خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل چگونه انجام می گیرد

خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل

در این مقاله خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل را به طور کامل شرح خواهیم داد، لطفا با ما همراه باشید.

شاید تمامی افراد جهان حتی یکبار در طول عمر خود آزمایش های مختلفی را داده اند؛ شاید برای تمامی این افراد سوال پیش آید که عبارت های موجود در برگه آزمایش چه معنا و مفهومی دارند. در برخی از برگه های آزمایش ممکن است اعداد و ارقام بسیار زیادی باشد، در برخی مواقع این اعداد و ارقام باعث نگرانی افراد می شوند. اما باید گفت که این اعداد و ارقام در برخی مواقع معنای خاصی نمی دهند و با عدد نرمال مقایسه می شوند؛ در نتیجه وضعیت بدنی بررسی می گردد.

آشنایی با چگونگی خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل بسیار مهم است و باعث می شود تا از نگرانی افراد کاسته شود. اما برای تشخیص دقیق بهتر است برای خواندن جواب آزمایش حتما به پزشک مراجعه کنید. آزمایش چکاپ یک نوع آزمایش بسیار کامل است که تمامی جوانب در آن سنجیده می شود. هدف این نوع آزمایش اطمینان یافتن از سلامت کامل بدن است.

چرا انجام و خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل اهمیت زیادی دارد؟

انجام آزمایش و خواندن جواب آن بسیار اهمیت دارد؛ همانطور که قبلا گفته شد هدف از انجام این نوع آزمایش شناسایی بیماری هایی است که در مرحله بروز هستند و اگر درمان نشوند ممکن است گسترش یابند. گاهی نیز ممکن است یک بیماری در حال پیشرفت در بدن انسان باشد، در این صورت با انجام دادن آزمایش چکاپ کامل به راحتی بیماری ها تشخیص داده و برای درمان آن ها اقدام های لازم انجام می شود و اینگونه می توان از پیشرفت بیماری در بدن انسان جلوگیری کرد.

برخی از بیماری ها در بدن انسان به صورت پنهان بروز می کنند و ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشند. در این صورت انجام آزمایش چکاپ کامل بسیار ضروری است و می توان بیماری های پنهان را تشخیص داد. خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل توسط افراد عادی نیز امکان پذیر است؛ اما بهتر است برای تشخیص صحیح از پزشک برای جواب آزمایش کمک بگیرید. برخی از افرادی که با علامت ها و اعداد روی برگه آزمایش آشنایی دارند به راحتی می توانند جواب آزمایش را بدانند.

نحوه انجام آزمایش چکاپ کامل
نحوه انجام آزمایش چکاپ کامل

نحوه خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل

بالا بردن اطلاعات درباره خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل بسیار مهم است و فرد می تواند قبل از مراجعه به پزشک تا حدودی به جواب آزمایش چکاپ کامل رسیده باشد. بهتر است اطلاعات خود را در زمینه خواندن جواب آزمایش بالا ببرید، اگر بعد از خواندن جواب آزمایش استدلال های متفاوتی داشتید نباید نگران شوید؛ زیرا ممکن است اشتباه کرده باشید یا میزان طبیعی شاخصه را به صورت دقیق و کامل ندانید.

در این قسمت برخی از شاخصه های موجود در ستون ها و ردیف های برگه آزمایش را ذکر می کنیم، البته ممکن است برخی از آزمایشات ستون ها و ردیف های متفاوتی داشته باشند.

