تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر ابزاری برای غربالگری کردن سرطان دهانه رحم است. با کمک این آزمایش پزشک می تواند سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را شناسایی کند. این سلول ها امکان دارد سلول های سرطانی یا پیش سرطانی باشند؛ همین طور با کمک این آزمایش می توان دیگر مشکلات دهانه رحم مانند عفونت را نیز شناسایی کرد.

نمونه برداری سلول های دهانه رحم

دهانه رحم قسمت پایینی رحم و کانال واژن است. این بخش از رحم کانال ورودی اسپرم به داخل رحم یا محل خروج جنین از رحم مادر است. در شرایطی که زنان باردار نباشند، دهانه رحم مخاط هایی را برای جلوگیری از ورود باکتری ها یا عفونت ها تولید می کند؛ با این حال در برخی شرایط، بانوان مشکلاتی را احساس می کنند که می توانند شامل خشکی، بوی بد یا درد باشند. در این شرایط باید به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص دقیق مشکل شما نمونه برداری سلول های دهانه رحم را پیشنهاد می کند.

تست پاپ اسمیر بیشتر برای غربالگری سرطان دهانه رحم کاربرد دارد. این آزمایش به پزشک کمک می کند که سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را شناسایی کنند. این نوع سلول ها در برخی موارد سرطانی هستند و در بعضی مواقع پتانسیل سرطانی شدن را دارند. بعد از نمونه برداری، سلول ها زیر میکروسکوپ قرار می گیرند و علائم سرطان در آن ها بررسی می شود. تشخیص سرطان تنها دلیل استفاده از نمونه برداری از سلول های دهانه رحم نیست.

بیشتر بخوانید: آزمایش تشخیص زودرس سرطان دهانهٔ رحم

با کمک تست پاپ، پزشک متخصص می تواند انواع عفونت یا التهاب را شناسایی کند. از عفونت های شایعی که دهانه رحم را درگیر می کند، عفونت شایع مقاربتی (HPV) یا ویروس پاپیلومای انسانی (STI) هستند. برخی عفونت ها یا ویروس ها از طریق روابط جنسی منتقل می شوند؛ ولی برخی دیگر می توانند مربوط به رعایت نکردن صحیح موارد بهداشتی یا مشکلات داخلی بدن باشند.

البته توجه داشته باشید که انجام تست پاپ اسمیر نمی تواند بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد؛ بلکه عفونت های ناشی شده از آن ها را شناسایی می کند. بعد از انجام این تست اگر پزشک به بیماری های خاصی مشکوک شود، آزمایش های لازم برای شما نوشته می شوند.

نمونه برداری از سلول های دهانه رحم
نمونه برداری از سلول های دهانه رحم

چه افرادی به پاپ اسمیر نیاز دارند؟

تمامی بانوان بعد از سن 21 سالگی باید تست پاپ را انجام دهند. در بازه زمانی 21 تا 29 سالگی هر 3 سال باید این چکاپ انجام شود. بعد از سن 29 سالگی باز هم هر 3 سال آزمایش کافی است؛ البته اگر در کنار غربالگری دهانه رحم از آزمایش HPV نیز استفاده کنید، بعد از سن 30 سالگی می توانید هر 5 سال آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

اگر در آزمایش های شما تا سن 65 سالگی مشکلی وجود نداشت و نتایج طبیعی بودند، بعد از سن 65 سالگی در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات دهانه رحم قرار ندارید؛ در نتیجه نیازی به غربالگری وجود ندارد. این بازه های سنی تقریبی هستند و اگر در میانه یک بازه مشکلی را در دهانه رحم خود احساس کردید، امکان دارد با تشخیص پزشک نیاز باشد که غربالگری را مجدد یا در فواصل زمانی کوتاه تر انجام دهید.

