پاپ اسمیر چیست و انجام آن چه بیماری را مشخص می کند؟

پاپ اسمیر

آیا می دانید که تست پاپ اسمیر برای خانم ها جزو آزمایشات ضروری محسوب می شود؟ تست پاپ اسمیر جزو انواع تست های ساده غربالگری است که به منظور تشخیص مشکلاتی از قبیل سرطان دهانه رحم انجام می شود. آیا به وضوح می دانید که پاپ اسمیر چیست؟ در این مطلب به سوالات شما درباره آزمایش پاپ اسمیر پاسخ خواهیم داد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر به منظور تشخیص مشکلات مربوط به رحم انجام می شود. پاپ اسمیر از طریق معاینه لگنی و با استفاده از دستگاه مخصوص تشخیص داده می شود. تست پاپ اسمیر به طور معمولا باید هر 3 سال یکبار صورت بگیرد. معمولاً خانم های بالای 21 سال به انجام پاپ اسمیر احتیاج دارند. افراد بالای 65 سال نیز به  تست پاپ اسمیر نیاز نخواهند داشت. لازم به ذکر است که پس از پاپ اسمیر، احتمال بروز خونریزی در ناحیه واژن وجود دارد.

در این بخش به طور کامل به شما توضیح می دهیم که تست پاپ اسمیر چیست. تست پاپ اسمیر که به عنوان تست پاپ نیز شناخته می شود، روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان است. آزمایش پاپ اسمیر شامل جمع آوری سلول ها از دهانه و بخش انتهایی رحم است. تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر در تسریع پروسه درمان نقش موثری دارد. آزمایش پاپ اسمیر می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم را تشخیص دهد که نشان دهنده احتمال ایجاد سرطان در آینده هستند. تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین اقدام برای جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم است.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چیست؟ نحوه انجام آن چگونه است؟

علائم نیاز به انجام تست پاپ اسمیر

در صورتی که علائم زیر را تجربه کرده اید باید هر چه زودتر نسبت به انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید. شاید برای شما نیز جای سوال است که علائم پاپ اسمیر چیست؟ از علائم نیاز به انجام تست پاپ اسمیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لکه بینی و خونریزی
  • ترشح غیرطبیعی واژن
  • درد بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی در واژن پس از رابطه جنسی

 نحوه آماده شدن برای انجام تست پاپ اسمیر

کارهایی که روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر انجام دهید، روی نتیجه آزمایش تاثیر می گذارند. به منظور دقیق بودن این آزمایش باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تا دو روز قبل از تست نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • از مصرف قرص ضدبارداری و تامپون خودداری کنید.
  • حداقل 5 روز پس از قاعدگی سراغ انجام تست پاپ اسمیر بروید.

چه افرادی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

پزشکان به بیماران بین بازه سنی 21 الی 65 سال توصیه می کنند که آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. خانم ها پس از اینکه متوجه شدند که پاپ اسمیر چیست، باید با توجه به میزان سن و تعداد رابطه جنسی آزمایش پاپ اسمیر را به صورت سالیانه یا چند سال یکبار انجام دهند. در کل، افراد زیر باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند:

  • خانم های مبتلا به hpv
  • افراد دارای سرطان دهانه رحم
  • افراد دارای سیستم ایمنی خیلی ضعیف
  • خانم های دارای سابقه مصرف سیگار
دلایل نیاز به انجام تست پاپ اسمیر
دلایل نیاز به انجام تست پاپ اسمیر

هر چند وقت یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد؟

خانم ها باید بدانند که پاپ اسمیر چیست و باید هر چند وقت یکبار این آزمایش را انجام دهند. آزمایش پاپ اسمیر را باید هر 3 الی 5 سال یکبار انجام داد. به طور معمول پیشنهاد می شود که افراد زیر تست پاپ اسمیر را انجام دهند:

  • افراد بین 21 تا 29 سال

خانم های 21 الی 29 سال که رابطه جنسی داشته اند باید هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تست پاپ اسمیر: چرا هر زنی باید این آزمایش را انجام دهد؟

  • خانم های کمتر از 21 سال

خانم های کمتر از 21 سال شاید ندانند که پاپ اسمیر چیست. به طور معمول، خانم های زیر 21 سال که تا به حال رابطه جنسی نداشته اند، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.

  • خانم های بین 30 تا 65 سال

خانم هایی که در بازه سنی بین 30 الی 65 سال قرار دارند، باید هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر و آزمایش hpv را با یکدیگر انجام دهند.

  • افراد بالای 65 سال

اگر سن شما بیشتر از 65 سال است، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارید. اما در صورت لزوم می توانید برای اطلاع از نیاز به انجام این آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

انجام آزمایش پاپ اسمیر
انجام آزمایش پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر چیست؟

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به چند صورت گزارش می شود. در کل، نتیجه تست پاپ اسمیر به شرح زیر است:

  • نتیجه طبیعی و منفی پاپ اسمیر

گاهی اوقات، نتیجه تست پا اسمیر به صورت منفی گزارش می شود. در صورتی که نتیجه تست منفی باشد، نشان دهنده عدم اختلال و تغییر در سلول ها است. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر منفی باشد، تا مدت 3 سال احتیاجی به انجام تست نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

  • نتیجه غیر طبیعی و مثبت پاپ اسمیر

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر مثبت باشد، یعنی فرد دارای سلول های سرطانی است. اگر نتیجه آزمایش غیرطبیعی باشد، تغییراتی در سلول های دهانه رحم دیده می شود که غیرطبیعی هستند. وجود سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم می تواند نشان دهنده سرطان رحم باشد. در صورت مثبت بودن نتیجه تست پاپ اسمیر باید هرچه زودتر برای انجام پروسه درمان اقدام کنید.

  • نتیجه نامشخص

کاهی اوقات، آزمایشگاه به صورت دقیق قادر به تشخیص سلول ها نخواهد بود. در این صورت، پزشک معمولاً انجام آزمایش مجدد را در بازه زمانی شش ماه پیشنهاد می کند.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر چیست؟
نتایج آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

سخن آخر

تست پاپ اسمیر جزو آزمایشاتی است که به منظور نمونه گیری از سلول های موجود در دهانه رحم انجام می شود. این آزمایش در تشخیص سرطان رحم نقش موثری دارد. ما در این مطلب اطلاعات کاربردی به شما ارائه دادیم درباره اینکه تست پاپ اسمیر چیست. پزشکان با انجام تست پاپ اسمیر می توانند پروسه درمان سرطان رحم را تسریع ببخشند. شما می توانید بدون مراجعه حضوری، آزمایش پاپ اسمیر را در منزل انجام دهید. نمونه‌گیری جهت انجام تست پاپ اسمیر توسط متخصصان آنی آزما در کوتاه ترین زمان و در منزل شما انجام می شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.