چرا باید آزمایش غلظت خون بدهیم؟

آزمایش غلظت خون

آزمایش خون باید در زمان های مشخصی برای پی بردن به وضعیت سلامت اندام های بدن، آگاهی از وضعیت کلی بدن یا بررسی و دانستن مشکلات ژنتیکی انجام شود. یکی از این آزمایش های مهم تست غلظت خون نام دارد. بیماری غلظت خون، بیماری است که گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. این افزایش بیش از اندازه گلبول های قرمز، بسیار خطرناک خواهد بود. غلظت خون به این معنا بوده که هموگلوبین خون بالا است. پس پیشنهاد می کنیم حتما آزمایش غلظت خون را انجام دهید.

معرفی انواع غلظت خون

یکی از انواع غلظت خون، پلی سیتمی اولیه است که به دلیل وجود مسائل ذاتی سلول هایی قرمز ایجاد می شوند. این بیماری هنگامی رخ می دهد که به دلیل وجود مشکلاتی در مغز استخوان، سلول های قرمز بیش از اندازه در خون به وجود می آیند.

نوع دیگر پلی سیتمی ثانویه است که به دلیل بالا رفتن طبیعی یا مصنوعی میزان رشد اریتروپویتین ها بروز پیدا کرده و باعث بالا رفتن ایجاد اریترو سیکل ‌ها در جسم می شود. در این وضعیت شمار اریترو سیکل ها می تواند از ۶ تا ۸ میلیون آغاز گردد.

پلی سیتمی مطلق نوع دیگری از غلظت خون به شمار می رود. اگر تشکیل گلبول های قرمز به دلیل مشکلات مغز و استخوان یا مشکلات دیگر، ادامه یابد به این وضعیت پلی سیتمی مطلق می گویند. می توان در آزمایش غلظت خون به تمامی این موارد در صورت ابتلا پی برد.

علائم بیماری غلظت خون

غلظت خون دارای علائمی از جمله ضعیف شدن و احساس خواب آلودگی، داشتن سر درد، احساس خارش در کل بدن، کبود شدن بعضی از نقاط بدن، احساس خستگی، داشتن سرگیجه و سیاه شدن ناگهانی دید، دل درد، درد در مفاصل، احساس خارش بعد از حمام، قرمز شدن بخشی از سطح کف دست یا پا را دارد. آزمایش غلظت خون را باید در هنگام مشاهده حتی یکی از موارد بالا انجام دهید.

غلظت خون چه خطری دارد؟

بیماری غلظت خون اگر به موقع درمان نشود باعث بروز آسیب های جدی خواهد شد. این آسیب ها شامل حمله های قلبی، سکته از نوع مغزی، آمبولی ریه، افزایش سایز کبد و طحال، بالا رفتن فشار خون، زخم شدن معده، استخوان دردهایی که سبب بروز نقرس و سنگ کلیه می گردند، خون دماغ شدن می ‌شوند.

رفع غلظت خون با درمان های خانگی و انجام آزمایش غلظت خون

خوشبختانه بیماری غلظت خون درمان های بسیار زیادی دارد که در این بخش به بررسی این درمان ها می پردازیم. از جمله این درمان ها می توان به سیگار نکشیدن، دوری از آلودگی ها، خوردن مایعات به مقدار زیاد، ورزش کردن به صورت روزانه که از لخته شدن خون پیش گیری می کند، ورزش های پا و مچ پا که بسیار مفید هستند، داشتن برنامه غذایی مناسب، انجام حجامت، اهدا کردن خون و … اشاره کرد. در صورت ابتلا به این بیماری، پزشک معالج با بررسی برگه آزمایش غلظت خون شما شیوه درمان را شرح خواهد داد.

درمان غلظت خون از طریق بررسی آزمایش
درمان غلظت خون از طریق بررسی آزمایش

بهترین زمان برای حجامت کردن فصل بهار است و باید این را بدانید که حجامت برای اشخاص زیر مناسب نخواهد بود.

  • نوزاد کوچک تر از چهار ماه
  • خانم های باردار تا قبل از چهار ماهگی
  • اشخاصی که فشارخون بالا دارند
  • فردی که پلاکت خون پایینی دارد

اشخاصی که غلظت خون دارند و خون اهدا می کنند، این عمل در بهبود آن ها بسیار موثر است. اما این خون، قابل استفاده نخواهد بود و باید آن را بدون استفاده باقی گذاشت. دلیل آن نیز وجود ماده ضد انعقاد در کیسه اهدای خون است. خون فرد بیمار، پس از ورود به کیسه لخته می شود و برای بیماران دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

برای بانوان بهتر است که هر چهار ماه یک بار خون بدهند. همچنین آقایان سه ماه یک بار باید برای انجام این کار اقدام نمایند. یکی دیگر از درمان ها، زالو است. هنگامی که زالو را روی بدن قرار می دهند، کم کم خون را تغذیه می کند. بزاق این موجودات حاوی هیرودین بوده که خون افراد را رقیق می سازد. اما اصلی ترین درمان، انجام آزمایش غلظت خون است. در بخش بعدی به شرح درمان های گیاهی می پردازیم.

