دلایل اهمیت تست اچ پی وی و راه های انجام آزمایش در کوتاه ترین زمان

تست اچ پی وی

ویروس ها عوامل بروز انواع بیماری و مشکلات برای انسان هستند. از آن جایی که ویروس ها برای بقا، ادامه زندگی و تکثیر شدن نیاز به سلول دارند، به سرعت در بدن پخش می شوند و فرد میزبان را آلوده می کنند. ویروس ها از راه های گوناگونی وارد بدن می شوند و برای تکثیر، نوع خاصی از سلول ها را هدف قرار می دهند. یکی از ویروس های خطرناک، اچ پی وی است. این ویروس در صورت پخش شدن در بدن مشکلات متعددی را برای سلامت جسمی فرد به وجود می آورد؛ به همین دلیل تست اچ پی وی اهمیت زیادی دارد.

با ویروس اچ پی وی بیشتر آشنا شوید

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی باعث ایجاد پاپیلوم یا زگیل می شود. غددی که به دلیل انتشار این ویروس در بدن ایجاد می شوند، به طور معمول غیر سرطانی هستند؛ ولی در برخی شرایط این تومور ها قابلیت سرطانی شدن را دارند؛ به همین دلیل باید تست اچ پی وی را جدی بگیرید.

زگیل های ناشی از ویروس HPV اندام های تناسلی و بخش هایی مرتبط با آن را درگیر می کنند. زگیل ها دارای دو نوع پوستی یا مخاطی هستند. تومور های پوستی در بخش هایی مانند بازو ها، دست ها یا دیگر نقاط پوستی بدن دیده می شوند؛ در حالی که انواع مخاطی آن مستقیماً در ناحیه تناسلی قابل رؤیت هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش اچ پی وی را جدی بگیرید

زگیل های مخاطی که با نام زگیل های تناسلی نیز شناخته می شوند، دارای دو نوع کم خطر و پر خطر هستند. نوع کم خطر سبب ایجاد عفونت می شود و مشکلاتی از قبیل خارش، درد یا سوزش در ناحیه تناسلی را رقم می زند. نوع پر خطر این ویروس با سرطان های اندام تناسلی در ارتباط است. برای جلوگیری از انتشار پاپیلوما ویروس انجام تست اچ پی وی توسط متخصصین توصیه می شود.

خطرات وجود ویروس اچ پی وی در بدن
خطرات وجود ویروس اچ پی وی در بدن

چگونه افراد به ویروس HPV مبتلا می شوند؟

 آشنایی با روش های انتقال ویروس پاپیلوم نشان می دهد که چرا انجام غربالگری اچ پی وی اهمیت زیادی دارد. شایع ترین روش مبتلا شدن به زگیل تناسلی داشتن رابطه جنسی با افراد آلوده به این ویروس است؛ ولی از دیگر راه ها مانند تماس با محل های آلوده نیز امکان ابتلا به این ویروس وجود دارد.

پیشگیری از سرطان دهانه رهم با کمک غربالگری اچ پی وی
پیشگیری از سرطان دهانه رهم با کمک غربالگری اچ پی وی

استفاده از توالت های فرنگی و تماس با صندلی آلوده به ویروس HPV یا نشستن در محل هایی مانند استخر، سونا یا جکوزی امکان ابتلا به این ویروس را فراهم می کند. در برخی شرایط رعایت نکردن اصول بهداشتی و تجمع آلودگی در ناحیه تناسلی نیز سبب ابتلا به این ویروس می شود؛ به همین دلیل باید آزمایش دوره ای اچ پی وی را در برنامه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: علائم و راه های انتقال زگیل تناسلی HPV در زنان و مردان

در صورتی که غربالگری HPV را انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

در برخی شرایط ویروس پاپیلوم نهفته است و بدون بروز علائمی مانند زگیل به رشد و فعالیت خود در بدن میزبان ادامه می دهد. اگر ویروس فعالیت های پر خطر خود را آغاز کند، بیماری سرطان آغاز می شود و فرد دیگر راهی برای درمان ندارد. یکی از دلایل اهمیت تست اچ پی وی پیشگیری از این وضعیت ناخوشایند است.

