علت بالا بودن urea در آزمایش خون چیست

همانطور که از نام آزمایش مشخص است، در تست BUN ، میزان اوره در خون را اندازه گیری می کنند. اوره، یک ماده زائد محسوب می شود که هنگام تجزیه پروتئین ها در بدن ساخته می شود. کلیه ها می توانند با فیلتر کردن از خون، آن را به عنوان مواد زائد، از طریق ادرار به خارج از بدن منتقل کنند. بنابراین، وجود مقداری اوره در خون طبیعی است. بنابراین، علت زیاد بودن urea در آزمایش خون چیست؟ نشانه های بالا بودن اوره در خون، می تواند نشان دهد که کلیه ها به درستی کار نمی کنند. آزمایش BUN را با سایر مواد موجود در خون اندازه گیری می کنند تا بتوانند عملکرد کامل کلیه ها را ارزیابی کنند.

آزمایش BUN

آزمایش BUN، میزان اوره خون شما را اندازه گیری می کند. اما urea چیست؟ اوره به عنوان یک ماده مضر و زائد است که وقتی کبد پروتئین را تجزیه می کند، ساخته می شود. این ماده در خون شما حمل می شود تا توسط کلیه ها فیلتر شده و از طریق ادرار از بدن خارج شود.

پس مزیت تست میزان urea در آزمایش خون چیست؟ اگر کبد سالم نباشد، ممکن است آنطور که باید پروتئین ها را تجزیه نکند. همچنین، در صورتی که کلیه ها سالم نباشند، ممکن است اوره را به درستی فیلتر نکنند. هر یک از این مشکلات می تواند منجر به ذخیره مقادیر بیشتری از اوره در بدن شود.

ارزیابی بالا یا پایین بودن urea در آزمایش خون به پزشک کمک می‌ کند تا ببیند کلیه ‌ها چقدر خوب کار می ‌کنند. این آزمایش ممکن است همراه با سایر آزمایش ها برای کمک به تشخیص اختلال کلیوی یا یافتن اینکه درمان شما برای بیماری کلیوی تا چه حد مؤثر است، استفاده شود.

ارزیابی سلامت کلیه ها
ارزیابی سلامت کلیه ها

ضرورت urea در آزمایش خون چیست؟

اگر پزشک، تصور می کند که شما مشکلات کلیوی دارید، ممکن است برای کمک به تشخیص بیماری به آزمایش BUN نیاز داشته باشید. اما علائم urea در آزمایش خون چیست؟ علائمی که می تواند به معنای مشکلات کلیوی باشد عبارتند از:

  • نیاز به دفع کم و بیش ادرار
  • درد مفاصل یا استخوان
  • گرفتگی عضلات
  • پاهای بی قرار هنگام خوابیدن
  • خستگی
  • خارش
  • تورم در بازوها یا پاها

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، ممکن است در ابتدای بیماری، علائمی نداشته باشند.

بررسی سلامت کلیه ها

 این احتمال وجود دارد که به دلایل دیگری نیاز به تست BUN داشته باشید. بسته به سلامت کلی بدن، ممکن است بخشی از یک بررسی روتین سلامتی و چکاپ کامل، برای اطلاع از نحوه عملکرد کلیه ها در نظر گرفته شود.

اما علت تست urea در آزمایش خون چیست؟ اگر برای عملکرد کلیه به دیالیز یا دارو نیاز داشته باشید، ممکن است این آزمایش را برای بررسی سلامت کلیه های خود قبل از عمل، بعد از عمل یا هر دو انجام دهید. آزمایشات BUN نیز در طول بستری شدن در بیمارستان برای شرایط خاص معمول است.

نتایج آزمایش اوره و علت بیماری در کلیه ها
نتایج آزمایش اوره و علت بیماری در کلیه ها

تست های همراه با آزمایش BUN

همزمان با تست اوره در خون، پزشک احتمالاً سطح کراتینین در خون شما را نیز بررسی می کند. سطح BUN به خودی خود، به تشخیص پزشک در مورد عملکرد کلیه، کمکی نمی کند. اما هنگامی که همراه با سطح کراتینین اندازه گیری می شود، پزشک می تواند نحوه مقایسه این 2 سطح را بررسی کند تا به عملکرد کلیه کمک نماید.

اما مفهوم نتیجه تست urea در آزمایش خون چیست؟ اگر این نسبت بیشتر یا کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نوعی مشکل کلیوی داشته باشید. اگر پزشک شما فکر می ‌کند که ممکن است مشکل کلیوی داشته باشید، آزمایش ‌های خون و ادرار دیگری نیز در نظر می گیرد. همچنین فشار خون را برای مشخص شدن بالا یا پایین بودن urea در آزمایش خون بررسی خواهد کرد.

نتایج آزمایش اوره به چه معناست؟

توجه به این نکته مهم است که نتایج تست می تواند متناسب با جنسیت، سن، سابقه سلامتی و بیماری و موارد دیگر، دارای تفاوت باشد. در صورتی که در پاسخ آزمایش سطح BUN خون در سطح نرمال و بین 7 تا 20 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) باشد، کلیه های شما سالم هستند.

اما اگر بخواهیم بدانیم که سطح خطر urea در آزمایش خون چیست؟ این نکته را باید اضافه کنیم که سطح بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر، ممکن است به پزشک کمکی نکند تا سلامت کلیه را اندازه گیری کند.

یک معیار بهتر، نسبت BUN به کراتینین موجود در خون شما است. به طور معمول، نسبت BUN به کراتینین باید بین 10:1 و 20:1 باشد. اگر کمتر یا بیشتر از آن باشد، ممکن است به این معنی باشد که کلیه ها دارای مشکل هستند.

تعیین سطح BUN در آزمایش خون
تعیین سطح BUN در آزمایش خون

دلایل موثر بر نتایج آزمایش

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند در نتیجه آزمایش خون شما و تعیین سطوح BUN، پایین یا بالا بودن urea در آزمایش خون موثر باشد. اما اگر بخواهیم بدانیم که میزان urea در آزمایش خون چیست؟ باید نمونه گیری خون انجام شود. برای خون گیری از ورید دست یا بازو، از سوزن استفاده می شود.

حتی اگر کلیه های شما سالم باشد، این موارد می توانند تغییراتی را در تست به وجود بیاورند که شامل:

  • یک رژیم غذایی با پروتئین بالا
  • استفاده از استروئید
  • کم آبی بدن
  • جراحات سوختگی
  • سن بالا

از همین روست که سطح BUN را با میزان کراتینین سنجش می کنند و آن را ملاک مطمئنی برای سلامتی کلیه می دانند.

تست میزان اوره در آزمایش خون
تست میزان اوره در آزمایش خون

اما خوب است بدانیم که urea در آزمایش خون چیست؟ آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN) میزان اوره را در نمونه خون اندازه گیری می کند. به طور معمول آزمایش BUN با سطح کراتینین ارزیابی می شود تا به عملکرد کلیه ها را نشان دهد.

بررسی BUN را می توان به طور مستقل آزمایش کرد، اما به طور معمول، این ارزیابی، در یک آزمایش با اندازه گیری های دیگر گنجانده می شود که ارزیابی گسترده تری از وضعیت بدن را ارائه دهد.

خدمات مرتبط:

آزمایش cbc

آزمایش چربی خون

مقالات مرتبط:

bun در آزمایش خون چیست و هدف از انجام آن چه می باشد؟

آزمایشات مربوط به تشخیص عفونت ادراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.