چه نوع داروهای گیاهی برای درمان غلظت‌ خون‌ مناسب هستند؟

بعضی از داروهای گیاهی در درمان بیماری غلظت خون موثر خواهند بود. یکی از آن ها، دمنوش زنجبیل است. این دمنوش حاوی اسید سالیسیلیک بوده که خون را رقیق تر از قبل خواهد کرد. از دیگر درمان های گیاهی، چای سبز می باشد. چای سبز علاوه بر کم کردن وزن بدن، خون را نیز رقیق تر می کند.

نتیجه مطلوب در آزمایش غلظت خون با داروی گیاهی
نتیجه مطلوب در آزمایش غلظت خون با داروی گیاهی

از دیگر درمان ها، دمنوش چای کوهی نام دارد. چای کوهی گیاهی است که به فراوانی یافت می شود. همچنین هزینه کمی نیز خواهد داشت. این چای، خون را رقیق می کند. تنها کافی است تا دو قاشق از آن را دم کرده و هر روز بنوشید؛ سپس تأثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

دمنوش دارچین از دیگر درمان های خانگی به شمار می رود. دارچین با داشتن کوکارین، باعث جلوگیری از غلظت خون می شود. باید هر روز مقداری از آن را مصرف کنید تا خون شما را رقیق تر سازد. نتیجه مصرف این دمنوش را در آزمایش غلظت خون شاهد خواهید بود. دمنوش آویشن و عناب، از دیگر درمان های خانگی غلظت خون به حساب می آیند. نوشیدن این دمنوش ها در هر روز، سبب رقیق تر شدن خون می گردد.

از دیگر دمنوش های موثر برای درمان غلظت خون، دمنوش گیلاس است. این دمنوش با داشتن سالیسیلات در رقیق کردن خون افراد مؤثر خواهد بود. چند عدد گیلاس را به همراه برگ آن دم کنید. سپس بیست دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید. هر روز این کار را انجام دهید تا تأثیر آن را مشاهده نمایید.

دمنوش گیاهی دیگری که برای درمان غلظت خون استفاده می شود، دمنوش توت نام دارد. سالیسیلات موجود در این دمنوش، برای رقیق کردن خون مناسب است. اگر توت در دسترس شما نبود، توت خشک هم گزینه مناسبی خواهد بود. به این ترتیب با هزینه ای کم غلظت خون خود را درمان خواهید کرد و می توانید نتیجه نهایی را در آزمایش غلظت خون مشاهده کنید. از دیگر دمنوش ها می توان به دمنوش کاسنی، شوید، نعنا، زردچوبه، گل مینا، چای ریبوس، مرزنجوش اشاره کرد.

گیاهان دارویی برای بهبود بیماری غلظت خون
گیاهان دارویی برای بهبود بیماری غلظت خون

علاوه بر آن چای ترش نیز در کاهش غلظت خون بسیار مؤثر واقع می گردد. با نوشیدن روزانه این چای، شاهد بهبود غلظت خون خود خواهید بود.

جمع بندی

غلظت خون بیماری است که سبب زیاد شدن گلبول های قرمز خون می گردد و باعث آسیب دیدن فرد می شود. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش غلظت خون می توان دریافت که به این بیماری مبتلا هستیم یا خیر. افراد مبتلا به این بیماری، باید از برنامه غذایی ویژه ای پیروی نمایند.

یکی از موثرترین راه های کاهش غلظت خون، اهدای خون است که شرایط آن برای بانوان و آقایان متفاوت خواهد بود. علاوه بر آن دمنوش های گیاهی از جمله دمنوش دارچین، دمنوش توت و … نیز در درمان این بیماری موثر واقع خواهند شد. با نوشیدن این داروهای گیاهی، می توانید در زمانی کم غلظت خون خود را کاهش دهید.

 

خدمات مرتبط:

آزمایش cbc

آزمایش چربی خون

مقالات مرتبط:

چه عواملی باعث غلظت خون می شوند و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

انواع آزمایش خون برای تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.