تست HbA1c چیست و چرا باید انجام دهیم؟

تست HbA1c

تست  HbA1c، میانگین سطح گلوکز (قند) خون شما در مدت زمان دو تا سه ماه گذشته است. اگر دیابت دارید، سطح ایده آل این عدد، mmol/mol 48 (6.5%) یا کمتر است. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، سطح HbA1c شما باید کمتر از mmol/mol 42 (6%) باشد. این آزمایش بسیار مهم است و می تواند یک هشدار برای افرادی باشد که در معرض ابتلا به دیابت قرار گرفته اند.

در این مطلب به معنای تست HbA1c و اینکه چرا انجام آن برای تعیین سطح بسیار مهم است، خواهیم پرداخت. همچنین جزئیات بیشتری را درباره آزمایش HbA1c توضیح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که در صورت بالا بودن سطح HbA1c چه کاری می توانید انجام دهید.

HbA1c به چه معناست؟

HbA1c معیاری است که به “هموگلوبین گلیکوزیله” معروف است. این در واقع زمانی ایجاد می شود که گلوکز (= قند) در بدن شما به گلبول های قرمز خون بچسبد. در نتیجه، بدن نمی تواند قند را به درستی استفاده کند، بنابراین مقدار بیشتری از آن به سلول های خونی شما می چسبد و در خون تجمع می یابد. گلبول های قرمز حدود 2 تا 3 ماه فعال هستند، به همین دلیل است که قرائت آن به صورت فصلی انجام می شود.

عدد HbA1c بالا به این معنی است که شما قند زیادی در خون خود دارید؛ و بدان معنی است که احتمال ابتلا به عوارض دیابت، مانند مشکلات جدی در چشم و پاها بیشتر است.

دانستن سطح HbA1c و اقداماتی که می توانید برای کاهش آن انجام دهید به شما کمک می کنند تا خطر عوارض مخرب را در خود کاهش دهید. پس می بینید که باید به صورت منظم، تست HbA1c  را انجام دهید. این یک بررسی حیاتی بوده و بخشی از بررسی سالانه شما محسوب می شود.

بهتر است این آزمایش HbA1c را حداقل یک بار در سال انجام دهید، اما اگر HbA1c شما بالا است یا نیاز به توجه بیشتری دارید، هر سه تا شش ماه یکبار انجام بدهید. واقعاً مهم است که این آزمایشات را نادیده نگیرید، بنابراین اگر بیش از یک سال است که این آزمایش را انجام نداده اید با تیم مراقبت های بهداشتی ما در مرکز تخصصی آنی آزما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: چرا شمارش سلول های خونی اهمیت دارد؟

آزمایش HbA1c چیست؟

تست HbA1c چیست
تست HbA1c چیست

آزمایش هموگلوبین HbA1c، میزان قند خون (گلوکز) متصل به هموگلوبین شما را اندازه گیری می کند. هموگلوبین بخشی از گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه بدن می‌رساند. این یک آزمایش خون مهم است که به خوبی نشان می دهد که چگونه دیابت شما کنترل می شود.

سطح HbA1c خود را با انجام آزمایش خون توسط پزشک یا پرستار متوجه می شوید. اگر چند ماه است که این آزمایش را انجام نداده اید، آن را از طریق یک پزشک پیگیری کنید.

اکثر افراد هر سه تا شش ماه یک بار این آزمایش را انجام می دهند. اما اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکل دارید، بهتر است فوراً برای این آزمایش مهم اقدام نمایید. برخی از افراد معمولاً در اواخر بارداری به آزمایش کمتری از HbA1c نیاز دارند.

تست HbA1c همچنین برای تشخیص دیابت و نظارت بر استعداد شما در صورت خطر ابتلا به دیابت (پیش دیابت) استفاده می شود. این آزمایش گاهی اوقات “هموگلوبین A1c” یا فقط “A1c” نامیده می شود.

نتایج تست HbA1c چه معنایی دارند؟

نتیجه تست HbA1c به تیم مراقبت های بهداشتی یا پزشک اجازه می دهد بدانند که آیا نیاز به تغییر روش درمان یا داروی شما را برای دیابت دارند یا خیر. این آزمایش، یک عدد را نیز به شما می گوید و مهم است که معنی آن را بفهمید. برخی از افراد می‌دانند که نوشتن نتایج آزمایش HbA1c در یک دفترچه، پیگیری آن و اثرات بعدی را ساده تر می کند.

مقدار HbA1c شما می تواند به دلایل زیادی تغییر کند، از جمله:

  • اگر حالتان چندان مساعد نیست
  • اگر از داروهای دیگری مانند استروئیدها استفاده می کنید
  • تغییرات در سبک زندگی
  • اگر خیلی استرس دارید یا افسرده هستید

حتی اگر سطح HbA1c خون شما اندکی بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض تهدید کننده سلامتتان هستید. پس بهتر است با انجام آزمایش های دوره ای و منظم، از بسیاری عوارض احتمالی که سلامت کلی بدن شما را به خطر می اندازند، جلوگیری نمایید.

محدوده طبیعی نتایج تست HbA1c چقدر است؟

تست HbA1c چیست
تست HbA1c چیست

اگر دیابت دارید، سطح ایده آل تست HbA1c  برای شما mmol/mol 48 (6.5%) یا کمتر است.

سطوح و اهداف HbA1c

سطح عدد HbA1c در تست HbA1c در افراد مختلف متفاوت است. انجام آزمایش HbA1c اختصاصی برای هر فرد، کمک می کند که او بتواند وضعیت قبلی و فعلی خود را بهتر مقایسه نماید. رسیدن به سطح استاندارد مقدار HbA1c در خون، کار آسانی نیست اما بهترین راهکار این است که سبک زندگی سالم داشته باشید و زیر نظر پزشک، آزمایش ها را انجام دهید.

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید

عدد HbA1c در افراد مختلف، متفاوت است و همان عدد نشان می دهد که آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارد یا خیر. اگر فکر می کنید شما هم زمینه ابتلا به دیابت را دارید، همین حالا اقدام کنید. در این شرایط، سطح HbA1c شما باید کمتر از mmol/mol 42 (6%) باشد.

بهبودی دیابت نوع 2 با مصرف برخی داروهای کنترل قند خون امکان پذیر است. وقتی دارو مصرف می کنید و تست HbA1c را می دهید، اگر عدد نتیجه آزمایش، کمتر از 48 بود، به این معنا است که داروها مؤثر بوده اند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آزمایش ویتامین 12 B

انجام آزمایش های چکاپ دوره ای با آنی آزما

همان طور که در این بحث مشاهده کردید، تست HbA1c بسیار مهم است و می تواند فرد را از عوارض وحشتناک دیابت در امان نگه دارد. این آزمایش های چکاپ دوره ای باید زیر نظر پزشک و تیم حرفه ای آزمایشگاهی انجام گیرد. مجموعه تخصصی آنی آزما، بهترین تیم را در اختیار دارد تا تمامی خدمات تست کرونا، آزمایش خون چکاپ و خدمات سونوگرافی، آزمایش خون در منزل، غربالگری و … را پوشش دهد.

با اطمینان خاطر می توانید تمامی خدمات چکاپ های دوره ای خود را از این مجموعه دریافت کنید. آنی آزما در تمامی شهرها دارای شعبه هایی است که آماده خدمت رسانی، حتی در منزل هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.