بیشتر بخوانید: در مورد علت سرطان دهانه رحم چه می دانید؟

آیا بعد از هیسترکتومی نیازی به غربالگری دهانه رحم وجود دارد؟

در برخی شرایط در هیسترکتومی تمامی رحم از جمله دهانه آن برداشته می شوند. در این شرایط نیازی به ادامه آزمایش های دوره ای پاپ اسمیر وجود ندارد. اگر در هیسترکتومی تمامی رحم برداشته نشود یا دهانه آن باقی بماند، باید از پزشک معالج خود بپرسید که آیا نیاز به ادامه آزمایش های دوره ای غربالگری رحم وجود دارد؟

در شرایطی که هیسترکتومی به دلیل مشاهده سلول های سرطانی یا پیش سرطانی باشد، به طور معمول توصیه می شود که چکاپ های دوره ای نمونه برداری از دهانه رحم مرتب انجام شوند. در تعیین نیاز به ادامه دوره چکاپ یا توقف آن، پزشک باید تصمیم نهایی را بگیرد.

سن مناسب برای انجام تست غربالگری دهانه رحم
سن مناسب برای انجام تست غربالگری دهانه رحم

نمونه برداری دهانه رحم و خطرات آن

نمونه برداری دهانه رحم توسط افراد متخصص انجام می شود؛ در نتیجه مشکلی در زمان نمونه برداری و بعد از آن وجود ندارد. در زمان نمونه برداری پزشک متخصص یک اسپکولوم را وارد واژن می کند. این کار آسیب یا دردی ندارد؛ ولی امکان دارد کمی فشار در دهانه رحم خود احساس کنید. این ابزار فلزی یا پلاستیکی است و واژن را باز نگه می دارد.

بعد از آن پزشک با کمک یک برس یا کاردک کوچک خراش هایی آرام و سطحی ایجاد می کند. این کار نیز دردی به همراه ندارد و با کمک آن مقداری از سلول های دهانه رحم برداشته می شوند. در نهایت آزمایش پاپ‌ اسمیر‌ یک روش ایمن و بدون آسیب است. امکان دارد بعد از آزمایش لکه بینی خفیف داشته باشید؛ ولی جز این مورد، مشکلی برای شما به وجود نمی آید.

بیشتر بخوانید: دلیل ابتلا به عفونت رحم بعد از بارداری

نکاتی که باید قبل از انجام آزمایش پاپ رعایت کنید

برای دریافت نتیجه بهتر و دقیق تر، در دوران پریودی برای انجام این آزمایش اقدام نکنید و تست را به 5 روز بعد از اتمام دوره پریودی خود منتقل کنید. سعی کنید حداقل دو روز قبل از انجام آزمایش از داشتن رابطه جنسی واژینال پرهیز کنید. حداقل دو روز قبل از تست پاپ اسمیر از تامپون، کرم واژینال، دارو های واژینالی یا ژل های شست و شو استفاده نکنید.

چکاپ های دوره ای کانال رحم و پیشگیری از سرطان
چکاپ های دوره ای کانال رحم و پیشگیری از سرطان

کلام پایانی

به طور معمول آزمایش پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود؛ به همین دلیل با اینکه این آزمایش اهمیت زیادی در سلامتی بانوان و رحم آن ها دارد، افراد پر مشغله نمی توانند زمانی برای آن تعیین کنند. آنی آزما این مشکل را حل کرده است.

با کمک تیم متخصص آنی آزما شما می توانید در محل دلخواه خودتان آزمایش دهید. با ثبت سفارش روی سایت آنی آزما، متخصصان در اولین فرصت به محل تعیین شده توسط شما اعزام می شوند. نتایج آزمایش در کوتاه ترین زمان ممکن آماده خواهند شد؛ همین طور این نتایج در پروفایل شما باقی می مانند و هر زمان که نیاز به آن ها داشتید، با چند کلیک ساده به نتایج دسترسی پیدا می کنید.

متخصصان اعزام شده به محل از پرسنل آزمایشگاه های مرجع هستند و تخصص آن ها تأیید شده است و قابل پیگیری خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نمونه برداری سلول های دهانه رحم یا نحوه ثبت سفارش می توانید با کمک راه های ارتباطی موجود روی سایت با کارشناسان آنی آزما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن پیام
خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما
سلام
به خدمات نمونه گیری در محل آنی آزما خوش آمدید!
برای ارتباط با اپراتور پیام خود را ارسال نمائید.