تست پاپ اسمیر چیست؟ نحوه انجام آن چگونه است؟

تست پاپ اسمیر چیست؟

امروزه به دلایل مختلفی نظیر سبک زندگی نادرست، تغذیه نامناسب و… احتمال ابتلا افراد به بیماری سرطان افزایش یافته است. یکی از انواع سرطانی که در چند سال اخیر بسیار گسترش یافته، سرطان دهانه رحم است که متأسفانه تعداد زیادی از خانم ها در بازه های سنی مختلف درگیر آن شده اند. یکی از ابتدایی ترین راه های تشخیص این بیماری تست پاپ اسمیر است. در این مقاله ما توضیحات کاملی را در مورد سؤال تست پاپ اسمیر چیست؟ برای شما ارائه داده ایم. مطالعه این مقاله به دلیل به دلیل اهمیت بالا تست پاپ اسمیر و نقشی که در درمان سرطان دهانه رحم دارد خالی از لطف نخواهد بود.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر یک نوع آزمایش سرطان دهانه رحم است. در طی این تست، سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم، مورد آزمایش قرار می گیرند. اگر با خود می پرسید که اهمیت تست پاپ اسمیر چیست؟ باید بدانید که این آزمایش می تواند ابتلا فرد به سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد و طی تشخیص زود هنگام پروسه درمانی بهتر و سریع تر انجام شود. از سوی دیگر تحت انجام تست پاپ اسمیر می توان رفتار سلول های دهانه رحم را بررسی کرده و اگر تغییرات نشان دهنده امکان وقوع سرطان باشد، سریعاً از این موضوع پیشگیری کرد.

توجه داشته باشید که نمونه‌گیری برای آزمایش پاپ اسمیر از طریق معاینه لگن توسط پزشک متخصص انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا آزمایش زگیل تناسلی را می توان با آزمایش خون انجام داد؟

افراد مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر

حال که پاسخ مناسبی در مورد تست پاپ اسمیر چیست؟ دریافت کرده و با اهمیت این موضوع آشنا شده اید شاید پیش خود بپرسید که چه افرادی بایستی این تست را انجام دهند؟ در واقع آزمایش پاپ اسمیر یک تست بسیار مهم است و متخصصین توصیه می کنند که خانم ها از سن 21 سالگی، هر 3 سال یکبار این تست را انجام دهند تا در صورتی که علائمی از سلول های سرطانی در آن ها مشاهد شد، سریعاً به درمان بپردازند.

همچنین اگر هر یک از موارد زیر برای شما اتفاق افتاده باشد، بهتر است نسبت به انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید تا مشکلات جبران ناپذیری برای شما رخ ندهد. افرادی که شرایط زیر را دارند بایستی هر چه سریع تر آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند:

  • نتیجه HIV آن ها مثبت است.
  • افرادی که شیمی درمانی می کنند یا سابقه پیوند عضو دارند.
  • خانم ها با سن بالای 30 سال

همچنین اگر افرادی با شرایط غیر طبیعی مانند تشخیص سلول‌های پیش سرطانی، قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول قبل از تولد، سابقه مصرف سیگار و… باشند، بدون توجه به رنج سنی که قرار دارند حتما لازم است تا این آزمایش را انجام دهند.

افراد مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر
افراد مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر

نحوه آمادگی برای انجام‌ تست‌ پاپ‌ اسمیر‌

در ادامه مواردی را که باید در مورد نحوه آمادگی تست پاپ اسمیر چیست؟ بدانید، برای شما گرد آوری کرده ایم تا با رعایت این نکات نتایج آزمایش شما دقیق و قابل استناد باشند. مواردی که قبل از انجام آزمایش Pap smear باید رعایت کنید عبارت اند از:

  • دو روز قبل از انجام تست هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشید.
  • به مدت 48 ساعت قبل از آزمایش، از انجام کارهایی نظیر دوش گرفتن، استفاده از داروهای واژینال، فوم‌ها، کرم‌ها یا ژل‌های اسپرم کش خودداری کنید.
  • در مدت قاعدگی از انجام آزمایش صرف نظر کنید.

با رعایت این نکات ساده، آزمایش شما به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی یکی از مهمترین بیماری های مقاربتی

مراحل و نحوه انجام تست پاپ اسمیر

برای انجام تست پاپ اسمیر بایستی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. این تست در مطب انجام می‌شود. آزمایش پاپ اسمیر بسیار ساده بوده و بدون درد و خونریزی و تنها در عرض چند دقیقه انجام می شود. بسیاری از افرادی که این تست را انجام داده اند، کوچک ترین حس درد نداشتند پس لازم نیست از انجام آزمایش پاپ اسمیر بترسید.

پس از مراجعه به مطب پزشک بایستی لباس خود را در آورده و روی تخت به حالت پشت دراز بکشید. سپس لازم است تا زانوهای خود را خم کرده و پاشنه های پایتان را در قسمتی به نام رکاب قرار دهید. پس از این که در حالت مناسب قرار گرفتید، پزشک ابزاری به اسم اسپکولوم را به آرامی در واژن شما قرار خواهد داد. اسپکولوم باعث می شود که لبه های واژن از هم فاصله بگیرند و پزشک راحت تر و دقیق تر بتواند شما را معاینه کرده و نمونه گیری را انجام دهد.

مراحل و نحوه انجام تست پاپ اسمیر
مراحل و نحوه انجام تست پاپ اسمیر

توجه داشته باشید که با قرار دادن اسپکولوم، احتمال دارد که در ناحیه لگن احساس فشار کنید. این حس کاملاً طبیعی بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین می رود. پس از انجام معاینه، پزشک با استفاده از یک برس نرم و اسپاتول، از سلول‌های دهانه رحم شما نمونه برداری می کند تا آن را برای بررسی بیشتر و دقیق تر به آزمایشگاه بفرستد.

بیشتر بخوانید: پاپیلوما ویروس انسانی (HPV): علائم، تست های تشخیصی و درمان

نکات پس از انجام تست پاپ اسمیر

پس از انجام آزمایش، سلول های نمونه برداری شده شما، داخل یک ظرف قرار می گیرند تا به آزمایشگاه فرستاده شوند. شما می توانید زمان اعلام نتایج آزمایش را از پزشک خود جویا شوید.

نکات پس از انجام تست پاپ اسمیر
نکات پس از انجام تست پاپ اسمیر

شایان ذکر است که فرد پس از انجام آزمایش هیچ گونه محدودیتی نداشته و می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

کلام آخر

آزمایش پاپ اسمیر یکی از مهم ترین و ضروری ترین آزمایش هایی است که هر خانمی بایستی نسبت به انجام آن اقدام کند. نتایج حاصل از این آزمایش می تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با سلول های سرطانی در اختیار افراد قرار بدهد تا کسانی که در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند یا به آن مبتلا شده اند، از این موضع باخبر شده و نسبت به درمان خود اقدام کنند.

در این مقاله چند نکته در رابطه با آمادگی قبل از انجام آزمایش برای شما ذکر کردیم. بهتر است نسبت به رعایت آن ها دقت و حساسیت کافی به خرج دهید تا نتایج آزمایش شما دقیق باشند و پزشک بتواند تشخیص درستی از سلول های شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.