، مشخص می شود. ایجاد این وضعیت منجر به کمبود فولات و ایجاد ماکرو می شود.

کم کاری تیروئید

هورمون های تیروئید تولید گلبول های قرمز را تحریک می کنند. بنابراین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید (یک غده تیروئید غیرفعال) بر اساس شاخص های متعدد RBC ، از جمله اندازه نامنظم آن به دلیل بلوغ غیر طبیعی، در معرض خطر کم خونی هستند.

شناسایی بیماری کبد در آزمایش MCV

بیماری کبد می تواند ساختار و ترکیب گلبول های قرمز شما را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر بیماری کبدی دارید، به احتمال زیاد رسوب کلسترول در گلبول های قرمز شما افزایش یافته است که اندازه سلول ها را تغییر می دهد. شما باید برای شناسایی این بیماری بدانید که  MCV در آزمایش خون چیست و چه نقشی دارد.

درمان MCV بالا چیست؟

درمان مناسب برای MCV بالا مشخص کردن علت دقیق این وضعیت و سپس رفع آن است. به عنوان مثال، ممکن است تنظیم رژیم غذایی و مکمل ها کافی باشد.

نشانه های MCV بالا
نشانه های MCV بالا

شایع ترین علت MCV بالا

کمبود فولات رایج ترین عامل برای MCV بالا است. حتی بیماری های مرتبط با افزایش MCV به سوء جذب ویتامین B12 و B9 مرتبط است. از این نظر، زمانی که از گنجاندن ویتامین های مذکور در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید، می توانید از داشتن MCV بالا در آزمایش خون خود جلوگیری کنید.

هنگامی که بدانید مسئله میزان بالای MCV در آزمایش خون چیست، می توانید برای درمان اقدام کنید. زمانی که درمان مناسب تنظیم شد، می توانید انتظار داشته باشید که سطوح بالای MCV خود را ظرف 2 تا 4 ماه رفع کنید.

جمع بندی

شما می توانید با آزمایش شمارش کامل خون (CBC) نتایج سریع و دقیق آزمایش ‌MCV‌‌ را دریافت کنید. وقتی نوبت به آزمایش خون می رسد، آزمایشگاه های CBC سطح گلبول های قرمز و سفید خون و همچنین پلاکت ها را اندازه گیری می کنند.

 تفکیک خاص اندازه گیری ها شامل مواردی همچون میانگین حجم جسمی (MCV)، شمارش گلبول های قرمز، شمارش گلبول های سفید، پلاکت ها، هموگلوبین و هماتوکریت است.

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه قلب

تست AMH

مقالات مرتبط:

hct در آزمایش خون چیست و چگونه تفسیر می شود؟

شمارش کامل خون (CBC)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.