قیمت آزمایش

هر شخص در طول سال باید یکسری آزمایشات چکاپ را انجام دهد تا از وضعیت سلامتی بدن خود اطمینان حاصل کند. با انجام آزمایش چکاپ پیشگیری از بیماری بسیار آسان خواهد بود. بعضی از آزمایشات عمومی بوده و بعضی دیگر بسته به جنس افراد متفاوت است. مهم ترین تست‌هایی که هر خانمی در طول سال باید انجام دهد، آزمایش چکاپ خانم ها نامیده می‌شود. این آزمایشات به ویژه هنگامی که فرد مشکوک به بیماری خاصی بوده و یا اینکه قبلا به بیماری زنان مبتلا شده باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.مهم‌ترین نکات درباره آزمایش چکاپ خانم ها ، آن است که با انجام بعضی چکاپ­های دوره‌ای می توان از اینگونه بیماری ها پیشگیری کرد.

ضرورت آزمایش چکاپ برای بانوان
ضرورت آزمایش چکاپ برای بانوان

 

آزمایش چکاپ کامل زنان شامل چه آزمایشاتی است ؟

اغلب خانم ها تصورشان از چکاپ تنها آزمایش پاپ اسمیر است که هر چند سال یکبار آن را انجام می دهند ولی در واقع آزمایش پاپ اسمیر تنها یک جز از لیست طولانی چکاپ زنان است. در ادامه انواع آزمایش چکاپ خانم ها را نام می‌بریم.

پاپ اسمیر

توصیه پزشکان برای انجام این آزمایش از سن 21 تا 65 سالگی هرسه سال یکبار است. در این آزمایش سلول ها را با استفاده از برس کوچک از دهانه رحم خارج کرده و بررسی می‌کنند. تغییرات سلولی می‌توانند نشان‌دهنده سرطان دهانه رحم باشند. علاوه بر این جواب آزمایش چکاپ کامل باید بررسی شود.

ضرورت آزمایش پاپ اسمیربرای جلوگیری از سرطان
ضرورت آزمایش پاپ اسمیربرای جلوگیری از سرطان

 

بررسی ریتم عادت ماهانه

چرخه قاعدگی فرایندی هورمونی می باشد که هرماه در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد. این چرخه بانوان را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. بررسی زمان‌بندی این چرخه از جمله ضروریاتی است که گزارشی از سطح سلامت بانوان ارائه می‌دهد. بنابراین این آزمایش نیز جزو آزمایش چکاپ خانم ها محسوب می‌شود.

معاینه لگن

در این آزمایش  پزشک باید از سلامت کلی اندام تناسلی زن اطمینان حاصل کند. در معاینه لگن، واژن، دهانه رحم، راست روده ،تخمدان، رحم و لگن به طور کامل برای هرگونه بیماری بررسی می‌شوند.

بررسی هورمون‌های جنسی

برای این آزمایش لازم است آزمایش خون انجام شود که سطح SHBG که مخفف گلوبولین اتصال کننده هورمون جنسی است، بررسی می­شود.

تشخیص سرطان تخمدان

در معاینه لگن تخمدان‌ها و رحم از نظر اندازه و شکل بررسی می شوند که برخی از سرطان های زنان را تشخیص می دهد.اما تشخیص تومور های اولیه تخمدان با این دسته از آزمایش چکاپ خانم ها، گاهی غیرممکن است.

سلامت بارداری و رحم

اینگونه چکاپ  شامل آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی می شود.قبل از بارداری حتما معاینه عمومی صورت می گیرد تا خطرات بارداری بررسی شود و در زمان بارداری نیز بررسی منظم و نظارت بر رشد جنین به ما برای تشخیص ناهنجاری و ارزیابی سلامت بدن کمک شایانی دارد.

آزمایش ویتامین بدن

یکی از مهم ترین آزمایشات برای زنان بررسی ویتامین ها، سطح آهن و کم خونی است. همانطور که می‌دانید، بدن هر فرد به مقدار معینی ویتامین و مواد ریزمغذی نیاز دارد. کمبود این مواد ضروری باعث ایجاد انواع بیماری‌ها در بدن فرد می‌گردد. برای بررسی کمبود ویتامین، مواد معدنی، سطح آهن و… آزمایش خون انجام می‌شود. پزشک با بررسی لیست آزمایش چکاپ کامل خون می‌تواند از مشکلات بدن فرد مطلع شود.

ماموگرافی

ماموگرافی مهم‌ترین دسته از آزمایش چکاپ خانم ها بوده و برای تشخیص سرطان سینه انجام می­شود. زنان باید از سن 45 سالگی هردو سال یکبار این آزمایش را انجام دهند.

 

 

آزمایش کولونوسکوپی

زنانی که در خطر ابتلا به سرطان روده هستند یا سابقه خانوادگی در این بیماری دارند، باید هر 2 تا 5 سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. در این آزمایش، پزشک با یک وسیله باریک به نام کولونوسکوپ که سر آن یک دوربین کوچک وجود دارد، وضعیت سلامت بیمار را بررسی می‌کند. این وسیله از مقعد وارد روده می شود و داخل روده شخص را روی مانیتور نشان می دهد.

تشخیص زود هنگام سرطان روده با کولونوسکوپی
تشخیص زود هنگام سرطان روده با کولونوسکوپی

 

برای آزمایش چکاپ خانم ها باید به کدام متخصص مراجعه کرد؟

برای چکاپ سالانه مربوط به دیابت، سطح کلسترول و پوکی استخوان می‌توان به دکتر عمومی مراجعه کرد، اما برای چکاپ کامل زنان باید متخصص زنان بررسی لازم را انجام دهند.لازم به ذکر است که برای برخی افراد چکاپ سالانه نیاز باشد و برای برخی دیگر هر 3 یا 5 سال یکبار چکاپ کافی است.

 

قیمت آزمایش چکاپ کامل 1401

هزینه چکاپ بستگی به تعداد آزمایش دارد و همچنین قیمت ماموگرافی و آزمایش پاپ اسمیر به آزمایشگاه و نوع دستگاه بستگی دارد.

 

کلام آخر

در زنان نسبت به مردان شرایط فیزیولوژیک وهورمون های جنسی احتمال بعضی بیماری‌ها مانند بیماری خودایمنی و… را افزایش می دهند.ممکن است برخی بیماری ها در افراد، تا سال ها بدون علامت باشند. بنابراین انجام آزمایش چکاپ خانم ها در تمام سنین توصیه می شود. در این مقاله به مهم‌ترین آزمایشات چکاپ بانوان اشاره کردیم.

خدمات مرتبط:

چکاپ ویژه قلب

چکاپ ویژه کبد

مقالات مرتبط:

آزمایش خون در منزل

کرونا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.