آشنایی با تمام دلایل رد شدن در طب کار و جلوگیری از آن ها

دلایل رد شدن در طب کار

برای ورود به بسیاری از مشاغل، نیاز است که سلامت جسمانی متقاضیان استخدام تایید شود و به این منظور آزمایشاتی از کارجویان گرفته می شوند. این آزمایشات که آزمایش طب کار یکی از آن ها است، به منظور بررسی میزان سلامت جسمی افراد انجام می گیرد. گاهی اوقات نیروها در این آزمایشات رد شده یا نتیجه مورد نظر را دریافت نمی کنند. دلایل رد شدن در طب کار، موارد مختلفی هستند که در ادامه این مطلب و ضمن پاسخ به سوالات طب کار، قصد بررسی آن ها را داریم. با ما همراه باشید.

دلایل رد شدن در طب کار

طبق اصل 90 قانون تامین اجتماعی، تمام متقاضیان استخدام در مشاغل مرتبط با این ارگان باید در آزمایشات بدو استخدام شرکت کنند. این آزمایشات وضعیت جسمی و بدنی کارجویان را مشخص می کنند و در اصطلاح طب کار نامیده می شوند.

طبق قوانین طب کار در آزمایشات اولیه، سلامت فرد از جهات مختلفی بررسی می شود که برخی عمومی و برخی با توجه به نوع شغل اختصاصی هستند. نتیجه این آزمایشات و بررسی ها گاهی باعث رد شدن فرد در آزمایشات بدو استخدام می شود. از جمله دلایل رد شدن در طب کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های مزمن

در صورتی که متقاضی استخدام به بیماری های مزمن کلیوی، ریوی یا سطح بالای قند خون و دیابت مبتلا باشد، احتمال رد شدن او در آزمایشات بدو استخدام یا طب کار بسیار زیاد است. به خصوص اگر فرصت شغلی مورد نظر فشاری به اندام های بیمار وارد کند، احتمال رد شدن در آزمایشات و در نتیجه فرصت شغلی، بیشتر می باشد.

بیشتر بخوانید: طب کار چه خدمتی است؟

  • مشکلات فیزیکی

هر گونه مشکل فیزیکی که باعث از دست رفتن توانایی ها و قدرت استفاده از اندام هایی مانند دست یا پا شود؛ باعث رد شدن فرد در این آزمایشات می شود. در مشاغلی که توان جسمی اهمیت زیادی دارد، احتمال رد شدن در طب کار به این دلیل بسیار زیاد است.

انجام آزمایشات تخصصی طب کار توسط پزشک متخصص
انجام آزمایشات تخصصی طب کار توسط پزشک متخصص
  • مشکلات بینایی و شنوایی

در بعضی مشاغل مانند خلبانی، غواصی و غیره، مشکلات بینایی و شنوایی از جمله دلایل رد شدن در طب کار هستند. افرادی با این مشکلات نه تنها در آزمایش طب کار، بلکه در آزمون اولیه مشاغل گفته شده نیز پذیرفته نخواهند شد.

  • اعتیاد

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا اعتیاد هم باعث رد شدن در طب کار می شود و تست اعتیاد طب کار شامل چیست؟ در پاسخ باید گفت که اعتیاد یکی از اصلی ترین دلایل رد شدن در طب کار است. تست اعتیاد در طب کار به منظور اطمینان از اعتیاد یا عدم آن از طریق آزمایش ادرار انجام می شود. نتیجه این تست تنها در صورتی قابل قبول است که در محل کار، واحد سلامت یا مطب پزشک طب کار انجام شود.

  • مشکلات روحی

یکی دیگر از دلایل رد شدن در طب کار، مشکلات روحی و روانی است. مبتلا بودن به بیماری هایی مانند افسردگی شدید، اختلالات روانی و موارد مشابه که عملکرد فرد در محیط کار را تحت تاثیر قرار می دهند، از جمله دلایل رد شدن در این تست هستند.

بیشتر بخوانید: با اهداف و کاربرد طب کار آشنا شوید

نکاتی در رابطه با طب کار

کارجویانی که آزمایش طب کار بخشی از پروسه پذیرش آن ها در شغل مورد نظر است، باید با همه چیز در رابطه با این آزمایش آشنا باشند. این کار در واقع کمک می کند که احتمال رد شدن در آزمایش به حداقل برسد. از جمله نکاتی که در مورد طب کار باید بدانید، موارد زیر را می توان نام برد:

  • داشتن آمادگی جسمانی کافی از طریق انجام فعالیت های ورزشی
  • مشورت با پزشک پیش از انجام آزمایش به خصوص برای مبتلایان به بیماری های مزمن
  • استفاده از تجهیزات درمانی مانند تجهیزات شنوایی یا بینایی به خصوص برای افرادی با شرایط حاد
  • ترک مواد مخدر و عدم استفاده از مواد اعتیاد آور یا دارای مخدر مانند بعضی قرص های لاغری
  • آرامش و برخورداری از سلامت روانی کافی و کامل
آزمایشات طب کار، ضامن سلامتی نیروها
آزمایشات طب کار، ضامن سلامتی نیروها

آیا سیگار کشیدن باعث رد شدن می‌شود؟

همان طور که در دلایل رد شدن در طب کار گفته شد، اعتیاد باعث رد شدن در این آزمایش می شود؛ اما در مورد سیگار به چه صورت است؟ در پاسخ باید گفت که اثر سیگار کشیدن در آزمایش اعتیاد مشخص نمی شود، در نتیجه سیگار به تنهایی عاملی برای رد شدن در طب کار نیست. البته این موضوع به شدت و میزان مصرف سیگار توسط کارجو هم بستگی دارد. افراد وابسته به سیگار که نیکوتین خون آن ها بسیار بالا است، به احتمال زیاد در این آزمایش رد می شوند.

بیشتر بخوانید: دلایل رد شدن در طب کار چیست؟

آزمایش خون طب کار شامل چه مواردی است؟

یکی از آزمایشاتی که در طب کار انجام می شود، آزمایش خون است. این آزمایش تقریبا همان آزمایش خون معمولی است که به منظور شمارش سلول های خونی، کلسترول، قند خون ناشتا، کراتنین و غیره انجام می شود. در این آزمایش علاوه بر موارد گفته شده، سطح قند خون بیمار هم بررسی شده تا در صورت نیاز به اقدام جدی در حوزه دیابت، این کار به موقع انجام شود.

دلایل رد شدن در طب کار؛ مختلف و متنوع
دلایل رد شدن در طب کار؛ مختلف و متنوع

سخن پایانی

رد شدن در آزمایش طب کار دلایل زیادی دارد که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره کردیم. انجام این آزمایشات تاثیر زیادی در ورود حرفه ای تر متقاضیان به فضای کار و عملکرد بهتر آن ها دارد. این آزمایشات امروزه توسط بیشتر مراکز خدمات درمانی در منزل انجام می شوند و برای دریافت نتیجه آن ها حتی نیازی به خروج از خانه نیست. آنی آزما یکی از مراکزی است که با داشتن مجوزهای رسمی و لازم، آزمایشات طب کار را با دقت کامل در منزل انجام می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طب کار و انجام این آزمایشات در خانه، می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را راهنمایی کرده و بهترین خدمات را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.