  • Test در ستون اول: این ستون آزمایشاتی را که در چکاپ کامل انجام شده است را نشان می دهد.
  • Result در ستون دوم: در این ستون در مقابل آزمایشاتی که در ستون اول قرار دارند، اعدادی ثبت می شود که در واقع امتیاز آزمایشات محسوب می شوند.
  • UNIT در ستون سوم: در ستون واحد اندازه گیری هر آزمایش ثبت خواهد شد.
  • Normal range در ستون چهارم: مقدار استاندارد شاخصه در این ستون مشخص می گردد.
چگونگی خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل
چگونگی خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل

معنی علامت ها در خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل

عددها و علامت هایی که در آزمایش چکاپ کامل وجود دارند، هر یک دارای معانی و تعاریف خاصی هستند که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

L

اگر نتیجه آزمایش کمتر از میزان طبیعی بوده و به صورت نرمال باشد، آن را با حرف L نشان می دهیم.

F

اگر نتیجه آزمایش با این حرف نمایش داده شود، نشان دهنده نتایج پر خطر است. این حرف یک هشدار است تا بیمار تا زمان شروع درمان بیماری از خود مراقبت نماید که دچار مشکل جدی نشود.

H

زمانی که جواب آزمایش چکاپ کامل از مقدار طبیعی آن بیشتر باشد، با این حرف آن را نشان می دهند.

Negative

زمانی که این کلمه در آزمایش چکاپ کامل وجود داشته باشد، به معنای منفی تلقی خواهد شد و می تواند خبر خوبی باشد که افراد مطمئن شوند تا هیچگونه بیماری ندارند و جواب آزمایش منفی است.

Positive

این کلمه در آزمایش چکاپ کامل به معنای مثبت است و خبر از وجود بیماری در بدن انسان می دهد.

دوره های زمانی آزمایش چکاپ کامل

شاید بیشتر افراد فکر کنند که با یک بار انجام آزمایش چکاپ دیگر نیاز نیست این آزمایش انجام شود، در صورتی که چنین نیست و در هر زمانی ممکن است بیماری های مختلفی در بدن انسان رشد نماید. ممکن است برخی از بیماری ها خیلی سریع رشد نمایند و بروز پیدا کنند در این صورت فرد باید آزمایش چکاپ را انجام دهد. برخی از بیماری ها نیز پنهان هستند و خیلی دیر خودشان را نشان خواهند داد به همین دلیل انجام آزمایش چکاپ هر چند وقت یک بار لازم است.

اگر آزمایش چکاپ کامل انجام نشود ممکن است بیماری در بدن فرد گسترش یابد و این احتمال وجود دارد که نشود به صورت قطعی بیماری را درمان نمود. اگر آزمایش چکاپ کامل همیشه انجام شود می توان از بسیاری از مشکلات و بیماری ها که بعدها ممکن است فرد را دچار آسیب کنند جلوگیری کرد. حتی اگر فرد به بیماری مبتلا شده باشد، ممکن است پنهان باشد و هیچ علائمی بروز ندهد در این صورت با انجام این آزمایش به راحتی بیماری تشخیص داده می شود و فرد درمان خود را شروع خواهد کرد.

بهتر است در سال ۱ تا ۲ بار آزمایش چکاپ کامل انجام دهید، تا از سلامت و ایمنی بدن خود مطمئن شوید. همه افراد در هر سنی که هستند باید این آزمایشات را انجام دهند.

خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل
خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل

سخن پایانی

آزمایش چکاپ کامل خون یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص بیماری های مختلف است، این آزمایش بسیار ارزان است و نیاز به هزینه زیادی ندارد. با این آزمایش به راحتی می توان بیماری ها را تشخیص داد و در صورت نیاز بیمار می تواند شروع به درمان نماید. نحوه خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل بسیار راحت است و در صورتی که افراد با علامت ها و اعداد آشنایی داشته باشند به راحتی می توانند نتیجه آزمایش را تشخیص دهند، اما بهتر است پزشک نتیجه اصلی را اعلام نماید.

 

خدمات مرتبط:

تفسیر آزمایش

ثبت درخواست نمونه گیری

مقالات مرتبط:

نحوه خواندن آزمایش خون و نکات مهم آن

فاکتورهای موثر بر قیمت آزمایش چکاپ کامل خون را بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.