لیست آزمایش چکاپ کامل زنان بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ ها

آزمایش چکاپ کامل زنان شامل تست های ساده اما بسیار مفید برای ارزیابی وضعیت سلامتی آن ها است. این آزمایشات باید به صورت دوره ای به خصوص با افزایش سن انجام شود. برای مثال، تشخیص بیماری هایی که در بدن وجود دارند، اما هنوز خود را نشان نداده اند و ارزیابی میزان برخی از هورمون هایی که برای سلامتی زنان ضروری هستند، با چکاپ امکان پذیر است.

بررسی سلامت زنان با انجام آزمایشات مختلف
بررسی سلامت زنان با انجام آزمایشات مختلف

اکثریت قریب به اتفاق آزمایشات چکاپ کامل زنان توسط متخصص زنان تجویز می ‌شود، با این حال، سایر متخصصان نیز مانند پزشک عمومی، متخصص تغذیه و متخصص قلب،  ممکن است برخی از این آزمایشات را درخواست کنند. بنابراین، دانستن این که کدام معاینات باید سالانه انجام شود به کنترل بیشتر سلامت زنان کمک می کند.

آزمایش خون کامل یا شمارش خون

شمارش خون که به عنوان یک آزمایش خون کامل شناخته می شود، به شما امکان می دهد مقدار، حجم و عملکرد سلول های مختلف تشکیل دهنده خون از جمله گلبول های قرمز (RBC)، لکوسیت ها (گلبول های سفید خون) و پلاکت ها را ارزیابی کنید. این آزمایش از آزمایش چکاپ کامل زنان امکان شناسایی بیماری هایی مانند کم خونی را فراهم می کند.

آزمایش خون یکی از مهم ترین آزمایشات زنان
آزمایش خون یکی از مهم ترین آزمایشات زنان

تشخیص سرطان های دهانه رحم با آزمایش پاپانیکولائو

پاپانیکولائو یک آزمایش پیشگیرانه برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. این تست یکی از مهم ترین تست ها در لیست آزمایش چکاپ کامل زنان است. علاوه بر بازرسی بصری از داخل واژن و دهانه رحم، ترشحات واژن و اطراف دهانه رحم جمع آوری می شود و سرطان به آزمایشگاه ارسال می شود.

با این حال، علاوه بر تشخیص سلول های سرطانی، امکان شناسایی باکتری ها، ویروس ها یا برخی التهابات مزمن در دهانه رحم و همچنین HPV نیز وجود دارد. در واقع می توان گفت که ترشح مداومی که اغلب زنان نمی دانند از کجا می آید، علت آن را می توان با تست پاپ اسمير و پاپانیکولائو تشخیص داد.

غربالگری سرطان سینه با ماموگرافي
غربالگری سرطان سینه با ماموگرافي

سرطان پستان در زنان و ماموگرافی

ماموگرافی یکی از مهم ترین آزمایش چکاپ کامل زنان برای غربالگری سرطان سینه، شایع ترین نئوپلاسم در بین زنان بوده زیرا اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان زیاد است. توصیه رسمی وزارت بهداشت این است که آزمايش سرطان سينه از 50 تا 69 سالگی هر دو سال یکبار انجام شود. از طرفی، زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه یا دارای جهش در ژن‌های BRCA1 یا BRCA2 باید از سن 30 سالگی تحت ماموگرافی سالانه قرار گیرند.

غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال

سنجش تراکم استخوان یک آزمایش غربالگری برای پوکی استخوان است. این آزمایش، معمولاً در زنان بالای 50 سال یا زمانی که یک عامل خطر برای پوکی استخوان وجود دارد، مانند زنانی که برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی با دوز بالا استفاده کرده ‌اند، زنانی که عادت به سیگار کشیدن دارند؛ کسانی که BMI بسیار پایینی دارند، انجام می شود.

اندازه گيري ميزان گلوكز خون با انجام آزمایش چکاپ کامل زنان
اندازه گيري ميزان گلوكز خون با انجام آزمایش چکاپ کامل زنان

اندازه گیری گلوکز خون با تست قند خون ناشتا

این آزمایش شامل اندازه گیری گلوکز خون پس از 8 ساعت ناشتا بودن است که برای بررسی دیابت یا پیش دیابت (مرحله اولیه که در آن هنوز امکان جلوگیری از شروع بیماری وجود دارد) انجام می گیرد و برای زنان میانسال توصیه می شود.

سونوگرافی لگن و ترانس واژینال

این معاینه شامل قرار دادن یک پروب در کانال واژن است که امکان ارزیابی رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را فراهم می کند. در واقع باید گفت که این یک معاینه معمولی نیست و به دلایل مختلف می تواند توسط متخصص زنان درخواست شود.

سونوگرافی لگن و ترانس واژینال برای بررسی هرگونه تغییر یافت شده در معاینه لگنی انجام شده، شناسایی فیبروم ها و تومورها، ارزیابی تخمک گذاری، تایید بارداری و تعیین بهترین زمان برای انجام لقاح در زنانی که تحت درمان برای باردار شدن هستند، توصیه می شود.

سخن پایانی

تاکید بر این نکته ضروری است که برای اینکه بدانید کدام آزمایش چکاپ کامل زنان باید سالانه توسط یک خانم انجام شود، باید به پزشک مراجعه کنید. در این راهنما، لیستی از آزمایشات معمولی و عمومی زنانه آورده شده است اما به این معنا نیست که همه خانم ها باید هر سال همه این آزمایش هاي چكاپ كامل بدن زنان را انجام دهند. بدن هر زن منحصر به فرد است و با توجه به علائمی که در بدن خود مشاهده می کند، نیاز به انجام معاینه دارد.

خدمات مرتبط:

چکاپ سطح 3

چکاپ ویژه هورمونی زنان

مقالات مرتبط:

لیست آزمایش چکاپ کامل برای خانم ها و آقایان

 آشنایی با آزمایش چکاپ کامل بدن

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.