تست hpv چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

تست hpv چیست؟

بیماری hpv یکی از بیماری هایی است که در کشور آمریکا، میلیون ها انسان به این بیماری دچار شده اند. این بیماری هم برای مردان و هم برای زنان نیز می تواند اتفاق بیفتد. بیماری hpv از آن دسته بیماری هایی محسوب می شود که علائم کمتری بروز می دهد. زمانی که فرد دچار این بیماری می شود، ممکن است هیچ گونه علائمی را مشاهده نکند. بیماری hpv دارای چندین نوع است که می تواند پر خطر و کم خطر باشد. در این مقاله از آزمایشگاه آنی آزما قصد داریم در مورد این بیماری، کمی توضیح بدهیم و بررسی کنیم که تست hpv چیست؟

بیماری hpv چیست؟

Hpv مخفف کلمه Human Papillomavirus است، این عبارت می تواند به معنی پاپیلیوم انسانی باشد. این بیماری از طریق آمیزش جنسی که بین زن و مرد انجام می شود، اتفاق می افتد. زمانی که در ارتباط جنسی، ارتباط مستقیم با پوست برقرار می شود، بیماری hpv رخ می دهد. ویروس hpv می تواند باعث ایجاد زگیل های تناسلی در قسمت دهانه رحم زنان و قسمت کیسه های بیضه و مقعد مردان شود. این بیماری بیشتر در زنان اتفاق می افتد و می تواند از طریق ارتباط جنسی به مردان انتقال پیدا کند.

بیماری hpv چند نوع است؟

همان طور که در بخش بالا گفتیم، این بیماری می تواند شامل دو دسته کم خطر و پر خطر باشد که با توجه به آزمایش غربالگری hpv مشخص می شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش HPV چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟

  • بیماری hpv کم خطر

این دسته از بیماری hpv باعث ایجاد زگیل هایی در ناحیه تناسلی و مقعد می شود. برخی از افراد، ممکن است در ناحیه دهان، دچار این بیماری شوند. بیماری hpv کم خطر نوعی عفونت است که حتی می تواند در قسمت پاها، بازوها، سینه ها و گلو نیز رخ دهد. این عفونت، خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هر شخصی که دچار بیماری hpv کم خطر می شود، می تواند با مراقبت های پزشکی در کمترین زمان، سریع درمان شود.

  • بیماری hpv پرخطر

بیماری hpv پر خطر می تواند شامل دو دسته باشد. برخی از آن ها در طی دو سال از بین می روند، اما برخی ممکن است سال ها ادامه پیدا کنند. اگر این بیماری ادامه داشته باشد، باعث ایجاد عفونت های شدیدی در بدن می شود. با شدیدتر شدن عفونت در بدن، بیماری سرطان نیز اتفاق می افتد. بیماری hpv کم خطر توسط پزشک تشخیص داده  می شود و نیازی به انجام تست hpv نیست، اما پرخطر باید طبق تست hpv تشخیص داده شود.

تشخیص بیماری پاپیلوم انسانی با تست hpv

در ابتدا به این سوال که تست hpv چیست، پاسخ می دهیم. تست غربالگری hpv برای بررسی بیماری سرطان ناشی از hpv انجام می شود. طبق توصیه هایی که در زمینه تست hpv شده است، متوجه شده ایم که زنان باید در بازه زمانی 30 تا 65 سال، هر پنج سال تست hpv را انجام دهند.

انتقال ویروس hpv از طریق رابطه جنسی
انتقال ویروس hpv از طریق رابطه جنسی

 زنانی که سن آن ها زیر 30 سال است، اگر دچار بیماری hpv شوند، می توانند تحت مراقبت های پزشکی سریع درمان شوند. بیماری برخی از این دسته زنان، می تواند بدون درمان نیز برطرف شود.

تست hpv چگونه انجام می شود؟

در مطلب تست hpv چیست، باید چندین نکات را قبل از انجام آزمایش hpv بیان کنیم.

  • بهتر است قبل از آزمایش از قرص های ضدبارداری استفاده نکنید.
  • هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشید.
  • به هیچ وجه قبل از تست غربالگری hpv، دوش نگیرید.
  • قبل و بعد از دوره پریودی، این آزمایش را انجام دهید.

برای انجام آزمایش، روی میز معاینه دراز می کشید، دکتر از یک ابزاری برای باز کردن واژن استفاده می کند. با استفاده از این ابزار، سلول هایی از دهانه رحم را برمی دارد. برخی از افراد، علاوه بر آزمایش غربالگری hpv، تست اسمیر هم انجام می دهند. اگر شخصی تست اسمیر انجام داده باشد، از همان تست می توانند برای عمل نمونه برداری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: تست hpv و ضرورت انجام آن

تست غربالگری hpv به دو روش انجام می شود که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  • کولپوسکوپی

در روش کولپوسکوپی، پزشک می تواند از یک ابزاری برای معاینه دهانه واژن استفاده کنید. این ابزار از یک لنز بزرگنمایی  تشکیل شده است.

ویروس hpv در دهان
ویروس hpv در دهان
  • بیوپسی

این روش را همزمان با استفاده از روش قبلی انجام می دهند. در روش بیوپسی پزشک می تواند نمونه تست را با استفاده از میکروسکوپ بررسی کند. برخی اوقات ممکن است، پزشک مجبور شود که سلول های غیرطبیعی را که در اثر بیماری hpv تشکیل شده است را حذف کند. پزشک معالج با انجام این روش، روند تبدیل سلول های غیرطبیعی به سرطانی را از بین می برد.

نتیجه تست hpv چیست؟

نتیجه تست بیماری hpv می تواند به دو صورت مثبت و منفی باشد. در ادامه هر کدام از این نتیجه ها را کاملا توضیح می دهیم.

  • نتیجه منفی

اگر جواب آزمایش بیماری hpv، منفی باشد به معنی نرمال و طبیعی بودن است. در این نتیجه، می توان گفت که بیماری hpv کاملا کم خطر است. اگر بیماری کم خطر باشد، می توانید با مراقبت های پزشکی سریع درمان کنید. مراقبت های پزشکی با توجه به سن و شرایط شما، می تواند متغیر باشد، بعد از درمان لازم است که تست مجدد انجام شود.

بیشتر بخوانید: از تفسیر جواب آزمایش hvp چه می دانید؟

  • نتیجه مثبت

اگر نتیجه تست، مثبت باشد، می توان گفت که شرایط غیر طبیعی است. افرادی که نتیجه آزمایش مثبتی دارند به بیماری hpv پرخطر دچار شده اند. نتیجه مثبت، ممکن است بیماری سرطان نباشد، اما می تواند خطر جدی داشته باشد. اگر شخص، تحت مراقبت های پزشکی نباشد، این بیماری می تواند در نهایت به سرطان تبدیل شود.

تست غربالگری hpv
تست غربالگری hpv

جمع بندی

در مقاله تست hpv چیست، در مورد بیماری hpv توضیحاتی دادیم. بیماری hpv در اثر ارتباط های جنسی می تواند رخ دهد. این بیماری شامل دو دسته کم خطر و پر خطر است که با توجه به تست hpv مشخص و بررسی می شود. بیماری hpv کم خطر در کمترین زمان با مراقبت های بهداشتی، می تواند درمان شود، اما درمان hpv پر خطر ممکن است چندین سال زمان ببرد. بهتر است که زنان بالای 30 سال، هر 5 سال تست غربالگری hpv را انجام دهند و از سلامت خود مطمئن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.