آزمایش های تشخیص کم کاری و پرکاری غده تیروئید

غده ی تیروئید

تمامی غدد موجود در بدن انسان دارای کارایی خاص خود هستند اما جالب است بدانید که اختلال در عملکرد هر کدام، به صورت غیر مستقیم می تواند بر روی عملکرد غدد دیگر تاثیر بگذارد. در این میان غده ی تیروئید به عنوان یکی از غددی شناخته شده است که از طریق تولید هورمون های مختلف، بر روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد. همانگونه که می دانید در صورتی که فرآیندهای سوخت و ساز سلولی از حد اعتدال خارج شود، منجر به بروز بیماری چاقی و یا لاغری مفرط خواهد شد. این اختلال در اثر کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید رخ می دهد. به همین دلیل افراد مشکوک به اختلال در عملکرد غده تیروئید، باید در اولین فرصت آزمایش تیروئید را انجام دهند. توجه داشته باشید که کوچکترین مشکل در این غده، منجر به عارضه های خطرناک در بدن می شود. به همین دلیل لازم است سریعا تست های مربوطه را انجام دهید

تمامی غدد موجود در بدن انسان دارای کارایی خاص خود هستند اما جالب است بدانید که اختلال در عملکرد هر کدام، به صورت غیر مستقیم می تواند بر روی عملکرد غدد دیگر تاثیر بگذارد. در این میان غده تیروئید به عنوان یکی از غددی شناخته شده است که از طریق تولید هورمون های مختلف، بر روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد. همانگونه که می دانید در صورتی که فرآیندهای سوخت و ساز سلولی از حد اعتدال خارج شود، منجر به بروز بیماری چاقی و یا لاغری مفرط خواهد شد. این اختلال در اثر کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید رخ می دهد. به همین دلیل افراد مشکوک به اختلال در عملکرد غده تیروئید، باید در اولین فرصت آزمایش تیروئید را انجام دهند. توجه داشته باشید که کوچکترین مشکل در این غده، منجر به عارضه های خطرناک در بدن می شود. به همین دلیل لازم است سریعا تست های مربوطه را انجام دهید

کم کاری و پرکاری غده ی تیروئید و خطرات آنها

غده ی تیروئید در جلوی نای و در زیر حنجره واقع شده است. این غده در تمامی انسان دیده می شود. غده های تیروئید شامل یک سری هورمون ها هستند که متابولیسم بدن را کنترل می کنند. وقتی  تیروئید دچار مشکل می شود نتواند سرعت متابولیسم را کنترل کند.

هورمون های تیروئیدی بر عملکرد بافت چربی ها تاثیر زیادی دارد. در واقع فرایند های تجزیه ی چربی و ساخت چربی را تحریک می کند و موجب کاهش ذخایر چربی در بدن می باشد.

هورمون های تیروئیدی اگر با غلظت کم باشند پروتئین سازی را افزایش می دهند ولی در غلظت بالا میزان تجزیه ی پروتئین ها را افزایش می دهد.

از علائم تیروئید می توان به التهاب گردن، نامیزان بودن ضربان قلب، ریزش مو اشاره کرد. افرادی که علائم ها را در خود می بینند باید حتما تست تیروئید بدهند تا از سالم بودن و یا وجود بیماری تیروئید آگاه بشوند.

یکی از علائمی که  مشکل تیروئید را مشخص می کند کاهش وزن و یا افزایش آن است. اگر فردی به یک باره کاهش وزن را تجربه کند نشان دهنده ی پر کاری تیروئید می باشد. به پرکاری غده ی تیروئید  هایپرتیروئیدیسم می گویند و طی آن اندازه ی غده به 2 تا 3 برابر اندازه ی طبیعی افزایش پیدا می کند همچنین  میزان ترشح هورمون نیز چندین برابر می شود.

علت مهمی که منجر به پرکاری تیروئید می شود بیماری گریوز می باشد. یک بیماری خود ایمنی می باشد که با تولید کردن آنتی بادی ها باعث می شود که غده ی تیروئید رشد پیدا کند.

علائم پرکاری تیروئید کاهش وزن شدید، تحریک پذیری عصبی، کم خوابی، عدم تحمل کردن گرما، بیقراری، تپش قلب و لرزش دست ها می باشد.

کم کاری و پرکاری غده ی تیروئید

تشخیص بیماری تیروئید

در هایپوتیروئیدیسم که همان کم کاری غده ی تیروئید است میزان تولید و ترشح هورمون های تیروئید کاهش پیدا می کند. در این حالت به طور تقریبی فعالیت های سیستم های بدن کاهش پیدا می کند. علت اصلی کم کاری تیرویئد کمبود ید در بدن است.

افزایش وزن یکی از نشانه های این بیماری است. سبزیجاتی همچون شلغم و کلم گواتر زا هستند و خوردن آنها باعث می شود که غده ی تیروئید بزرگ بشود. کندی فعالیت های عضلانی، خواب آلودگی، کاهش ضربان قلب از دیگر علائم شناسایی این بیماری است.

در برخی مواقع با تشخیص پزشک بیمار مجبور می شود جهت بهبود و طی کردن کامل دوره ی درمان جراحی انجام بدهد تا غده از بدن خارج بشود.

تشخیص بیماری تیروئید

آزمایش خون جهت تشخیص بیماری غده ی تیروئید

کسانی که اقدام به آزمایش تیروئید کردند باید قبل از آزمایش از خوردن غذا پرهیز کنند چون آزمایش تیروئید حساس به چربی های خون است. همچنین مصرف شکلات و آدامس نیز باید کنترل شده باشد. بعد از جراحی ساخت هورمون ها کاهش پیدا می کند و یا متوقف می شود. برای همین منظور داروهایی جهت جبران کم کاری غده ی تیروئید تجویز می شود.

پزشک بعد از معاینه اگر مشکوک به بیماری تیروئید بشود با آزمایش خون می تواند به قطعیت برسد. در آزمایش خون میزان TSH بررسی می شود که هورمون های محرک تیروئید را می سنجد.

اگر TSH  در جواب آزمایش بالا نشان دهنده شود نشان دهنده ی کم کاری تیروئید می باشد. و لی اگر TSH پایین باشد نشان دهنده ی بیماری پرکاری تیروئید است و هورمون ها بیش از حد نرمال کار می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.