هزینه تست پاپ اسمیر در سال 1402 چقدر است؟

هزینه تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یک تست حیاتی بوده که برای غربالگری سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های مقاربتی طراحی شده است. به زنان 21 تا 65 ساله توصیه می شود که هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات سلول های دهانه رحم که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود را متوجه شوند.  معمولاً هزینه تست پاپ اسمیر در بیمارستان ها و مراکز مختلف بسته به عوامل متعددی متفاوت است.

پس از انجام معاینه لگن، پزشک از یک خراش دهنده یا یک برس با اندازه کوچک برای جمع آوری نمونه کوچکی از سلول های دهانه رحم استفاده می کند. این سلول ها روی یک اسلاید رسوب می کنند و سپس برای تجزیه و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شوند. با این تفاسیر، تست پاپ اسمیر یک آزمایش ساده و سریع است و نتایج آن در عرض دو تا سه هفته آماده می شوند.

این آزمایش هرگونه تغییر سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم، که قسمت پایینی رحم است، بررسی می کند. اگر این تغییرات سلولی درمان نشوند، می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. پس اگر زود تشخیص داده شود، شانس درمان موفقیت آمیز سرطان نسبتاً بالا خواهد بود.

چرا انجام تست پاپ اسمیر ضروری است؟

همانطور که می دانید، پاپ اسمیر یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه است. نتایج طبیعی به این معنی بوده که پزشک هیچ سلول یا تغییر غیرطبیعی را ندیده است. در صورت نتایج غیرطبیعی، پزشک به احتمال زیاد تکرار آزمایش، آزمایش HPV یا کولپوسکوپی و بیوپسی را تجویز می کند.

بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد آزمایش پاپ اسمیر که نمی دانید

آیا مشاهده غیرطبیعی تست پاپ اسمیر بر هزینه آن تاثیر می گذارد؟

آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که بعد از دریافت نتایج غیرطبیعی آزمایش چه می‌شود؟ مرحله بعدی در واقع به عوامل مختلفی مانند سن شما و نوع نتایج غیرعادی بستگی دارد. برخی از گزینه هایی که ممکن است پزشک به شما توصیه کند عبارتند از:

هزینه تست پاپ اسمیر در مراکز مختلف
هزینه تست پاپ اسمیر در مراکز مختلف

تست پاپ اسمیر را تکرار کنید. این بدان معناست که شما باید تست را بعد از یک زمان تعیین شده مجددا انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است پزشک از شما بخواهد که به جای 3 سال، آزمایش پاپ اسمیر را بعد از 1 سال تکرار کنید. لطفاً توجه داشته باشید که انجام مجدد تست پاپ اسمیر بلافاصله پس از آزمایش قبلی توصیه نمی شود زیرا ممکن بوده نتایج یکسانی داشته باشد.

تست HPV:

پزشک همچنین ممکن است پس از دریافت هزینه تست پاپ اسمیر و انجام آن، آزمایش HPV را تجویز کند، به خصوص اگر مشکوک باشد که سلول های غیر طبیعی به دلیل عفونت HPV رخ داده اند.

کولپوسکوپی و بیوپسی:

در کولپوسکوپی، پزشک ناحیه‌ای را که سلول‌ های غیرطبیعی را شناسایی کرده است بزرگ ‌نمایی می ‌کند و سپس تصمیم می‌گ یرد که آیا بیوپسی لازم است یا خیر.

بیوپسی روشی بوده که در آن پزشک برخی از سلول‌ ها یا بافت ‌ها را جمع‌آوری می‌ کند و نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) را که یک وضعیت پیش سرطانی است، بررسی می ‌کند. در صورت وجود، بیوپسی نیز می تواند درجه یا شدت آن را تعیین کند.