مواقعی که ویروس از خود علائمی مانند تومور یا زگیل را نشان می دهد، دو حالت امکان وقوع دارد. اگر تومور ها از نوع بدخیم باشند، با انجام به موقع آزمایش HPV می توانید درمان را در مراحل اولیه آغاز کنید و احتمال بهبود را بالا ببرید. اگر تومور ها خوش خیم باشند، با انجام به موقع تست HPV می توانید واکسن این ویروس را دریافت کنید و بعد از آن به درمان زگیل ها و تومور ها بپردازید.

در شرایط بیماری خوش خیم اگر برای انجام غربالگری HPV کوتاهی کنید، غدد و زگیل های پوستی غیر قابل درمان می شوند؛ حتی اگر واکسن مناسب را دریافت کنید، زگیل ها در جای خود باقی می مانند. با اینکه این غدد خطری ندارند؛ ولی گاهی آزار دهنده و دردناک می شوند.

تست اچ پی وی چگونه انجام می شود؟

برای انجام تست اچ پی وی بخش هایی از سلول های ناحیه تناسلی برداشته می شوند. ‌برای بانوان این سلول ها از دهانه رحم یا واژن برداشته خواهند شد. برای آقایان سلول های لوله ادرار یا لوله خروجی اسپرم برداشته می شوند. این سلول ها در ظروف مخصوص قرار می گیرند و به آزمایشگاه برده می شوند.

برداشت سلول با کمک وسیله ای کوچک است که سر آن شبیه مسواک مو های ریز و کوچک دارد. تست اچ پی وی دردی ندارد و بعد از آن نیز نیازی به طی کردن دوره نقاهت وجود ندارد. در زمان نمونه برداری امکان دارد احساسی ناخوشایند داشته باشید و بعد از آن تا یکی دو ساعت کمی لکه بینی داشته باشید که طبیعی و بی خطر هستند.

بیشتر بخوانید: تست HPV چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

اگر واکسن اچ پی وی دریافت کرده ایم نیاز به آزمایش داریم؟

استفاده از واکسن اچ پی وی امکان ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد؛ با این حال احتمال ابتلا صفر نمی شود؛ در نتیجه بهتر است به صورت دوره ای غربالگری اچ پی وی را انجام دهید تا خیالی آسوده داشته باشید. اگر رابطه های پر خطر و بیش از یک شریک جنسی ندارید، بعد از دریافت واکسن دوره های آزمایش شما طولانی می شود؛ در غیر این صورت باید در فواصل کوتاه تست بدهید.

چگونگی انجام آزمایش اچ پی وی
چگونگی انجام آزمایش اچ پی وی

برای انجام تست اچ پی وی در منزل از آنی آزما کمک بگیرید

 ویروس HPV مشکلات زیادی به وجود می آورد. این ویروس سرعت تکثیر بالایی دارد و اگر برای طولانی مدت در بدن باشد، باعث سرطان می شود؛ در نتیجه شناسایی آن در مراحل اولیه اهمیت دارد. پیش از پخش شدن ویروس HPV در بدن درمان آن ساده و امکان پذیر است؛ به همین دلیل انجام مکرر و دوره ای تست اچ پی وی به همه افراد توصیه می شود.

مجموعه آنی آزما با در نظر گرفتن شرایط مختلف این امکان را ایجاد کرده است که شما بتوانید در محل انتخابی خود مانند منزل یا محل کار آزمایش اچ پی وی بدهید. آنی آزما پرسنل مجرب آزمایشگاهی را به محل انتخابی شما اعزام می کند. به همین دلیل دیگر نیازی به حضور در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها ندارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آنی آزما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.