آزمایش inr و تفسیر آن چیست؟

آزمایش inr

آزمایش pt یا تست inr برای تشخیص مدت زمان لخته شدن خون است تا با کمک آن اختلالات خونی تشخیص داده شود. این آزمایش برای بررسی زمان انعقاد خون ضروری است. معمولا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند، باید حتما این آزمایش را انجام دهند. این چنین آزمایش هایی معمولا باید به صورت مکرر در آزمایشگاه انجام شوند. با این حال شما می توانید آزمایش inr را در منزل خود و با کمک متخصصان سایت آنی آزما انجام دهید که در ادامه به معرفی کامل تر آن می پردازیم.

آزمایش pt و inr چیست؟

زمان دقیق لخته شدن خون از طریق عدد pt و با کیت هایی انجام می شود که از مواد طبیعی یعنی راست روده تهیه می شوند. از آنجایی که این کیت ها در کارخانه ها و با روش های متفاوتی درست می شوند، در نتیجه جواب هر کیت و pt متفاوت است. برای سهولت در تشخیص، از یک عدد ثابت یعنی inr استفاده می شود که به معنای “نسبت نرمال شده بین المللی” است. با این حال در آزمایشات، هر دو عدد inr و pt را درج می کنند تا پزشک بتواند تشخیص دقیق تری داشته باشد.

دلیل انجام آزمایش pt/inr چیست؟

با کمک آزمایش زمان پروترومبین یا pt، مدت گذر فاکتورهای خونی و زمان انعقاد خون بررسی می شود. این تست می تواند به پزشک برای تشخیص اختلالات خونی احتمالی کمک کند. در عین حال افرادی که داروهای رقیق کننده مانند وارفارین را مصرف می کنند، پزشک این آزمایش را برای آنها الزامی می داند. این تست کمک می کند تا دوز و مقدار مصرف دارو مشخص شود. در عین حال اگر فرد دچار خونریزی های شدید لثه، دماغ، عادت ماهانه و حتی کم خونی شدید باشد، پزشک از جواب این تست برای تشخیص مشکل استفاده می نماید.

میزان نرمال آزمایش inr

رنج نرمال pt/ inr برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند با افراد عادی فرق دارد. مدت زمان لخته شدن خون در بدن یک فرد سالم بین 11 تا 13.5 ثانیه است. این مقدار نرمال در جواب آزمایش و برای عدد استاندارد inr باید بین 0.8 تا 1.1 باشد. اما برای افرادی که داروی وارفارین مصرف می کنند، عدد inr بین 2.0 تا 3.0 است که با توجه به نوع دارو می تواند بین 2.5 تا 3.5 نیز قرار بگیرد.

تفسیر آزمایش inr
تفسیر آزمایش inr

بالا بودن inr در آزمایش

مدت زمان لخته شدن خون اگر از حالت عادی کمتر باشد، عدد inr بیشتر می شود. در این صورت فرد ممکن است با خطر خونریزی شدید روبرو شود. در عین حال دلایل اصلی این مشکل می تواند به چند عامل بستگی داشته باشد که به شرح زیر است:

  • مصرف بیش از حد داروهای ضد انعقاد که مانع لخته شدن خون می شوند
  • استفاده همزمان داروهایی مانند آنتی بیوتیک و آسپرین با داروهای ضد انعقاد خون
  • ابتلا به اختلالات خونی
  • نارسایی کبد
  • کاهش ناگهانی ویتامین K در بدن

کم بودن غیرطبیعی آزمایش‌ inr‌

اگر زمان انعقاد خون شما به صورت غیرطبیعی سریع باشد، عدد inr کمتر از حالت طبیعی است. در این حالت فرد در معرض خطر افزایش لخته شدن خون قرار می گیرد. این مشکل معمولا با حد مجاز ویتامین K در بدن رابطه دارد. اگر داروهای مکمل دارای ویتامین K یا مواد غذایی حاوی این ویتامین مثل نخود، چای سبز، جگر و کلم بروکلی را به مقدار زیاد مصرف کنید، در نتیجه خون شما سریع تر از زمان طبیعی لخته می شود.

رابطه انعقاد خون با inr
رابطه انعقاد خون با inr

چگونگی انجام آزمایش inr

این آزمایش با گرفتن خون از ورید دست و با کمک یک سوزن مخصوص آزمایش انجام می شود. شما می توانید چنین آزمایشی را در آزمایشگاه های سراسر کشور انجام دهید. با این حال برای آنکه آزمایش را بدون دردسر و در هر زمان و مکانی که می خواهید انجام دهید، کافیست از آنی آزما کمک بگیرید. برای این کار باید درخواست خود را از طریق تماس تلفنی، وب سایت یا اپلیکیشن آنی آزما ثبت کنید. پس از آن متخصصین آزمایشگاه به منزل شما آمده و آزمایش inr یا هر آزمایش دیگری را برایتان انجام می دهند.

نکات مهم درباره آزمایش pt و inr

متخصصان آزمایشگاهی برای نمونه گیری از شما سوالاتی را می پرسند. این سوالات کمک می کند تا وضعیت شما چک شده و سپس آزمایش انجام شود. این موضوع مهم درباره آزمایش pt نیز صادق است. با شرح وضعیت خود به متخصص آزمایشگاه کمک می کنید تا وضعیت شما را پیش از نمونه گیری بسنجد. همچنین در صورت نیاز این اطلاعات در سامانه ثبت شده و به اطلاع پزشک می رسد، تا نتیجه آزمایش شما به درستی و با سرعت بیشتری تحلیل و بررسی گردد. از جمله موارد مهمی که باید قبل از آزمایش inr توضیح دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر عمدی یا عدم استفاده از داروهای تجویزی پزشک در زمان تعیین شده
  • تغییر زیاد در رژیم غذایی
  • مصرف غذاهای دارای ویتامین K بالا پیش از آزمایش
  • استفاده از داروهای مکمل یا سایر داروها از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها، داروهای گیاهی و مواد معدنی همراه با داروهای ضدانعقاد
  • مصرف الکل یا دخانیات
انجام آزمایش در محل
انجام آزمایش در محل

سخن نهایی

اگر شما داروی وارفارین مصرف می کنید یا دچار خونریزی های شدید شده اید، دکتر از شما می خواهد که آزمایش pt/inr را انجام دهید. در این آزمایش مدت زمان انعقاد خون مشخص می شود که رنج نرمال و غیر نرمال آن را در این محتوا توضیح دادیم. پزشک ممکن است بنابر تشخیص خود، فرد را ملزم به انجام آزمایش به صورت ماهانه کند. در این صورت رفت و آمد به محیط آزمایشگاهی بسیار وقت گیر و اذیت کننده خواهد بود.

در نتیجه شما می توانید آزمایش inr یا سایر آزمایش های خود را در هر مکان و زمانی که بخواهید با کمک سامانه آنی آزما انجام دهید. برای این کار کافیست سایت یا اپلیکیشن آنی آزما را باز کرده و با ثبت آدرس خود، بهترین آزمایشگاه های نزدیک به محل مد نظرتان را بیابید. پس از آن درخواست خود را ثبت نمایید تا متخصصان به محل آمده و آزمایش شما را انجام دهند. نتیجه آزمایش نیز در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان پیامک می شود.

 

خدمات مرتبط:

تفسیر آزمایش

ثبت درخواست نمونه گیری

مقالات مرتبط:

معرفی انواع مدل های آزمایش خون

چرا باید تست های انعقادی خون را انجام دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.