آزمایش‌ پاپ‌ اسمیر‌ ضروری برای زنان
آزمایش پاپ اسمیر ضروری برای زنان

چه عواملی بر هزینه تست پاپ اسمیر تأثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی بر هزینه تست PAP Smear تأثیر می گذارد. برخی از مهم ترین عوامل به شرح زیر است:

نوع طرح بیمه:

اگر بیمه پایه هستید، باید حداقل مبلغ را برای انجام این آزمایش بپردازید. با عضویت در برخی از بیمه ها نیز هیچ هزینه ‌ای برای آزمایش پاپ اسمیر پرداخت نخواهید کرد.

تجربه پزشک:

هزینه PAP اسمیر به تجربه پزشکی که آزمایش را انجام می دهد بستگی دارد. هرچه تجربه پزشک بیشتر باشد، آزمایش هزینه بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: پاپ اسمیر چیست و انجام آن چه بیماری را مشخص می کند؟

محل کلینیک:

قیمت تست پاپ اسمیر بر اساس مکان کلینیک متفاوت است. اگر به یک کلینیک گران قیمت یا مجلل مراجعه می کنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

نوع مواد و ابزار مورد استفاده:

تنوع مواد و ابزار مورد استفاده برای انجام آزمایش بر هزینه تست پاپ اسمیر تأثیر می گذارد. هرچه ابزارها پیشرفته تر باشند، این تست گران تر خواهد بود.

نتایج مختلف تست پاپ اسمیر و عوامل موثر بر آن
نتایج مختلف تست پاپ اسمیر و عوامل موثر بر آن

هزینه تست PAP بر حسب انواع چقدر است؟

دو نوع تست پاپ اسمیر وجود دارد که زنان طبق نظر پزشک معالج خود باید انجام دهند:

تست مایع:

این آزمایش برای زنانی که در شش ماه گذشته زایمان کرده اند توصیه می شود. دارای میزان حساسیت 94 درصد و میزان ویژگی 99 درصد است. هزینه تست پاپ اسمیر مایع گران تر از آزمایش پاپ اسمیر معمولی می باشد.

پاپ اسمیر معمولی:

این رایج ترین تست غربالگری سرطان دهانه رحم است. برای خانم هایی که هنوز زایمان نکرده اند توصیه می شود. دارای میزان حساسیت 82 درصد و میزان ویژگی 99 درصد است. قیمت تست پاپ اسمیر معمولی ارزان تر از سایر تست های مشابه محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چیست؟ نحوه انجام آن چگونه است؟

چرا هزینه تست پاپ اسمیر متفاوت است؟

هزینه آزمایش پاپ اسمیر به طور مستقیم تحت تأثیر چندین جنبه است. عوامل مهمی را که بر قیمت کلی پاپ اسمیر تأثیر می گذارد، عبارتند از:

  • هزینه مشاوره
  • تست های تشخیصی پاپ اسمیر
  • نوع جراحی
  • هزینه پذیرش
  • وضعیت پزشکی بیمار
  • سن بیمار
  • نوع بیمارستان
  • نوع اتاق انتخاب شده
  • مکان یا شهر
انجام تست پاپ اسمیر توسط پزشک متخصص
انجام تست پاپ اسمیر توسط پزشک متخصص

سخن پایانی

تست پاپ اسمیر یک غربالگری ساده و سریع دهانه رحم است که تنها چند دقیقه طول می کشد. با قرار دادن اسپکولوم در واژن زن و نمونه برداری از سلول های سطح دهانه رحم، سلول ها برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شوند. تشخیص زودهنگام آن به این معنی است که شانس بیشتری برای درمان خواهید داشت.

هزینه تست پاپ اسمیر که یک آزمایش روتین است و باید هر 3 سال یک بار انجام شود، با توجه با تورم ها و شرایط اقتصادی متفاوت است. این هزینه در بیمارستان های کوچک، بزرگ و فوق تخصصی ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند هزینه مشاوره، تست های تشخیصی، نوع روش و داروهای تجویز شده متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.